Dagens bänkkörning!

Dr.Bike skrev:
2263234 96 är verkligen ingen dålig siffra om den är otrimmad dessutom.
Det skulle ge 160 literhästar, och det är mycket det.

Men vi antar att bänken visar glädjesiffror? Ok?
Då kan vi kalkylera följande:
96 dynojetpållar X 0,9 = 86,5 verkliga hästar, vilket JAG skulle tro är den verkligt verkliga siffran, iaf om man körde den i ex.vis NC-Racings bänk som inte direkt är känd för nåra inflationshästar.

Läs gärna tråden i mekforumet om hästkrafter.

Edit: Att sen effektangivelsen i PAPPERET är som den är, det får vi se som en produkt av marknadsföring i kombination med konkurrens - alla killar vill ju ha den största...jag menar starkaste hojen!! :)

Läs länken här, men FFA det som står på Factory Pro´s hemsida:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=120047&highlight=riktiga+h%E4stkrafter

första bänkningen som Mr Helmut gjorde, var ju i samma bänk som min var gjord.
Hans "orginal" R6 gav ju då 96 pållar på driv medans min 600 från -96...iofs trimmad "bara" gav 92. Visserligenm med en fruktansvärt sliten kedja men....

mitt diagram på bild.
kommentarer??
någon??
 

Bifogat

  • dynojetpapper.jpg
    dynojetpapper.jpg
    63.2 KB · Visningar: 180
Last edited:
Catman skrev:
2263882 första bänkningen som Mr Helmut gjorde, var ju i samma bänk som min var gjord.
Hans "orginal" R6 gav ju då 96 pållar på driv medans min 600 från 06...iofs trimmad "bara" gav 92. Visserligenm med en fruktansvärt sliten kedja men....

mitt diagram på bild.
kommentarer??
någon??

Nu blev jag glad :hihi

En cbr 600 -06? eller vad var det för cykel?

Den går väldigt fett till en början i alla fall, kanske hela vägen :rolleyes: Man ser ju hur vridet dippar då den går för fett!

Var du med då dom bänkade? Satt dom på cykeln? Jag var med när en kompis far bänkade och den spann lös i bänken, tror man ska sitta på cykeln vilket dom inte gjorde på någon av dom 3 cyklarna jag var med som dom körde i bänken. Annars låter det ju väldigt bra om min cykel skulle ha mer hk :banana
 
Last edited:
ursäkta mig....en 96:a har jag. (ändrat nu)

Jag var inte med alls under tiden.
Lämnade på tisdag o hämtade på fredag.

Jag ville bara få en bekräftelse på att hojen inte gick för magert.
Dessutom var det väldigt varmt den dagen hojen bänkades, så att den går lite fetare är ju bara bra.
 
Catman skrev:
2264043 ursäkta mig....en 96:a har jag. (ändrat nu)

Jag var inte med alls under tiden.
Lämnade på tisdag o hämtade på fredag.

Jag ville bara få en bekräftelse på att hojen inte gick för magert.
Dessutom var det väldigt varmt den dagen hojen bänkades, så att den går lite fetare är ju bara bra.

24,7 grader är väll inte så varmt? var 20 grader första gången och 29 grader då eurospeed körde den

Lämna in den till Eurospeed (054-850165) på örholmen så kan han nog ställa in den ganska billigt.
 
Catman skrev:
Jag ville bara få en bekräftelse på att hojen inte gick för magert.
Dessutom var det väldigt varmt den dagen hojen bänkades, så att den går lite fetare är ju bara bra.

...dvs, din hoj går väldigt magert eftersom du hade 14:1 på fulla skaft trots att det var väldigt varmt ute. Dipparna vid "fet" blandning beror förmodligen på resonanser i insug/avgas. Du bör ligga på runt 13.5:1 om du vill ligga maxat (fast då blir den lite temperaturberoende) och lägga dig på 13.5:1 om du vill köra säkrare och mer okänslig för temp-ändringar.
 
andersbrink skrev:
2264102 ...dvs, din hoj går väldigt magert eftersom du hade 14:1 på fulla skaft trots att det var väldigt varmt ute. Dipparna vid "fet" blandning beror förmodligen på resonanser i insug/avgas. Du bör ligga på runt 13.5:1 om du vill ligga maxat (fast då blir den lite temperaturberoende) och lägga dig på 13.5:1 om du vill köra säkrare och mer okänslig för temp-ändringar.

Har nu kollat igenom alla min anteckningar från telesamtalet.
Det var varmt inne i rummet där dynojetbänken står men luften togs utifrån.
Jag hade uppfattat detta lite fel.

mao så är den lite fett bestyckat???
 
Catman skrev:
2264125 Har nu kollat igenom alla min anteckningar från telesamtalet.
Det var varmt inne i rummet där dynojetbänken står men luften togs utifrån.
Jag hade uppfattat detta lite fel.

mao så är den lite fett bestyckat???

