Dagens bild

Om du skärskådar Enfielden så är den också aningen udda - tycker det ser ut som en elhoj.....
Ännu intressantare, jag har ju tre CB250N, kompressorhojen som är körbar, en som är uppstartad och ska få turbo och en tredje som jag just funderat på göra elhoj av bara för att göra nåt ytterligare udda av.
 
Ännu intressantare, jag har ju tre CB250N, kompressorhojen som är körbar, en som är uppstartad och ska få turbo och en tredje som jag just funderat på göra elhoj av bara för att göra nåt ytterligare udda av.
Kompressorhojen är din profilbild? Har du en byggtråd på den?
Poppar upp en o annan turbo i landet - kompisen hade en av de första i landet, en CB750 som han köpte ett USA-kit till ca 1972-73. Den hade egenheten att trotteln sögs fast när den laddade - han var tvungen att snärta upp den i fullgas för att fjädern skulle orka trycka ner trotteln igen. Löste det med dubbla fjädrar vilket tog livet av gasvajern på ganska kort tid.
En annan kompis har Max-grundarens (hamburgerMax) CBX m turbo - nästan mint condition, har nog inte körts på 15-20 år
 
Hoppas det löser sig för dig och att du kan fortsätta köra vidare. Verkar inget kul om man blir stående med ett sånt haveri.

Jag råkade ut för ett betydligt lindrigare haveri för några dagar sen, en avbruten väcxelpedal, även det lite små jobbigt då man inte är hemms, Detta löste sig med att grannen till svägerskan kunde svetsa den. Var annars påväg att köpa billigaste pinnsvetsen på jula, biltema för att bränba ihop den själv.

Håller tummarna för dig.
Hände mig i vintras. Splines på växelpedalen tog slut. Senare visade det sig att förra eller förförra ägaren gjort en fullagning.

Fick lägga i fyran med hjälp av en polygrip och kunde jobba klart hos kunden den veckan och ta mig hem(35 mil). Blev ganska mycket kopplingsslir på en SLR650 med fulla packväskor och i snö men det gick förvånansvärt bra.
 
Kompressorhojen är din profilbild? Har du en byggtråd på den?
Poppar upp en o annan turbo i landet - kompisen hade en av de första i landet, en CB750 som han köpte ett USA-kit till ca 1972-73. Den hade egenheten att trotteln sögs fast när den laddade - han var tvungen att snärta upp den i fullgas för att fjädern skulle orka trycka ner trotteln igen. Löste det med dubbla fjädrar vilket tog livet av gasvajern på ganska kort tid.
En annan kompis har Max-grundarens (hamburgerMax) CBX m turbo - nästan mint condition, har nog inte körts på 15-20 år
Japp, det finns en 45 sidor lång tråd här i turbo avdelning och 69 sidor lång tråd på maskinisten forumets mc avdelning. Så det finns lite att läsa för den som är intresserad och orkar.

Max grundaren var förövrigt gift eller sambo med farsans småkusin men dom skiljde sig.
 
Hände mig i vintras. Splines på växelpedalen tog slut. Senare visade det sig att förra eller förförra ägaren gjort en fullagning.

Fick lägga i fyran med hjälp av en polygrip och kunde jobba klart hos kunden den veckan och ta mig hem(35 mil). Blev ganska mycket kopplingsslir på en SLR650 med fulla packväskor och i snö men det gick förvånansvärt bra.
För mig blev det ca 2 mil grusväg på 3:an så jag hade tur.
 
Passerade över ett fjäll mellan vågåmo och fagernes . På 1400meter var det 3 grader och regn ? nu dricker vi kaffe på ett café mitt på fjället som just nu för oss upplevs som en oas! Living the dream! ???3E8C8B09-3178-4667-BE8B-5ECDBDD11AEB.jpegPs: jag åker i jeans skinnpaj och jethjälm, som man gjorde förr ?
 
Japp, det finns en 45 sidor lång tråd här i turbo avdelning och 69 sidor lång tråd på maskinisten forumets mc avdelning. Så det finns lite att läsa för den som är intresserad och orkar.

Max grundaren var förövrigt gift eller sambo med farsans småkusin men dom skiljde sig.
Då blir det till att läsa - samma material på båda ställena??
 
Då blir det till att läsa - samma material på båda ställena??
Är väl en del samma, med det har varit mycket olika diskussioner på de olika forumen. Utan dessa två forum hade jag nog haft svårt att lyckas.
 
Jag kastades 35 år tillbaka i tiden, snabbast möjligt rep för att kunna köra då frugans kusinbarn kom med en kines som vägrade starta.

Första förslaget från 12-åriga ägaren var att tejpa fast pickupen till tändningen som var bortslagen från blocket men detta testades ej.

