D-uppsatstips tack...

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Dags att börja skriva magisteruppsatsen. Inriktningen är nationalekonomi.

Nån som har en intressant frågeställning? Gärna i anknytning till miljö så att jag kan skriva på arbetstid...

Hur man skulle kunna minska kostnaden för fordon genom att använda mindre fordon, tex bmw c1. Mindre fordon skulle ge minskad miljöbelastning eftersom mängden material som behövs för att tillverka fordonet skulle minska.

Hur ekonomin har påverkats av all miljöhets kanske?
Behöver antagligen begränsas, men de kan va en ide...

Nashjämvikter vid miljöutveckling/utsläppsberäkningar i konkurrenssituationer.

En miljöekonomisk analys av ekonomiska styrmedel kontra kvantitativ reglering och eventuell effektivitet/-sförluster.

Båda ämnena har säkerligen analyserats in absurdum, men så är inte nationalekonomi den del av ekonomin som jag sysslar med heller.

Nashjämvikter vid miljöutveckling/utsläppsberäkningar i konkurrenssituationer.

En miljöekonomisk analys av ekonomiska styrmedel kontra kvantitativ reglering och eventuell effektivitet/-sförluster.

Båda ämnena har säkerligen analyserats in absurdum, men så är inte nationalekonomi den del av ekonomin som jag sysslar med heller.
Ja, även av jurister ....

@ trådstartaren: carbon footprint labelling, its impact on consumer behavior.

CO2 märkning av produkter och dess konsumtion is da nästa shit när det gäller miljötänkandet och ekonomiska styrmedel.

CO2 märkning av produkter och dess konsumtion is da nästa shit när det gäller miljötänkandet och ekonomiska styrmedel.

Är som sagt inte förvånad.

Bra förslag. Låter som ett intressant ämne. :tummenupp

Här har du en fråga:

Somliga kristna, somliga muslimer och somliga andra (se tex jak.se och mp.se)
tycker att det är fel att ta ut ränta. Är räntor bra eller dåliga för samhällsutvecklingen?

Intressant!

Det hade varit intressant med en uppsats omkring hur skattehöjningen på fossila bränslen givit positivt genomslag på miljöföroreningen eftersom dom kallar det miljöskatt.

Ska du jobba mot co2 kan ett tips vara att titta mot MAX som har vunnit priser för sin miljösatsning där bland annat all mat co2kompenseras. Har det gett någon inverkan på deras försäljning?

Sedan är jag otroligt skeptisk till hela co2-politiken men det är en annan femma... :huvet

Ngt om hur ekonomiska styrmedel på miljöområdet påverkar människors konsumtionsbeslut kanske.

Ska du jobba mot co2 kan ett tips vara att titta mot MAX som har vunnit priser för sin miljösatsning där bland annat all mat co2kompenseras. Har det gett någon inverkan på deras försäljning?

Sedan är jag otroligt skeptisk till hela co2-politiken men det är en annan femma... :huvet
Den ska du ta gubben, så kan jag följa med dig på max o göra "efterforskningar" ;)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg