Död motor....

01marlun

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki DR650 -90
Var ute en sväng för ett par dar sedan. Klev ut på en större väg och tryckte på ordentligt. Efter växling till 3:an och fortfarande under gaspådrag tvärdör motorn. Inget rassel, inga missljud, bara la av. Som om man vridit av tändningen.

Rullar av på en mindre väg och provar kicka igång igen. Inget motstånd i kicken. Saknar helt komp. Drar lätt runt motorn med handen utan att använda dekompen.

Vad börjar man med? Vad kan ha hänt? Kolven går runt. Topplockspackning?

Hojen är en Dr650-90
 
Trasig kolv? Lyft av toppen och kontrollera vad som hänt. Komplös tyder ju på kolv eller ventiler.
 
Du skriver inte om du kollat nåt hittills, men kolla om tändstiftet sitter kvar. Det låter kanske fånigt, men det skulle ju kunna ge upphov till allt du beskrivit.
 
Du skriver inte om du kollat nåt hittills, men kolla om tändstiftet sitter kvar. Det låter kanske fånigt, men det skulle ju kunna ge upphov till allt du beskrivit.

Ja, Mattias har rätt. Det kan ju faktiskt vara så enkelt. Det händer faktiskt att tändstift gängar ur sig om dom inte har varit ordentligt dragna.
 
Du skriver inte om du kollat nåt hittills, men kolla om tändstiftet sitter kvar. Det låter kanske fånigt, men det skulle ju kunna ge upphov till allt du beskrivit.

Stiften sitter kvar. Har tagit bort ett stift och med en blyertspenna känt att kolven går runt som den ska vilket den gör. Detta utan skrapljud eller motstånd. Fast motorn är lika komplös som om man skulle tappat ett stift så bra teori :tummenupp

Jag har en fundering ang. luftningen av, är det vevhuset?
Innan jag byggde om hojen gick en slang därifrån till luftburken. Efter jag installerat öppet filten på fuggen satt jag även ett mindre öppet filter direkt där slangen tidigare satt. Det som hänt nu efter motorn la av är att det för varje kolvslag pumpar ut luft från filtret. Det pustar på rätt bra när jag kickar.

Trasig kolv? Lyft av toppen och kontrollera vad som hänt. Komplös tyder ju på kolv eller ventiler.

Tror inte kolven är skadad.. Issåfall borde man väl höra nått missljud eller? Kan det inte vara någon packning eller tätning som gått åt helvete?
 
Last edited:
Stiften sitter kvar. Har tagit bort ett stift och med en blyertspenna känt att kolven går runt som den ska vilket den gör. Detta utan skrapljud eller motstånd. Fast motorn är lika komplös som om man skulle tappat ett stift så bra teori :tummenupp

Jag har en fundering ang. luftningen av, är det vevhuset?
Innan jag byggde om hojen gick en slang därifrån till luftburken. Efter jag installerat öppet filten på fuggen satt jag även ett mindre öppet filter direkt där slangen tidigare satt. Det som hänt nu efter motorn la av är att det för varje kolvslag pumpar ut luft från filtret. Det pustar på rätt bra när jag kickar.



Tror inte kolven är skadad.. Issåfall borde man väl höra nått missljud eller? Kan det inte vara någon packning eller tätning som gått åt helvete?



Låter som om en kolv gått sönder för dig och kompressionen går ut i vevhuset istället därför blåser det ur vevhusventilationen.
Du kan ju ha haft oturen att få ett hål på kolvtoppen och då behöver det inte låta nåt speciellt, lys med ficklampa i stifthålen så kanske du ser nåt. Lycka till
 
Kolla att inte ventillyftaren inte står öppen.De är väll automatisk ventlilyftare på dessa hojar ,eller har jag fel.Gör att det ska gå lite lättare att kicka....
 
Kolla att inte ventillyftaren inte står öppen.De är väll automatisk ventlilyftare på dessa hojar ,eller har jag fel.Gör att det ska gå lite lättare att kicka....

Ok, har lite mer kött på benen nu efter en stund i gataget. Tråkiga nyheter dock...

Kolven verkar iaf ok utan att jag tagit av toppen. Tog av ventillocken och konstaterar att ventilerna inte lyfter alls. Suck..

Vidare har en ställskruv till en av avgasventilerna lossnat. Hittar inte igen den nu men den ligger väl nere i toppen någonstans.

Antar att kamkedjan gått åt helvete. Kollade toppen på den sidan och ser en 5cm lång spricka precis ovanför där kugghjulet sitter..

Helvete... :huvet


Ventillyftaren är av manuell modell..
 
Rivit idag.. Bilder på sprickan på topplocket samt repmärken på insidan där förmodligen mutter och ställskruv spräckt topplocket och slagait av kamkedjan. Hittade igen mutter och alla delar av kedjan. Saknar dock ställskruven... Fan!

Varför står avgasventilerna olika högt? Betyder det att det har krockat lite i cylindern??
 

Bifogat

  • DSCF5550.jpg
    DSCF5550.jpg
    235.8 KB · Visningar: 103
  • DSCF5554.jpg
    DSCF5554.jpg
    239.1 KB · Visningar: 99
  • DSCF5558.jpg
    DSCF5558.jpg
    242.6 KB · Visningar: 138

Bifogat

  • DSCF5560.jpg
    DSCF5560.jpg
    239.2 KB · Visningar: 92
  • DSCF5562.jpg
    DSCF5562.jpg
    238.2 KB · Visningar: 80
  • DSCF5565.jpg
    DSCF5565.jpg
    253 KB · Visningar: 89
  • DSCF5563.jpg
    DSCF5563.jpg
    243.5 KB · Visningar: 94
  • DSCF5564.jpg
    DSCF5564.jpg
    245 KB · Visningar: 90
  • DSCF5566.jpg
    DSCF5566.jpg
    229.8 KB · Visningar: 88
Om du inte har hittat alla delar så måste du riva hela motorn för att hitta dessa. Det ser ut som alla ventiler tagit i kolvtoppen, men rent visuellt ser insugsventilerna ut att ha klarat sig. Jag hade kollat vad en begagnad topp eller en hel motor kostar innan jag gett mig på att reparera den gamla.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top