Dödsföraktade motorcyklister

Sulan 08 skrev:
Plötsligt blixtrade det till, en motorcykel blåste förbi i dödsförakt, snabbt bortflyende med minst dubbla hastigheten, framhjulet hade synbara problem med att hålla markkontakt

Konstigt att denna farbror duktigt ser denna motorcykel igen trotts att den höll MINST DUBBLA farten . Undrar hur snabbt farbror duktig har kört då .
Hahaha!! :tummenupp
Å vicken beskrivning av en wheelie sen!!
Rena poesin för fan! :yoparty

Gazza skrev:
Man kanske skulle ta en sväng dit upp visa dem var skåpet skall stå.
Svara på en enkel fråga då, varför tror du att du är snabbast :D dags att vakna och lukta på kaffet.

Debattartikeln är kanske inte helt med sanning överensstämmande men det är ganska naturligt. Han som skrev den var säkert mycket upprörd.

Det som gör mig mest upprörd när jag läser denna tråd är att nästan ingen funderar på motorcyklisternas roll. Precis som Silver skriver har var sak sin plats. Buskörning i bilköer eller där det finns barn är alltid FEL.

KjellF

kjellf skrev:
Debattartikeln är kanske inte helt med sanning överensstämmande men det är ganska naturligt. Han som skrev den var säkert mycket upprörd.

Det som gör mig mest upprörd när jag läser denna tråd är att nästan ingen funderar på motorcyklisternas roll. Precis som Silver skriver har var sak sin plats. Buskörning i bilköer eller där det finns barn är alltid FEL.

KjellF

Naturligtvis gjorde han fel, men det är fel att hoppa på alla som åker MC !
Det finns många sammanhang där det är fel att generalisera, t.ex vad gäller invandrare, skoteråkare, norrlänningar, skåningar, stockholmare osv....

Långa farbron skrev:
"Citat"
Det är ingen hemlighet att yrkeskategorin hjärnkirurger är de som mest av alla vill förbjuda motorcykeln, jag tror föräldrar är en annan grupp som tycker samma sak."Slut citat"

Enl vad jag har förstått så har väl motorcyklister oftast mindre skallskador än vid andra olyckor.

Dock borde ortopederna var en utsatt grupp.

"Transplantörer" borde inte vilja förbjuda iallafall.. Organdonatorer brukar Dom (tm) ju kalla oss! ;) hehe

Twosaint skrev:
Debatt är bra svar ja, finns många hojåkare som kör som idioter.
Men hade du bott i denna kyrkliga trångsynta stad hade du fått frispel över allt dom vill förbjuda.
Vi har en som är aktiv inom IOGT-NTO som sitter och beslutar om utskänkningstillstånd.

Till exempel alla oss PUCKADE MC-ÅKARE som
dagligen riskerar alla människors liv.

Är det ok att dra kyrkliga över en kam men inte MC-Åkare ?
(lite OT men måste iaf fråga :) )

Jag var med om en rätt kuslig grej idag, Det var en bil som låg framför mig och gjorde en idiotomkörning så att framförvarande bil och mötande bil var tvungen att kör med ett hjulpar på sidan av vägen.

Jag kört minst 8000 mil mc och väldigt ofta tillsamans med andra mc-åkare och aldrig sett något som varit så nära en olycka.

cleaner (2005-07-01 01:17:44)
Jag ABECEDE och kör alla fordon aktivt dagligen, senaste behörighet A (mc). Körsättet likadant som när jag kör lastbil med släp (60ton). Medtrafikanter är kompletta "idioter", detta låter ganska generaliserande, är det det? Nej, låt mig förklara: -Som lastbilschaufför så räknar man kallt med att folk med väjningsplikt kör ut framför en (det gör folk), alltså är man konstant beredd på att bromsa, väja, vilken sida av vägen skall jag köra i diket på för att inte köra ihjäl "idioten" Som mc-chaufför räknar jag kallt med att folk med väjningsplikt kör ut framför en, alltså är man konstant beredd på att bromsa, väja, vilken sida av vägen skall jag köra i diket på för att inte "idioten" skall döda mig. Minst 2-3 ggr dagligen (lagligt 50-110) är det nära att det smäler pga bilars fel. Tänk

fan vad han får ligga i för att köra alla sina behörigheter dagligen. och behöver han verkligen vara så rädd när han sitter i en lastbil på 60 ton när han möter en mc på 250kg

blom skrev:
cleaner (2005-07-01 01:17:44)
och behöver han verkligen vara så rädd när han sitter i en lastbil på 60 ton när han möter en mc på 250kg

Det kanske är lite samma grej som att lokföraren tas ur tjänst direkt när någon hoppat framför ett tåg... :7peta

blom skrev:
fan vad han får ligga i för att köra alla sina behörigheter dagligen. och behöver han verkligen vara så rädd när han sitter i en lastbil på 60 ton när han möter en mc på 250kg

Hört talas om att jobba på åkeri? Då kan man få köra alla möjliga fordon.

Jag tror inte det var mötet lastbil - mc han menade med sitt inlägg, utan mötet lastbil - personbil kontra mötet mc - personbil. Beteendet som lastbilschaffuör resp. mc-åkare är likadant i dessa situationer.

Freelancer skrev:
Hört talas om att jobba på åkeri? Då kan man få köra alla möjliga fordon.

Jag tror inte det var mötet lastbil - mc han menade med sitt inlägg, utan mötet lastbil - personbil kontra mötet mc - personbil. Beteendet som lastbilschaffuör resp. mc-åkare är likadant i dessa situationer.

Helt rätt upfattat freelancer.

Hinner jag inte stanna/väja med lastbilen och det smäller så är det över för
bilisten.

Det jag eg ville få fram var väl eg att försöka belysa en likadan trafiksituation
från lite olika infallsvinklar.

Försiktighet/hänsyn och total koncentration vid fordonsframföring är superviktigt glöm inte det.

Bra med diskussion i alla fall. Gubben i bilen är idiot om han drar alla mc-åkare över en kam. Alla mc-åkare som kontinuerligt riskerar andras liv i trafiken är idioter. De över 14000 rattfyllerister som vi möter på vägarna varje dag är idioter. Alla är idioter. Vissa mer än andra bara.

Ja... Hej på er!
Mitt första inlägg på Sporthoj.com!!
Jag tror jag väljer att hålla med föregående talare. :)

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...