Dagbokstråden

Har köpt ett hus i Västerås, Erikslund. Tänkte att det blir närmre Karlskoga på det sättet så kan jag kanske få lära mig av T-bag hur man kör fort på onsdagarna :)

Om det är gruppkörningarna så har jag bara varit på en tisdagskörning i år. Jag kör inte fort på gatan, men om du menar onsdagsträningarna så äre bara o haka på. :)

Tuff långhelg med grundinstruktörsutbildning i Västerås avslutades med ett par varv på Gröndal igår.

Det blev en kul helg mycket beroende på den härliga inställningen hos mina kurspolare, Hassling, Pelle och Giorgos (aka "greken"), alla godkända GI's numera. :yoparty

Nu är det bara att bita ihop, en veckas utbildning i jobbet...så det blir ingen tisdagstur till Sala Racing Park denna veckan...men ni som kan, ta tillfället i akt...

Om det är gruppkörningarna så har jag bara varit på en tisdagskörning i år. Jag kör inte fort på gatan, men om du menar onsdagsträningarna så äre bara o haka på. :)

Japp, jag har slutat med gata, bara bana. Vi tog licens tillsammans och träffats på banan då och då, men du kör 15 sekunder snabbare än mig... ska naja lite bultar och fixa uppsamlingskärl, sen hakar jag på onsdagsträningarna och tigger tips av dig ;)

Japp, jag har slutat med gata, bara bana. Vi tog licens tillsammans och träffats på banan då och då, men du kör 15 sekunder snabbare än mig... ska naja lite bultar och fixa uppsamlingskärl, sen hakar jag på onsdagsträningarna och tigger tips av dig ;)

Hehe då kan vi harva ikapp då. Jag ligger runt 1:20-1:25 på åsen än så länge.

Jajemen, är väl bara en träning kvar iår och den är nu på onsdag. Annars funderar jag o tanten att åka med busan på en av dom sista SMC körningarna 18-19 sep tror ja det var. Får se hur vädret blir och hur mycket pengar man har.

Tackar än en gång för min überavatar. ;)

Hehe då kan vi harva ikapp då. Jag ligger runt 1:20-1:25 på åsen än så länge.

Perfekt! Någon som är ett par sekunder snabbare är ju idealiskt för att få upp tempot lite.

Jajemen, är väl bara en träning kvar iår och den är nu på onsdag. Annars funderar jag o tanten att åka med busan på en av dom sista SMC körningarna 18-19 sep tror ja det var. Får se hur vädret blir och hur mycket pengar man har.

Tackar än en gång för min überavatar. ;)

RR säsongen är nog över i år för min del - men nästa år ska jag köra så då djävlar ska det bli köra av!

Målet nästa år är att köra under 1:20 med marginal i alla fall ;)

1.24 körde jag med ganska bra marginal kvar, så jag hoppas fixa under 1.20 nästa år också... men om du kör lite lugna varv med snygga spår på 1.20 så har ju jag en perfekt kanin att jaga :banana

T-bag är ju så elak att han till och med kört om mig med sin hayabusa och passagerare :huvet

Bästa gröndal dagen någonsin igår 8 körpass med 3pers på banan hela eftermiddagen :tummenupp
Nya tag idag Jerry :såjaponken :krama

Har fan träningsvärk idag :tungan

Körde föresten nya sträckningen 7 pass och det är mycket mera skoj än hårnålen.

Bästa gröndal dagen någonsin igår 8 körpass med 3pers på banan hela eftermiddagen :tummenupp
Nya tag idag Jerry :såjaponken :krama

Har fan träningsvärk idag :tungan

Körde föresten nya sträckningen 7 pass och det är mycket mera skoj än hårnålen.

Jaså, inströktörerna är där och övar..

Ni åkte alltså upp på gokartbanan istället för hårnålen?, nån film på det.. vore skoj att se, för den där hårnålen är ju jäkligt trist..

Hårnålen rockar. Skönt att sitta fast i fjollträsk utan hoj, så slipper man spendera tid i det svettiga skinnstället. :vadsaderävenomrönnbär

En liten lördagstur o premiär på SRP

Lördag em mörka moln hänger tungt, Niina har för mycket värk för hojåka.