Jag tog lite Kajsa Varg, nån form av kemiskmetall, lite muttrar, glasspinnar, kartong och eltejp så hoppas den sitter hyfsat i alla fall ett tag.
20220802_090645.jpg
 
En sväng i Danmark några dagar, sol enligt prognosen innan jag stack, nu risk för regn flera dagar. Köra i regn e värdo.
Nu får den stå på hotellets parkering över natten. Obs. Min utan släp. Fler som söker skydd.
View attachment 474636
Ja, det är din som står där inne i portalen i bakgrunden va? ;)
 
Ordnas bärgning o alles via försäkringsbolag eller ordnat själv?
Bilsport & MC. Men dom ordnar inte så mycket. Dom har lagt en körorder till bärgaren. Han kunde inte i går och hänvisade till i dag. Och i morse fick jag besked om att i dag inte funkade i dag, men sannolikt i morgon. Väntar besked nu. Har suttit här och häckat sen runt 14.00 i går. Närmaste auktoriserade är Trondheim, ca 35 mil bort. Vilket blir lite bökigt. Men vill till ställe där man kan hantera det mesta, inte till en liten meck i bygda.

Sen brukar ju försäkringsbolagen normalt alltid själva tala om vikten av auktoriserade verkstäder, så då får det bli så.
 
Skriv gärna hur upplevelsen med FB och allt blev. Just vid dom här gångerna när något händer man vill ringa 1 samtal o sen fixas allt.
 
Skriv gärna hur upplevelsen med FB och allt blev. Just vid dom här gångerna när något händer man vill ringa 1 samtal o sen fixas allt.
Far from...

Till att börja med var det ett helsike att få tag i någon att prata med. Maskinsvar och tryck på x/y/z. Vilket inte verkade funka utanför Sverige på vissa nummer, så jag blir bortkopplad hela tiden. Till slut fick jag tag i någon som jag uppfattade var en samordnare på bärgningsfirman i Sverige, som kunde se rudimentär info om min försäkring, men inte ge några svar. Men han la order till bärgare iaf, och släppte sen det hela. Den dansen tog väl 1.5-2 h.

Sen är det den norska bärgaren som först säger ok. Och sen säger till mig att han inte får köra mer än 15 mil utan ok från fb. Ringer då killen som bokade från Sverige, och han säger att han inte kan ge besked, utan det måste handläggare på fb göra. Får tag i en kille i Sverige till slut som är trevlig och lösningsfokuserad. Men det blir ändå jag som får ta diskussionen med norska sidan. Och fb verkar inte kunna agera för att speeda upp lösningen, och är väldigt svävande på vad som gäller. Trots att jag har helförsäkring med assistans och nåt slags +Trygghetstillägg.

Som det faktum när jag läser på att jag har rätt till hyrbil i två veckor. Sitter ff och väntar besked gällande när jag blir upplockad i morgon. Trots att jag ringde upp för en halvtimme sedan. Förstår att fb har avtal med ett dedikerat bolag. Men om dom inte kan leverera hade man ju trott att alternativ lösning skulle tas fram snabbt från försäkringsbolagets sida. Inte helt nöjd, mao. Och det är inte över än...
 
Bilsport & MC. Men dom ordnar inte så mycket. Dom har lagt en körorder till bärgaren. Han kunde inte i går och hänvisade till i dag. Och i morse fick jag besked om att i dag inte funkade i dag, men sannolikt i morgon. Väntar besked nu. Har suttit här och häckat sen runt 14.00 i går. Närmaste auktoriserade är Trondheim, ca 35 mil bort. Vilket blir lite bökigt. Men vill till ställe där man kan hantera det mesta, inte till en liten meck i bygda.

Sen brukar ju försäkringsbolagen normalt alltid själva tala om vikten av auktoriserade verkstäder, så då får det bli så.
Fasen va tråkigt. Åker du själv eller är ni fler?
Man önskar ju att det gick att skicka hjulet med en hoj, taxi eller låna en bil. Lite långt för farsan att komma och hämta dig.
Hoppas att det löser sig och att Norges enda bärgare kommer snart.
 
Fasen va tråkigt. Åker du själv eller är ni fler?
Man önskar ju att det gick att skicka hjulet med en hoj, taxi eller låna en bil. Lite långt för farsan att komma och hämta dig.
Hoppas att det löser sig och att Norges enda bärgare kommer snart.
Är själv. Hade sån tur att det tog stopp i anslutning till en mack, så har dumpat hojen där. Och som av en händelse fanns en kanotcamp 300m bort. Men blir ju bökigt med all packning, hojkläder osv. Kan inte ta mig någon stans utan att riskera stöld. Finns ingenstans att låsa in prylarna. Och ett projekt att bara gå med dom upp till macken. Vill härifrån nu...
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top