Dödlig mc-olycka utanför Borås

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ooops skrev:
2109177Måtte huvud rulla... :död
Jadu, ibland blir man mörkrädd :jisses Tragiskt är bara förnamnet... :(
Och man kan ju fråga sig hur dom där bilisterna tänkte? :va Tränga sig förbi ambulanser?! Hur dum får man bli?!
I varje ambulans åker en tragedi, dom har banne mig alltid företräde. Alltid! :fakta Hur fan kan folk försöka tränga sig förbi en olycksplats? Jag blir självklart ledsen över olyckorna, men samtidigt kokande förbannad dels över hur bilisterna betedde sig, och att SOS Alarm schablar på det där sättet!
OT, men jag var var tvungen att skriva av mig lite :)
 
Last edited:

Socrates

Guest
RedBaron skrev:
2109189 ...eller motorcyklister ?

"Ett vittne berättar att han strax före olyckan vid Guttasjön blev omkörd i hög fart av mc-föraren som färdades i riktning mot Borås."

När jag skrev bilister så syftade jag på att de var i vägen för ambulansen...inte vem som orsakade olyckan...
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Socrates skrev:
2109202 När jag skrev bilister så syftade jag på att de var i vägen för ambulansen...inte vem som orsakade olyckan...
OK, missuppfattade dig.
 

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Ort
malmoe
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
Usch. Inte skoj alls med sådan start på sässongen =(

Vila i frid!
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Inget roligt alls. Vet att det inte är lätt att hålla igen på gasrullen, men försök ta det lugnt där ute & kom i håg att vi alla är lite ringrostiga efter en väldigt lång vinter. Mycket abstinens som man vill "köra av sig".

Vila i frid.
 

knallen

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2004
Ort
Borås
Hoj
Ducati
Ooops skrev:
2109177

Hur många cyklister färdas dagligen på RIKSVÄG 41?? :huvet

Måtte huvud rulla... :död


Det är ingen motorväg, så det är faktiskt rätt många cyklister på den vägen. Dessutom handlade det om gamla 41:an som leder ut till ett par "förorter".
 

Ooops

Dödsfruktan är värre än själva döden.
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
svart sebeärr 600
RedBaron skrev:
2109189 ...eller motorcyklister ?

"Ett vittne berättar att han strax före olyckan vid Guttasjön blev omkörd i hög fart av mc-föraren som färdades i riktning mot Borås."

Det yttersta ansvaret vilar dock på fordonet som utför filbytet dvs vänstersvängen. Nu kan vi dock enbart spekulera i vilken hastighet hojen höll men faktum kvarstår. I och med att hojen körde in i sidan av bilen kan man ju konstatera att det inte var särskilt begåvat att göra en vänstersväng där, oavsett vilken hastighet hojen höll. Man måste ALLTID vara 100% procent säker att ingen kommer bakifrån när man svänger vänster, speciellt på sådana vägar. Det kan uppenbarligen komma fordon, t.ex. sporthojar (jo alla vet att det är farligt att köra fort så inga moralkakor tack...), eller kanske en MC-polis, i hög hastighet MEN!!! väjningsplikt vid filbyte/svängar, whatever, råder lika förbannat! Bara en vild gissning, men jag tror föraren i bilen kommer att titta en extra gång i backspegeln nästa gång han ska svänga. Nåväl.. hoppas det är mer än jag som drar lärdom av denna tragiska händelse.

Lite OT så finns det en bra artikell i senaste nummret av Bike (Nr 5) på sidan 101 "Att lära av andras misstag". Det handlar kort och gott om lära sig av sina egna och andras misstag. Stein Römmerud skriver: "Inom luftförsvaret finns en tidskrift som behandlar alla rapporter om olyckor och den som är nästan olyckor och den civila flygverksamheten gör likadant. Avsikten är att låta läsarna lära av andras fel. På det viset kan olyckor förebyggas och de kritiska situationerna blir en hjälp för andra att undvika att hamna i samma riskfyllda situation[...]. Slutsatsen på det här området är att det är mycket behagligare och mindre smärtsamt att lära av andras fel." Kanske en bra idé att starta en tråd där vi kan utbyta händelser och erfarenheter som slutat, eller varit nära att sluta, med katastrof?
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Ooops skrev:
2109298 Det yttersta ansvaret vilar dock på fordonet som utför filbytet dvs vänstersvängen. Nu kan vi dock enbart spekulera i vilken hastighet hojen höll men faktum kvarstår. I och med att hojen körde in i sidan av bilen kan man ju konstatera att det inte var särskilt begåvat att göra en vänstersväng där, oavsett vilken hastighet hojen höll. Man måste ALLTID vara 100% procent säker att ingen kommer bakifrån när man svänger vänster, speciellt på sådana vägar. Det kan uppenbarligen komma fordon, t.ex. sporthojar (jo alla vet att det är farligt att köra fort så inga moralkakor tack...), eller kanske en MC-polis, i hög hastighet MEN!!! väjningsplikt vid filbyte/svängar, whatever, råder lika förbannat! Bara en vild gissning, men jag tror föraren i bilen kommer att titta en extra gång i backspegeln nästa gång han ska svänga. Nåväl.. hoppas det är mer än jag som drar lärdom av denna tragiska händelse.