Jag tar en kort solotur:

Start i Hallstahammar 252an norrut till Ramnäs, vidare mot Skultuna,
I Skultuna väg 673 till Abelsberg i Haraker, höger mot Romfartuna förbi Munga över mot 56an,
norrut på 56an o höger i Hallsta korset förbi Ransta By och in i Ransta för tankning
(det finns en Q-star i Ransta, men det var lite läskigt jag tror det hördes en banjo från pizzerian)

Vidare norrut på väg 723 förbi Kumla kyrkby vänster på 70an o vänster in mot Kila kyrka,
söderut på 56an förbi Grällsta o höger in mot Sala Racing Park.
När jag åker in till SRP för en vätskepaus är det precis färdigåkt o grilldags för ett företags event.

Annelie & Tommy låter mig premiärköra på SRP hur schysst kan man vara.:tummenupp
När jag brännt av ett antal varv är det dags att dra vidare.

Upp genom Sätrabrunn mot Fläckebo, någon som har haft skitkul o spridit GRUS GRUS o första skarpa testet av ABSen o den funka perfa.
Söder om Fläcksjön mot Västerfärnebo sen 256an mot Norberg,
vänster i Hästbäck mot Ängelsberg/ Virsbo i Virsbo vidare mot Ramnäs sen 252an o hemma igen.

Inte en droppe regn även fast himlen var kolsvart.

En hojtur på 17 mil sitter bra, nu får man ta sig något starkt till det nygrillade köttet.

:banana

Härligt Janne! :) De har helt rätt inställning på SRP, de vet hur man lockar folk, lite gratisåka och man är fast. :hihi

Vi var ett gäng som tog lite lagom lång omväg ned till Sultanen i Katrineflen, med retur via Bie/Hälleforsnäs hemöver, samma här, inte en droppe trots rätt mörka moln stundtals.

Bergochdalbanan var fri från grus idag, klart trevligt. :)

Härligt Janne! :) De har helt rätt inställning på SRP, de vet hur man lockar folk, lite gratisåka och man är fast. :hihi

Vi var ett gäng som tog lite lagom lång omväg ned till Sultanen i Katrineflen, med retur via Bie/Hälleforsnäs hemöver, samma här, inte en droppe trots rätt mörka moln stundtals.

Bergochdalbanan var fri från grus idag, klart trevligt. :)

Det är Så skön attityd "du måste ta ett par varv när du ändå är här"
Nöjda förare är billig marknadsföring o dom har många körtillfällen.
Synd att det inte fanns så många som passade mig. :huvet

Bifogat

• SCAN0029.jpg
    SCAN0029.jpg
    234 KB · Visningar: 57
Last edited:
SO säsongsavslutning

Dag 1: Då var säsongen sista rejshelg avklarad på gelleråsen. Laddade med både ett nytt fram och bakdäck, lånade neonmannens lufttrycksmätare och ställde in kalltrycket på lördagen. Tog en stund innan jag fick den att visa bar (forsättning följer....). Målet var ju att sätta en 9:a och komma topp tio.

Efter att ha studerat neonmannen senast så har jag lärt mig hur man kvalar. Man går ut kör 4-5 varv sen in i depån, dricker och vilar. Sen ut igen på några snabba varv och sen in. Man ska alltså inte ligga ute och nöta 20 varv i sträck, det ska man göra på träningarna.

Kval 1: handlade bara om att få in känslan för hojjen efter att ha haft feber i 4 dagar och mått allmänt pissigt. Kvalade ändå in på en 16:e plats med en tia.

Race 1: Kom iväg bättre än vad jag gjorde förra SO:t men ändå var det många som körde om mig. Låg och jaga och hade några på kroken. Men på varv 3 blev det en otäck krasch i trösen nån blev torpederad och hojjarna låg staplade och förarna såg ut att ha riktigt ont. Vilket resulterade i rödflagg.

Omstart: Efter en lång stund fick man äntligen åka ut igen. Dom backa 2 varv och då var jag näst sist på gridden efter min raketstart. ;) Starta rätt skapligt fick hugg på några. Jagade tills jag på 6:e varvet titta ned på tanken och såg att skruvarna som håller fast tank o tankkåpa hade försvunnet och kåpan var på väg av hojjen. Körde vidare ett varv till men tog escapen efter rakan och valde sedan att gå in i depån. Det jag inte visste då var att dom ändrat till 8 varv. Och om jag bara åkt ett till så hade det inte blivit DNF..... :brinnerup man får skylla sig själv men man hörde inte ett skit av vad speakern sa när man stod i pitlane. :mad: Lyckades även skrapa hål i ljuddämparen så den låter lite extra. ;)

Dag 2: (.....här fortsätter det) skulle jag precis sätta på värmarna och mäta kalltrycket. Till min förvåning står det 3.2 bar!!!! "#¤"#%"#%... när jag fippla med neonmannens mätare så måste jag nollat den. Detta innebar att jag kört med 1.1 bar för mycket både fram o bak. Mätte med min mätare som visar +0.1 och det stämde att jag haft på tok för högt tryck. Visst framdäcket såg ju knappt använt ut, men jag förstod ju också varför det hasade lite ibland första dagen. ;)

