Dagens bild

Idag är det 1 mars och då kör man motorcykel. Det är sedan gammalt. :)

Så det blev en liten tur. På västkusten var det 7-8 plusgrader så det var inte jääättevarmt. Men det funkade - trots avsaknad av go'a grejer som värmehandtag, vindruta och annat sådant. Det blev inga jättekul foton, men ändå lite vacker Guzzitank och en snygg cylinder. Bilarna i bakgrunden får ni tänka bort.

1677699284655.png

Kompisen var med på sin Bayerische Monster Wagen. Han hade massa kul grejer på sin hoj; abs, antispinn, vindruta, värmehandtag, värmesadel och säkert ännu mer prylar än så.

Vilket nog var bra för på hemvägen på norrsidan av sjön Lygnern var det fläckvis skuggigt och halkigt, lågt stående sol rakt in i ögonen, gott om snabellagningar (redan! så här års!). Lite jobbigt faktiskt. Men det är väl sådant man får ta om man vill köra 1 mars.

Foton från fikapaus på macken i Hällingsjö.
1677699669299.png
 
Last edited:
Tog en liten premiärtur med superduken, har ju aldrig kört den innan då jag köpte den i Januari (från handlare med garanti annars hade jag inte vågat köpa icke provad).
Image_20230301_152120_155.jpeg

Precis som TMax säger för det mesta torra vägar men fortfarande lite snö och is i skuggiga partier. Kul i.a.f att testa nya hojen, ett par reflektioner är ju att jänkare överdriver som vanligt med ungefär 28000%, de kallar ju 1290'n "The Beast" men snällare V-twin får man nog leta efter, väldigt följdsam och snäll och drar inte riktigt iväg föränn 6-7000rpm. Reagerade även över hur sjukt mjuk fjädring den har, satte ett buntband på ena gaffelbenet och efter ett par svängar i laglig hastighet på kall dammig asfalt (6 grader) i "Road" läge så nyttjar den 2/3 av fjädringen redan. Comfort brydde jag mig inte ens om att testa, men förstår nu varför de flesta verkar lämna fjädringen i "sport" även för gatåka.

Stor skillnad mot min BMW där comfort är det jag använder mest, normal är ganska hård och sport är stenhård. Som en subjektiv bedömning efter en kort tur skulle jag nog påstå att comfort på BMW'n är nånstans mitt emellan road och sport på KTM, och "normal" på BMW är hårdare än KTM sport.

I.a.f kul med ny hoj och är defenitivt saker jag gillar med den, och några jag behöver vänja mig lite vid. Och aldrig kört en hoj i 6 grader innan och haft varma fötter, katten är glödhet, rätt skönt denna årstid men undrar hur det känns en varm sommardag ;)
 
Torsdag och strålande sol, 7+.
Kurt-Olsson har rutinen att avboka alla jävla möten och dra ut i skogen! Nu pasta o kaffe i lille naturköket! T7:an dominerar!
 

Bifogat

  • 45C6C2EA-35B2-4FD2-B548-5E634B515E8D.jpeg
    45C6C2EA-35B2-4FD2-B548-5E634B515E8D.jpeg
    2.3 MB · Visningar: 20
Last edited:
695e32f1dbbb1cc434e4c98c47f90dd5.jpg


Några timmars jobb med snöslungan. Huvudsaken är att någon del av slungan sticker upp…
 
Har inte alla en snöslunga fastsatt framför hojen?

Inte kanske alla men finns nog fler än vad man tror. Teoretiskt sätt så misstänker jag att det nog ändå hyfsat många motorcyklar med snöslunga, dock så är det nog fyrhjuliga men reggade som motorcyklar.
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top