Lite OT så finns det en bra artikell i senaste nummret av Bike (Nr 5) på sidan 101 "Att lära av andras misstag". Det handlar kort och gott om lära sig av sina egna och andras misstag. Stein Römmerud skriver: "Inom luftförsvaret finns en tidskrift som behandlar alla rapporter om olyckor och den som är nästan olyckor och den civila flygverksamheten gör likadant. Avsikten är att låta läsarna lära av andras fel. På det viset kan olyckor förebyggas och de kritiska situationerna blir en hjälp för andra att undvika att hamna i samma riskfyllda situation[...]. Slutsatsen på det här området är att det är mycket behagligare och mindre smärtsamt att lära av andras fel." Kanske en bra idé att starta en tråd där vi kan utbyta händelser och erfarenheter som slutat, eller varit nära att sluta, med katastrof?
Utan att ha en aning om vad som egentligen hände kan man bara teoretisera. Vi vet inte om bilisten blinkade och drog vänster i god tid eller bara vek av utan förvarning. Vi vet inte hur fort hojen körde. Vi vet inte om sikten bakåt var kilometerlång eller om hojen inte syntes förrän i sista sekunderna pga ett krön eller en kurva. Oavsett vad som är rätt eller fel så lever du farligt om du lägger så stort ansvar som du gör på dina medtrafikanter.
 

Socrates

Guest
Finns en bild på BTs hemsida HÄR (Bild på fordonen)

Edit: Vet fortfarande inte vem det var, men man kommer nog få höra det på jobbet idag.
 

DannY#82

Dirtyspekers
Gick med
29 Jan 2006
Ort
R-BY
Hoj
GSXR 750 96:a
Yamaha_Tobbe skrev:
2108796 bara få lite ångest över mitt hoj köp. får en obehaglig klump i magen varje gång jag tänker på sånt här :rolleyes: att leken kan förvandlas till dödligt allvar på en mille sekund


Ja sånt här vill man inte höra, då blir man bara rädd....

V.I.F!
 

Lillan78

Medlem
Gick med
25 Aug 2005
Ort
Trångsund
Hoj
CBR 600 F Sport -02
Tråkig läsning men det kommer tyvärr inte vara dom enda olyckorna i år....som vi alla redan vet.

Tankar går till familj, anhöriga samt vänner......
 

rockagill

Våren är här!
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
GSXR 750, 2 minimotosar och jetski =)
Tårarna rinner.....

Fruktansvärd olycka!
Mina tankar går till anhöriga och vänner samt förståss till MC-föraren som kanske fick sätta livet till på både första och sista turen.

Man får sig en tankeställare...

Lita aldrig på någon i trafiken, en liten felbedömning kan vara ödestiget såväl på Mc som i bil.

Kör försiktigt alla!!!
 

motardkungen

Slide in...
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Sverige
Hoj
En Blå
Trafikförordningen 3:32 §.

Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster.

Vem som gjort vad är väl kanske ointressant, tragiskt i vilket fall. Kör försiktigt...
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
Socrates skrev:
Varför just bilisten?!?
Med tanke på "En polskregistrerad bil skulle svänga vänster in på en mindre väg och motorcykeln slog med stor kraft in i sidan av bilen. De båda fordonen hamnade i diket och vrakdelar kastades ikring." så lär det ju inte ha gått sakta.

Ska man köra fort så gör det på bana eller ställen där det inte finns korsningar.

Mina tankar går till dom anhöriga!
 

Jansen

Långsam
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Bålsta
Hoj
ZX7R -96
Oerhört tråkigt att läsa att en till har förolyckats på kort tid. Mina tankar går till vänner och familj...

//Anders
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Ytterligare en till? Säsongen som inte ens har kommit igång ordentligt.

Hoppas innerligt att man inte behöver läsa om fler olyckor med dödlig utgång, även om det förmodligen tyvärr kommer att ske.

Ta det lugnt alla ni där ute på vägarna, även när säsongen kommit igång på riktigt!

Tankar till familj och vänner
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top