Bankörning 16/7 på Sviestad
Fredagen den 16 Juni hade
bikestop.se anordnat bankörning på
Sveistad, utanför Linköping.
Upplägget var körning från 09.00 till 16.00, två gruppen, en gatgrupp, samt en med licensfolk samt gatfolk med försäkring som inte gäller på bana (alltså, oförsäkrade). Undertecknad + gasolis tillhörde den senare gruppen... Grupperna körde i 20-minuterspass, vilket räckte mer än väl för att man skulle behöva en paus.
För att göra det hela krångligare, så åkte vi ned dagen innan, på torsdag kväll, och sov över, för att vara på plats utvilade o fräscha.
Tyvärr fungerade det inte att ha två hojjar på släpet pga fästpunkternas placering, så jag åkte hoj ned, medan gasolis körde servicebilen med sin egen hoj på släp.
Vi hade blivit lovade att få campa i anslutning till banan, vilket fungerade bra. När vi kom fram så började vi med att slå upp 'Camp Taikon', dvs tältet och mat, mat som vi precis köpt på Statoil i närheten... ¨
Sedan fulmekade vi litet, jag fulmekade mina bromskivor som skallrar för dom har glappat upp sig, gasolis bestyckade om sin maskin för den mindre ljudliga ljuddämpartillsatsen. Efter detta hade det hunnit bli mörkt, så då vart det mat (lösgodis, chips, två 3,5

r, ölkorv etc). Sova
0600 på fredag vaknar vi av ett tuff-tuff-tåg som går utanför. 0615 ids vi titta ut och ser att dom sopar banan, så det var inget tuff-tuff-tåg. Vi vart inte arga för att ha blivit väckta, det var ju för en god sak. Tänk om Vägverket åkte omkring och sopade... vilken önskedröm.
Frukost, rivning av Camp Taikon, en snabb dusch... sedan började det komma folk...
0900 var det dags för en kort genomgång, två meningar om oss som skulle köra i licensgruppen, och en lite längre genomgång för gatfolket. Eftersom vi ansåg oss behöva en introduktion i det här med att köra bana, så tog vi kontakt med en av de 3-4 instruktörer som fanns på plats. Genast tog han tag i det hela, körde 5-6 varv med oss adepter bakom, och sedan in för utvärdering i depån. Efter detta fick vi köra för oss själva... Senare utmed dagen tog vi hjälp igen, för att slipa spårval och bromspunkter. Instruktörerna var väldigt hjälpsamma och tillmötesgående, t.o.m när vi fick bannor för att vi glodda i backspeglarna... (vi fällde sedan in dom).
Rätt var det var så var det lunch... vi hade ju inte hållit på så länge kändes det som... men tiden går fort när man har roligt....
Framemot eftermiddagen började jag få flyt på körningen, och greppade inte paniskt i handtagen, utan kunde koncentrera mig mycket mer på bra spårval, och att långsamt öka farten. Jag höll stumt över knixen på långrakan en gång... men bara en gång!
Licensgrabbarna som körde i vår grupp var mycket, mycket snabbare... Man vart omkörd överallt, på alla möjliga sätt. Men absolut inga omöjliga - ingen trängde sig, ingen tog plats som inte fanns... Det var bitvis otroligt underhållande... jag vart till exempel omkörd på yttern i utgången av
esset, av en kille som självklart kan lägga ned lite mer, så han åker fortare trots att han åker en längre väg. Att kika över axeln till vänster och se honom långsamt glida om samtidigt som man själv kör maximalt är intensivt, på ett bra sätt. Man blir inte så lite imponerad.
Det fanns ett ställe dom flesta licenspojkarna inte hängde med. Man ska komma ihåg att dom flesta körde 600

r, förutom några 1000-kubikare (Rookie 1000?) och några 250 tvåtaktare. Ut på långrakan hade 600:a-grabbarna inte effekt nog att dra en... inte alltid... Det måste ha varit otroligt frustrerande, när dom utan tvekan var snabbare på alla andra ställen...
Såhär i efterhand så kör jag hellre med licenspojkarna än i en gatgrupp... däremot tror jag inte tycket är ömsesidigt... vi var ivägen, ganska ofta...
Allt roligt har ett slut, så även denna bandag. Hojjarna var hela, så även vi, även om vi var ganska trötta.. det gäller på när man har skoj. Det enda som tog stryk var däcken - på sidorna, på ett bra sätt. Den som hittar rotationsriktningspilen på mitt bakdäck får ett specialpris...
Det som känns som den största behållningen med att åka på en bandag som vi gjorde, är att man känner säkrare i sadeln. Sen att man får köra fort, testa att lägga ned mer än man gjort tidigare, tokgasa på en lång raka, dyngnita inför nästa böj etc, det gör ju inte saken sämre... Fast - man kan inte överföra sina nyvunna kunskaper till gatan, inte direkt i alla fall...
// P
Bilder:
1, På väg
2; Framme!
3; Fulmek
4; Testning i depån
5; Språngmarsch till duschen - vem då?