Allramified
Medlem
Motorn går perfekt upp till 99% trottel. Vid 100% bryts tändningen och motorn dör så länge jag håller trotteln helt öppen. Så fort jag sänker den en endaste mm, så tänder motorn igen och går perfekt. Ibland uppträder felet bara över exakt 9500 rpm. Ibland över hela varvtalsregistret.
Både barormetergivare, MAP-givare, intake air temp sensor och TPS ger korrekta värden vid tomgång så ingen är helt trasig eller att det skulle vara fel i kablaget till någon sensor.
Har bytt barometergivare, MAP-sensor och TPS utan någon skillnad. Barometer + MAP-sensorerna har jag iofs använt begagnade som utbytesdelar. Har även bytt bränslefilter, rengjort spridarna samt mätt upp statiskt bränsletryck till 3 bar (korrekt enligt servicemanual). Det låter dock inte som bränsleproblem, för den tvärdör blixtsnabbt och startar igen lika snabbt när jag sänker trotteln, inget bluddrande eller tvekande. Låter mer som att tändningen bryts.
Har slut på idéer...
Både barormetergivare, MAP-givare, intake air temp sensor och TPS ger korrekta värden vid tomgång så ingen är helt trasig eller att det skulle vara fel i kablaget till någon sensor.
Har bytt barometergivare, MAP-sensor och TPS utan någon skillnad. Barometer + MAP-sensorerna har jag iofs använt begagnade som utbytesdelar. Har även bytt bränslefilter, rengjort spridarna samt mätt upp statiskt bränsletryck till 3 bar (korrekt enligt servicemanual). Det låter dock inte som bränsleproblem, för den tvärdör blixtsnabbt och startar igen lika snabbt när jag sänker trotteln, inget bluddrande eller tvekande. Låter mer som att tändningen bryts.
Har slut på idéer...