SO säsongsavslutning
Dag 1: Då var säsongen sista rejshelg avklarad på gelleråsen. Laddade med både ett nytt fram och bakdäck, lånade neonmannens lufttrycksmätare och ställde in kalltrycket på lördagen. Tog en stund innan jag fick den att visa bar (forsättning följer....). Målet var ju att sätta en 9:a och komma topp tio.
Efter att ha studerat neonmannen senast så har jag lärt mig hur man kvalar. Man går ut kör 4-5 varv sen in i depån, dricker och vilar. Sen ut igen på några snabba varv och sen in. Man ska alltså inte ligga ute och nöta 20 varv i sträck, det ska man göra på träningarna.
Kval 1: handlade bara om att få in känslan för hojjen efter att ha haft feber i 4 dagar och mått allmänt pissigt. Kvalade ändå in på en 16:e plats med en tia.
Race 1: Kom iväg bättre än vad jag gjorde förra SO:t men ändå var det många som körde om mig. Låg och jaga och hade några på kroken. Men på varv 3 blev det en otäck krasch i trösen nån blev torpederad och hojjarna låg staplade och förarna såg ut att ha riktigt ont. Vilket resulterade i rödflagg.
Omstart: Efter en lång stund fick man äntligen åka ut igen. Dom backa 2 varv och då var jag näst sist på gridden efter min raketstart.

Starta rätt skapligt fick hugg på några. Jagade tills jag på 6:e varvet titta ned på tanken och såg att skruvarna som håller fast tank o tankkåpa hade försvunnet och kåpan var på väg av hojjen. Körde vidare ett varv till men tog escapen efter rakan och valde sedan att gå in i depån. Det jag inte visste då var att dom ändrat till 8 varv. Och om jag bara åkt ett till så hade det inte blivit DNF.....

man får skylla sig själv men man hörde inte ett skit av vad speakern sa när man stod i pitlane.

Lyckades även skrapa hål i ljuddämparen så den låter lite extra.
Dag 2: (.....här fortsätter det) skulle jag precis sätta på värmarna och mäta kalltrycket. Till min förvåning står det 3.2 bar!!!! "#¤"#%"#%... när jag fippla med neonmannens mätare så måste jag nollat den. Detta innebar att jag kört med 1.1 bar för mycket både fram o bak. Mätte med min mätare som visar +0.1 och det stämde att jag haft på tok för högt tryck. Visst framdäcket såg ju knappt använt ut, men jag förstod ju också varför det hasade lite ibland första dagen.
Kval 2: Gick ut och kände på hojjen med rätt tryck i slangarna och nu funka den lite bättre. Sen in dricka o vila. Sen ut igen och panga på farten kom och sen satt den
1:09.743..

Hade ett snabbt varv till på G sen men då rulla en jäkel ut ur depån och satte käppar i hjulen. In dricka o vila. Påt igen och då var man lite het och höll nästan på att krascha i esset, kändes som det fick vara nog detta kvalet.

Kvalade in på 9:e plats. Första gången man fick se sitt NR på skylten vid start/mål.
Efter snack om markfrigång osv med neonmannen och hans mekaniker. Visade det sig att mina fotpinnar sitter 4cm lägre än hans. Min ljuddämpare sticker ut en bra bit mer. Och hojjen har ju originalfjädring och den pallar inte trycket när man börjar åka lite snabbare. Så till race 2 så kände jag bara att jag skulle tat lungt.
Race 2: Som jag skrev ovan, körde 11-12 tider ville inte riskera något. Hamnade på 15:e plats till slut.
Målet som inte blev infriat var att komma topp tio, men det tar jag nästa år. Lite modifieringar i vinter sen är man fit for fight!.
Positivt: Den första 9:an och fick till nytt fartrekord i snabbhögern med 177.5 gps fart.