Kval 2: Gick ut och kände på hojjen med rätt tryck i slangarna och nu funka den lite bättre. Sen in dricka o vila. Sen ut igen och panga på farten kom och sen satt den 1:09.743.. :D Hade ett snabbt varv till på G sen men då rulla en jäkel ut ur depån och satte käppar i hjulen. In dricka o vila. Påt igen och då var man lite het och höll nästan på att krascha i esset, kändes som det fick vara nog detta kvalet. :) Kvalade in på 9:e plats. Första gången man fick se sitt NR på skylten vid start/mål. :D

Efter snack om markfrigång osv med neonmannen och hans mekaniker. Visade det sig att mina fotpinnar sitter 4cm lägre än hans. Min ljuddämpare sticker ut en bra bit mer. Och hojjen har ju originalfjädring och den pallar inte trycket när man börjar åka lite snabbare. Så till race 2 så kände jag bara att jag skulle tat lungt.

Race 2: Som jag skrev ovan, körde 11-12 tider ville inte riskera något. Hamnade på 15:e plats till slut.

Målet som inte blev infriat var att komma topp tio, men det tar jag nästa år. Lite modifieringar i vinter sen är man fit for fight!.

Positivt: Den första 9:an och fick till nytt fartrekord i snabbhögern med 177.5 gps fart. :)

Efter snack om markfrigång osv med neonmannen och hans mekaniker. Visade det sig att mina fotpinnar sitter 4cm lägre än hans. Min ljuddämpare sticker ut en bra bit mer. Och hojjen har ju originalfjädring och den pallar inte trycket när man börjar åka lite snabbare. Så till race 2 så kände jag bara att jag skulle tat lungt.

Race 2: Som jag skrev ovan, körde 11-12 tider ville inte riskera något. Hamnade på 15:e plats till slut.

Målet som inte blev infriat var att komma topp tio, men det tar jag nästa år. Lite modifieringar i vinter sen är man fit for fight!.

Positivt: Den första 9:an och fick till nytt fartrekord i snabbhögern med 177.5 gps fart. :)

Då jag stod vid flagg posteringen i snabbhögern ner mot Ejes efter min gräsmatteåkarvända ut ur Esset. Då syntes det tydligt hur din hoj sätter sig rejält bak mitt i böjen. Men kör man över 177 km/h ner där så sätter man förstås press på den bästa av fjädringar. Men det börjar nog hur som helst på att bli läge för lite ombyggnation av Gam-Gixxern. Tur vi har en lång vinter framför oss nu.

Då jag stod vid flagg posteringen i snabbhögern ner mot Ejes efter min gräsmatteåkarvända ut ur Esset. Då syntes det tydligt hur din hoj sätter sig rejält bak mitt i böjen. Men kör man över 177 km/h ner där så sätter man förstås press på den bästa av fjädringar. Men det börjar nog hur som helst på att bli läge för lite ombyggnation av Gam-Gixxern. Tur vi har en lång vinter framför oss nu.

Körde inte så fort då, var på lördagen under race som jag laddade på ordentligt. Var bara uppe i ca 169 när du såg det. Petade nog i 3:an lite för snabbt ur vänstern istället för att varva upp lite mer på 2:an, så 9:an kunde blivit ännu lägre om jag inte fegat.. ;)

Frågan är bara hur mycket man vill lägga innan det blir aktuellt att byta hoj?.

Skönt att kunna kalla sig "snabb" på åsen nu när man kört under 1:10. :D

Nästa år äre 8:an 7:an som hägrar... får se om det blir någe mer tävlande eller om man bara kör träningar o bandagar.

Körde inte så fort då, var på lördagen under race som jag laddade på ordentligt. Var bara uppe i ca 169 när du såg det. Petade nog i 3:an lite för snabbt ur vänstern istället för att varva upp lite mer på 2:an, så 9:an kunde blivit ännu lägre om jag inte fegat.. ;)

Frågan är bara hur mycket man vill lägga innan det blir aktuellt att byta hoj?.

Skönt att kunna kalla sig "snabb" på åsen nu när man kört under 1:10. :D

Nästa år äre 8:an 7:an som hägrar... får se om det blir någe mer tävlande eller om man bara kör träningar o bandagar.

Jag fattar fortfarande inte hur ni gör grabbar. :Bugar :yoparty :va

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...