Dör vid fullt gaspådrag Daytona 675 -07

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Motorn går perfekt upp till 99% trottel. Vid 100% bryts tändningen och motorn dör så länge jag håller trotteln helt öppen. Så fort jag sänker den en endaste mm, så tänder motorn igen och går perfekt. Ibland uppträder felet bara över exakt 9500 rpm. Ibland över hela varvtalsregistret.

Både barormetergivare, MAP-givare, intake air temp sensor och TPS ger korrekta värden vid tomgång så ingen är helt trasig eller att det skulle vara fel i kablaget till någon sensor.

Har bytt barometergivare, MAP-sensor och TPS utan någon skillnad. Barometer + MAP-sensorerna har jag iofs använt begagnade som utbytesdelar. Har även bytt bränslefilter, rengjort spridarna samt mätt upp statiskt bränsletryck till 3 bar (korrekt enligt servicemanual). Det låter dock inte som bränsleproblem, för den tvärdör blixtsnabbt och startar igen lika snabbt när jag sänker trotteln, inget bluddrande eller tvekande. Låter mer som att tändningen bryts.

Har slut på idéer...:va
 
Sitter dödaren i samma reglage som gasrullen? Tänker om den på något sätt kortsluts vid full gas. Långsökt kanske..
 
Alla idéer är mer än välkomna! :tummenupp, men det kan inte vara orsaken i det här fallet. Det är på en racehoj, så dödaren är omkopplad till att vara tändning för hela hojen, och eftersom instrumentkluster o dyl fungerar även när motorn dör och ECU fortsätter att skicka data på OBDII, så verkar resten av hojen leva men just motortändningen bryts.
 
det är inte så att länkaget till gasen klämmer en kabel nere vid motorn /kortis
 
Har den ride by wire? Går det att mäta upp själva gasrullen? Eller koppla upp med diagnosverktyg och kolla värden på givare? Kanske blir värdet för trotteln helt bananas vid 100%?



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Hade något liknande på crosshojen men den skulle jag nog säga att den bluddrade (om jag minns rätt) vid max påslag. Sänkte jag trotteln så gick den rent. Letade febrilt och trodde först det var fukt men visade sig vara en spricka i tänd hatten där vi såg gnistor flyga ut sent in på kvällskvisten.

Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
 
Har den ride by wire? Går det att mäta upp själva gasrullen? Eller koppla upp med diagnosverktyg och kolla värden på givare? Kanske blir värdet för trotteln helt bananas vid 100%?

Nej, gasrullen styr spjällen via gaswire, men trottelöppningen registreras av en TPS och skickas till ECU. Var inne på detta också först, men diagnosverktyget visar fina, stabila värden ända från 0 till 100%. Bytte TPS ändå för säkerhets skull men det hjälpte inte.
 
Hade något liknande på crosshojen men den skulle jag nog säga att den bluddrade (om jag minns rätt) vid max påslag. Sänkte jag trotteln så gick den rent. Letade febrilt och trodde först det var fukt men visade sig vara en spricka i tänd hatten där vi såg gnistor flyga ut sent in på kvällskvisten.

Ja, nå't med tändningen tror jag att det är. Får försöka felsöka mer där. Sitter en quickshifter på vägen men den har jag också bytt...
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top