Dagens bild

View attachment 475775
Seglora-Viared. Bensträckare. 17 mil idag.
Körde tillräckligt fort för att hålla elpriser, räntor, matpriser, lågkonjunktur osv, bakom mig……


Man kan misstänka att färden till Seglora gick över Hyssna?

Isf fick du kört ett stycke kulturhistoria:
En fantastisk AK-väg, framhackad under vår djupaste depression hittills där staten genom Arbetslöshetskommissionen fick gå in och avlöna alla dem som gick utan arbete och inte kunde försörja sina familjer.

Det var hårt arbete till bottenbetalning, men det var överlevnad.
Det var verkligen det som det handlade om - att överleva. Hålla svälten stången, inte mer än så.

Arbetslösheten låg efter första världskriget tidvis uppemot 35 % och folket led.

100 år sedan. Kommissionen lades ner (ombildades) 1940.
Perspektivet svindlar.

Framtill för 5 år sedan trodde nog de flesta att vi var immuna mot sådant och lämnat ofärdsår bakom oss, att nödhjälpsarbeten hörde till en annan tid.

Personligen är jag inte lika säker längre.

Det står en minnessten från vägbygget mellan Hyssna och Seglora ungefär där vägen är som vackrast och mest dramatisk.

Stanna till där hörni, och reflektera lite.
100 år sedan. Så länge sedan.
Så nära i tiden. På en väg vi fortfarande brukar och njuter.


Mer väghistoria från 3 socknar inom Marks Härad finner man här:

https://www.google.se/url?sa=t&sour...0QFnoECAsQAQ&usg=AOvVaw36lLdfHugPQcvqziSr3kw0


Finns mycket inspiration till nya turer att hämta i det dokumentet:

Screenshot_20220901-064836.png
 
Man kan misstänka att färden till Seglora gick över Hyssna?

Isf fick du kört ett stycke kulturhistoria:
En fantastisk AK-väg, framhackad under vår djupaste depression hittills där staten genom Arbetslöshetskommissionen fick gå in och avlöna alla dem som gick utan arbete och inte kunde försörja sina familjer.

Det var hårt arbete till bottenbetalning, men det var överlevnad.
Det var verkligen det som det handlade om - att överleva. Hålla svälten stången, inte mer än så.

Arbetslösheten låg efter första världskriget tidvis uppemot 35 % och folket led.

100 år sedan. Kommissionen lades ner (ombildades) 1940.
Perspektivet svindlar.

Framtill för 5 år sedan trodde nog de flesta att vi var immuna mot sådant och lämnat ofärdsår bakom oss, att nödhjälpsarbeten hörde till en annan tid.

Personligen är jag inte lika säker längre.

Det står en minnessten från vägbygget mellan Hyssna och Seglora ungefär där vägen är som vackrast och mest dramatisk.

Stanna till där hörni, och reflektera lite.
100 år sedan. Så länge sedan.
Så nära i tiden. På en väg vi fortfarande brukar och njuter.


Mer väghistoria från 3 socknar inom Marks Härad finner man här:

https://www.google.se/url?sa=t&sour...0QFnoECAsQAQ&usg=AOvVaw36lLdfHugPQcvqziSr3kw0


Finns mycket inspiration till nya turer att hämta i det dokumentet:

View attachment 475781
Intressant. Verkar som om även denna stenbro över viskan tillkom under vägbygget 1921-23.
A25B4E60-E113-4D06-93A9-5A4629466B99.jpeg
 
Man kan misstänka att färden till Seglora gick över Hyssna?

Isf fick du kört ett stycke kulturhistoria:
En fantastisk AK-väg, framhackad under vår djupaste depression hittills där staten genom Arbetslöshetskommissionen fick gå in och avlöna alla dem som gick utan arbete och inte kunde försörja sina familjer.

Det var hårt arbete till bottenbetalning, men det var överlevnad.
Det var verkligen det som det handlade om - att överleva. Hålla svälten stången, inte mer än så.

Arbetslösheten låg efter första världskriget tidvis uppemot 35 % och folket led.

100 år sedan. Kommissionen lades ner (ombildades) 1940.
Perspektivet svindlar.

Framtill för 5 år sedan trodde nog de flesta att vi var immuna mot sådant och lämnat ofärdsår bakom oss, att nödhjälpsarbeten hörde till en annan tid.