Tvärt om.

En A/F på 14:1 (som du har vid vissa varvtal) vid en väldigt varm temperatur kommer att bli ohemult och farligt klent när tempen sjunker nedåt 10 - 15 grader. En gathoj ska inte justeras till 13.5:1 utan närmare 12.5:1. 13.5:1 är avsett för bankörning under väldigt kontrollerade former där man kör med bredbandslamda och korrigerar inför varje nytt körtillfälle.
 
mao så borde jag gå upp en storlek i huvudmunstycken alltså?
från 150 till 155 (Keihin)
 
Catman skrev:
2264466 mao så borde jag gå upp en storlek i huvudmunstycken alltså?
från 150 till 155 (Keihin)

Låter troligt. Men var beredd på att gå ytterligare ett eller ett par steg.

Nu ska vi inte gå in på förgasarjustering, det finns det en hel sticky om i mekforumet.
Men minns att huvudmunstycket bara regerar de sista 25%-en av trottelöppningen.
Så jag skulle nog tänka mig att höja nålarna ett snäpp eller två oxå.
Blandningsskruven hade jag skruvat ut en bit med.
 
Dr.Bike skrev:
2264578 Låter troligt. Men var beredd på att gå ytterligare ett eller ett par steg.

Nu ska vi inte gå in på förgasarjustering, det finns det en hel sticky om i mekforumet.
Men minns att huvudmunstycket bara regerar de sista 25%-en av trottelöppningen.
Så jag skulle nog tänka mig att höja nålarna ett snäpp eller två oxå.
Blandningsskruven hade jag skruvat ut en bit med.

Med all den soppan är det väl snart lika bra att....turboladda :hihi
 
Din R6:a borde väl ligga 100+ hk i alla fall. 96 låter för lite och 101 helt rimligt.

Min Daytona 600 mappades till 106.3 hk på MC-Varuhuset. Då justerades den under 6 timmars tid = 9 repor!. (STD som korrektionsfaktor)

A/F blandning mellan 13 och 13.5. Tydligen inte optimalt på gatan om tempen sjunker hmmmm.

Utöver PCIIIusb, K&N och aftermarket ljuddämpare har jag även 520 drevpaket vilket ytterligare minskar effektförlusten till hjulen.

Hojen har i motor 112 hk (enl tillverkare) så jag är helnöjd. :tummenupp.

Papper på bänkning finns här:

Dynojet bänkning
 
Last edited:
ape skrev:
2267264
Min Daytona 600 mappades till 106.3 hk

Snarare hp och inte hk, dessutom STD och inte SAE. Om man drar av 4% blir det en ökning från ca 96.5 till 102.0 om man ska jämföra med de andra kurvorna i tråden.
 
Ah ok så SAE skall användas som korrektionsfaktorer (heter det så?) och inte STD?

Så 4% justering till 102 hk och 59.7 Nm vrid. Bra det med antar jag då.

Nyttig info tackar.
 
Det går bra att använda vilken som helst, eller t o m köra helt utan korrektionsfaktor. De andra kurvorna var i hp SAE, därför var det kanske idé att påpeka - bara ifall man vill jämföra dem.
 
Min är bänkad till 98Hk, K&N, Dynojet & Acrapovic helsystem.

Som lite halvflummig referens då.

Jag bad killen i bänken ge mig så mycket körbart register som möjligt då, men funderar nu i efterhand om man ens kan säga så, kan man via en dynojetsats & bänk ljustera effektkurvan på det sättet? Eller gäller det bara att se till att den går "rätt"?

Har bänkpapper, men inte inscannat dock.
 
Last edited:
Nu när alla nämner sina 600:or lär väl jag också göra det då...

Jag bromsade min gixxer hos din mc i Stockholm där gav den 105.9Hk och 63.9Nm (hojen är en 03:a)

Recept:Tre-mod, Pc3usb,slipon,Kn-filter

(iof struntar jag i antalet hk bara den mår bra)

Mitt krux just nu är att jag ska bromsa mitt andra projet men ja vet inte vart man ska vända sig för bästa resultat???
(Crf500r)
 
gixxxerracing skrev:
2267556
Jag bromsade min gixxer hos din mc i Stockholm där gav den 105.9Hk och 63.9Nm

Nu börjar man ana fiskarhistoria - 177 literhästar ur en i övrigt standard 600:a
Med all respekt - siffrorna du fick var nog liiiite väl optimistiska.
Hur stor var skillnaden före och efter bänkningen? DET är det intressanta.
Och om någon tror att fabriken "glömt bort" 10 - 12 häst på en 600 så kan det meddelas att: Det har de inte.

Dynobänkar börjar bli moderna tiders hästhandel! I dubbel bemärkelse :lol
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top