Dagens bild

f1d3519073f9e58b49c692e35b8982fb.jpg


Ni som vet, vet.
Lite OT men kör du med en Klim krios? Hur gillar du den isf och rekommenderar du den?
 
Lite OT men kör du med en Klim krios? Hur gillar du den isf och rekommenderar du den?

On Topic så står jag vid Sveriges nordligaste allmänna väg.

Ja, jag köpte en Krios Pro när min förra hjälm ersattes av försäkringsbolaget.
Jag var sugen att prova en adventurehjälm och hade redan en C3Pro på hyllan.

Fördelarna är ventilation, synfält, vikt, komfort och tufft utseende, särskilt med det fotokromatiska visir som är standard.

Nackdelarna är ljudnivå, vindfång, kall i kyla och överarbetad hakrem med magnetlås.

På landsväg blir man tröttare av 1050 gram Krios än 1500 gram Schuberth; eftersom den fångar vinden och slänger lite beroende på hur man håller huvudet. I lägre hastigheter på knixiga grusstigar är det tvärtom.

Totalt sett tycker jag att det är en toppenhjälm men kör man mycket landsväg kanske man inte skall välja en sådan.

Nishua är i princip samma hjälm till halva priset, dock inte lika påkostad i detaljer som visir, ventilation och inredning men har å andra sidan dubbla D-ringar. Och alla KLIM-tillbehör passar tydligen rakt av!

Sorry för OffTopic!
 
Dagens tur blev 22 mil skogsväg med bla besök i Rikti Dokkas, jag och tre lösgående får var där. Var lätt orolig att få soppatorsk och då jag nådde macken i Lansjärv var det strul med kortautomaten, turligt nog fick en annan igång en pump så jag också kunde tanka på hans tankning och sen swischa honom. Funderingarna på Rotopaxdunkar från i fjol blev genast aktuella igen.
 

Bifogat

  • 20210611_111831.jpg
    20210611_111831.jpg
    7.7 MB · Visningar: 20
  • 20210611_102410.jpg
    20210611_102410.jpg
    2.4 MB · Visningar: 21
  • 20210611_191557.jpg
    20210611_191557.jpg
    5.8 MB · Visningar: 21
Mellan Mora och Malung, just nu:

View attachment IMG_20210612_200236_295~2.jpg


I branschen talar man ibland om "ett sketlass".

Samlingsnamnet pekar mot olika aparta saker som är svåra till rent omöjliga att binda på vettigt sätt var och en för sig.

Tillsammans, på ett rullflak utan lämnar så blir det en omöjlighet att få till det snyggt och bra. Helst drar man en press över alltihopa så folk slipper se, eller inväntar mörkret.

Men, Västerdalarna veckorna före midsommar - hur mycket mörker är att vänta...?

Jag kan inte ens gissa vad lasset består av, men det där babyblåa längst bak vet jag precis vad det är!

Suzuki GT 125 1976!
Ja, eller möjligen 1977.

I ett remarkabelt bra skick.
Gaffeln kan möjligen vara förlängd - för att matcha en afghanpäls och svarta boots med lila foder, men sådant går att återställa.

Grattis till ett fint fynd!
 

Bifogat

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top