Personligen är jag inte lika säker längre.

Det står en minnessten från vägbygget mellan Hyssna och Seglora ungefär där vägen är som vackrast och mest dramatisk.

Stanna till där hörni, och reflektera lite.
100 år sedan. Så länge sedan.
Så nära i tiden. På en väg vi fortfarande brukar och njuter.


Mer väghistoria från 3 socknar inom Marks Härad finner man här:

https://www.google.se/url?sa=t&sour...0QFnoECAsQAQ&usg=AOvVaw36lLdfHugPQcvqziSr3kw0


Finns mycket inspiration till nya turer att hämta i det dokumentet:

View attachment 475781
Helt riktigt!
Tack för historielektionen. Man tar mkt för givet…..men tänk vad folk slitit ont.
 
Hjullagerbyte!

IMG-20220902-WA0000.jpeg

IMG-20220902-WA0002.jpegDSC_0622.JPG
IMG-20220902-WA0004.jpegIMG-20220902-WA0006.jpegIMG-20220902-WA0009.jpeg


Gått och nojjat lite över hjullagerbyte, men 40min från hjul i marken till hjul i marken inklusive fotostop och hämta lagren uppe i huset får jag vara nöjd över.
Sällan allt går smärtfritt, men det här var bannemig helt rätt fram.

Nu en öl och en hofnarr, så är det fritt fram att åka hoj imorgon. :hojraket
 
Man kan misstänka att färden till Seglora gick över Hyssna?

Isf fick du kört ett stycke kulturhistoria:
En fantastisk AK-väg, framhackad under vår djupaste depression hittills där staten genom Arbetslöshetskommissionen fick gå in och avlöna alla dem som gick utan arbete och inte kunde försörja sina familjer.

Det var hårt arbete till bottenbetalning, men det var överlevnad.
Det var verkligen det som det handlade om - att överleva. Hålla svälten stången, inte mer än så.

Arbetslösheten låg efter första världskriget tidvis uppemot 35 % och folket led.

100 år sedan. Kommissionen lades ner (ombildades) 1940.
Perspektivet svindlar.

Framtill för 5 år sedan trodde nog de flesta att vi var immuna mot sådant och lämnat ofärdsår bakom oss, att nödhjälpsarbeten hörde till en annan tid.

Personligen är jag inte lika säker längre.

Det står en minnessten från vägbygget mellan Hyssna och Seglora ungefär där vägen är som vackrast och mest dramatisk.

Stanna till där hörni, och reflektera lite.
100 år sedan. Så länge sedan.
Så nära i tiden. På en väg vi fortfarande brukar och njuter.


Mer väghistoria från 3 socknar inom Marks Härad finner man här:

https://www.google.se/url?sa=t&sour...0QFnoECAsQAQ&usg=AOvVaw36lLdfHugPQcvqziSr3kw0


Finns mycket inspiration till nya turer att hämta i det dokumentet:

View attachment 475781
Var förbi där idag.

Liagärde2.jpg
Liagärde.jpg
 
ee6d9a2b51661ad3e6d0743ed7386b4d.jpg



Det är ju den tiden…
 
Det där var ju bara löjligt. Du har väl aldrig undgått det gamla tricket med en extra kopplingswire med på långresa?

Eller surar du för något? Märklig inställning.

Eller blir det svårt med engelsk hoj när man måste ha med en extra av ALLTING som lossnar längs vägen? :crash
Förlåt, du är ju inte min ovän så jag försökte, vad jag tyckte var hyfsat vänskapligt, bara retas lite tillbaka. :rodnar

Men om vi nu ska vara lite allvarliga då. Jag har hyfsad koll men 2000 hade Triumph fått några dåliga kopplingsvajrar som gick av inne mot nippeln. Vanligtvis börjar de fransa, och de som kom efter har också gjort det, så jag blev lite överraskad. Nu är jag inte förste ägaren av senaste Daytonan, utan den har haft 14, kanske inte så kärleksfulla, ägare innan. Den hade originalvajern från 2000 så istället för att fransa och gå trögt gick den av på alldeles för kort tid. Förra gången var för 20 år sedan över 100mil norr om Tokholma och då kom en ny som Blixten på garantin. För att undvika detta i framtiden modifierade jag en skruvnippel som ligger i tankväskan. På längre resor har jag naturligtvis med gas- och kopplingsvajer.
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top