Missvims skrev:Är det en ursäkt alltså????
Inte vet jag vad du vill kalla det, du själv använder ju det argumentet för att rättfärdiga ditt dödande.
"..personligen skulle jag inte tveka att döda för att skydda mina barn."
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Missvims skrev:Är det en ursäkt alltså????
Missvims skrev:2562760Jag tror ju inte att förövarna skulle må så himla bra av att få vara den personens alltiallo och bli tvugna att möta släkt, vänner och andra som också blivit lidande av misshandeln dagligen.
Markus skrev:2562817Du utgår ifrån att den genomsnittlige gärningsmannen djupt ångrar sin gärning så snart han eller hon inser vidden av den. Jag betvivlar att så är fallet.
Oavsett vilket skulle jag inte vilja ha vård av den som är orsaken till mitt vårdbehov.
mini-knutten skrev:2562106för det första tror jag att denna tråd är någon form av fLeJmbaiJt![]()
För det andra har lorkan rätt i det han skriver, nämligen att så fort vi inför dödsstraff för skadegörelse så värdesätter vi materiella ting högre än ett människoliv.![]()
MangeO skrev:2569933Nja, inte helt säker på det sistnämda. Det är väl inte människolivet man värderar utan själva handlingen och möjligen den bakomliggande mentaliteten. Om man övht kan sätta ett värde på människoliv (antagligen i pengar då), så är väl dödsstraff alltid att betrakta som en ekonomisk förlust. Brottet är ju redan begånget så den kostnaden har man ju ändå. Möjligen kan man räkna ut återfallrisken på något sätt och räkna hem avrättningen på framtida besparingar. Men då är nog skadegörelse tex, ett lämpligt brott eftersom värdet på prylarna ändå går att uppskatta. Dessutom är återfallsfrekvensen i misshandel, mord och våldtäkt låg enl en färsk studie. Den preventiva effekten av hårda straff är i princip obefintlig. Brottsfrekvensen i ett samhälle beror på en rad faktorer, straffskalan är inte en av dessa. Då återstår bara hämd som motiv för dödsstraff. Är det ett bra motiv?
Jag vet ärligt talat inte.
Kanske för en misantrop.
MangeO skrev:2561710Ponera att vi skulle införa dödsstraff. Vilka brott tycker ni skulle ha en date med skarprättaren med i straffskalan?
Personligen lutar jag åt onödiga brott typ skadegörelse, nedskräpning å sånt. Jag menar mord tex kan det ju finnas anledning till. Man kanske var hotad, eller verkligen, verkligen hatade personen ifråga jättejättemycket. Stjäla kan man ju teoretiskt sett tvingas göra för att överleva osv. Men slänga colaburkar i skogen eller slå sönder en bussholk är man fan aldrig tvungen att göra så...
Maax skrev:2571001Ett solklart fall av trolling som det heter på engelska, nice try
![]()
Avrättningen i sig är inte så dyr. Det är kostnaden för att hålla brottslingen i fängelse under 16 år av domar och överklagan som kostar miljoner.Gustav1 skrev:2561839Någon som har koll på vad en avrättning i USA kostar?
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |
![]() |
Vinnarhoj från Custom Bike Show
I nästa nummer av Allt om M... |