Dagens bild

Blev lite grus idag runt 14 mil, var och sökte en genväg till jordens epicentrum Kainulasjärvi. Enligt vad som sagts skulle det finnas en cykelstig som ska binda ihop två vägsystem för att slippa runda Lahanajärvi om man ska köra grus men jag gick bet på att hitta nån väg.

Efter en korsning just innan Björkådammet låste sig lådan helt men turligt nog var det ett lätt hittat fel, var en sten som kilat in sig mot växelpedalen så den var helt låst.
20250530_120116.jpg

Ett stopp vid Björkådammet, enligt kartan heter dammen Björkådammet medan kojan bredvid heter Björkådammskojan.
20250530_121114.jpg

Inledde sökandet så det blev några vändplaner
20250530_124651.jpg

Lyckades inte hitta nån cykelstig, troligtvis kan man möjligen ta sig här och jag var bara 300 m ifrån vägarna jag ville komma till men en KLR650 är inte nån lämplig maskin vid denna körning, vet hur tung den är om man kör ner den i en myr
20250530_131910.jpg

En paus vid en av de gamla skogskojorna som finns i trakten här. Finns många kojor som skogsarbetare bodde i under veckorna förr i tiden.
20250530_134544.jpg

Last edited:
Blev lite grus idag runt 14 mil, var och sökte en genväg till jordens epicentrum Kainulasjärvi. Enligt vad som sagts skulle det finnas en cykelstig som ska binda ihop två vägsystem för att slippa runda Lahanajärvi om man ska köra grus men jag gick bet på att hitta nån väg.

Efter en korsning just innan Björkådammet låste sig lådan helt men turligt nog var det ett lätt hittat fel, var en sten som kilat in sig mot växelpedalen så den var helt låst.
View attachment 515941

Ett stopp vid Björkådammet, enligt kartan heter dammen Björkådammet medan kojan bredvid heter Björkådammskojan.
View attachment 515942

Inledde sökandet så det blev några vändplaner
View attachment 515945

Lyckades inte hitta nån cykelstig, troligtvis kan man möjligen ta sig här och jag var bara 300 m ifrån vägarna jag ville komma till men en KLR650 är inte nån lämplig maskin vid denna körning, vet hur tung den är om man kör ner den i en myr
View attachment 515943

En paus vid en av de gamla skogskojorna som finns i trakten här. Finns många kojor som skogsarbetare bodde i under veckorna förr i tiden.
View attachment 515944
Ja, där tillbringade farfar många veckor.
Skulle vara intressant att hitta och köra den sista snutten.
Kanske ett uppdrag för TW:n?
Men trevlig rapport från epicentrum!

Ja, där tillbringade farfar många veckor.
Skulle vara intressant att hitta och köra den sista snutten.
Kanske ett uppdrag för TW:n?
Men trevlig rapport från epicentrum!

Efter att studerat dagens körning i Garmin Connect med satellitbild som bakgrund så såg det ut som att det finns en öppning genom terrängen från en av vägarna jag vänt på och det ser dessutom ut som spår. Den stora frågan är hur bärigheten är eller om man sänker KLR:en i nån myr. TW:n är nog en lämpligare hoj vid denna typ av utforskning.

Då får väl komma förbi då det är dansbandsveckan så får vi köra på dagen och sen kan du njuta av dansband live på kvällen 😉

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!