pogo skrev:Många som avrättat endast 1 person får samma straff som de som avrättat 100. Borde det inte skilja lite i straff?
Hänger inte riktigt med vad du menar här men...
Eller beror det på vem du dödar? I så fall så betyder det att människor är olika värda! Motsäger inte det vad alla säger, att alla människor är lika värda?!
Säger alla det? Inte jag. Alla icke grovt kriminella godhjärtade människor är dock lika värda. Tar du en inbrottstjuv på bar gärning i ditt hem får du givetvis medalj i stället för straff om du dräper honom, så ja, det beror på vem man dödar.
Edit:
Dessutom får misstag ej ske, om en person ska dömas till döden ska bevisen vara så starka att de inte ens går att iscen sätta.
"Domaren" ska enligt min mening alltså utgå från att bevisen är fejkade och försöka motbevisa detta, går det inte till 100% kan inte dödsdommen utdelas!
Läs: http://se.indymedia.org/newswire/display/24122/index.php
Ja, 100% säkerhet måste det vara som sagt och visst skulle några fall vara det.
Annars måste vi iofs inte ha dödsstraff, det går bra med livstids enormt hårt och gärna farligt/hälsovådligt straffarbete också. Bara samhället TJÄNAR pengar på det och vi utrotar ondskan med alla medel i långa loppet.
Men jag respekterar och lyssnar gärna på andra lösningar som leder till att grov kriminalitet minskar kraftigt.
Ett första steg är ju att sluta dalta å det grövsta med svinen åtminstone.
Men tycker man det är bra som det är så lägger man sin röst på vänstern nästa år igen såklart.