Död efter kylarvätksebyte

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Honda CR 250
Bytte kylarvätska igår och passade på att rena systemet.
Idag tänkte jag ta en provtur och första rundan funkade fint, vid andra rundan så gick hojen väldigt konstigt och efter ett tag så dog den nästan så fort jag försökte köra, men tomgången funkade fint. Slog av hojen och försökte starta igen, var knappt att den orkade då. Såg även på voltmätaren att det laddade 10 volt ungefär.

Eftersom jag lät hojen starta rätt mkt och stå på tomgång igår lär ju batteriet ha laddats ur, så jag laddade batteriet och hojen startade utan problem.
Det jag inte fattar är varför detta spelade nån roll på att hojen dog när jag försökte gasa? Kan det ha varit så att generatorn var under så hög belastning att den tog väldigt mkt kraft från motorn?

En fråga till måste man "lufta" kylsystemet efter att ha fyllt på med ny kylarvätska, har hört att det kan börja koka annars vid längre turer.
Och sista frågan, tempen på min hoj sjunker väldigt fort när jag stänger av hojen. Efter en tur på ca 30 min tar det nästan 10 min efter avstängning så blir den kall igen. Har nyligen bytt termostat btw.

Generatorn kan inte ta så mycket effekt från motorn att det skulle hindra den från att varva men låg batterispänning kan påverka en del tändsystem så att de ger tändpulserna fel vilket resulterar i konstig gång.
Jag tror dock inte att detta är felet utan det låter snarare som en förgasarfråga

Om cykeln behöver luftas är väldigt individuellt beroende på hur kylsystemet är konsturerat men finns där en luftning skall denna användas. Läs i din handbok

Att det skulle vara förgasarna tror jag inte eftersom jag inte har rört de.
En annan oroväckande grej jag har upptäckt är att oljenivån har stigit.
Kan det vara nån sliten topplockspacking? Hur ser man om det har kommit vatten i oljan, via röken eller oljekvaliten?

Akrylamid skrev:
Bytte kylarvätska igår och passade på att rena systemet.
Idag tänkte jag ta en provtur och första rundan funkade fint, vid andra rundan så gick hojen väldigt konstigt och efter ett tag så dog den nästan så fort jag försökte köra, men tomgången funkade fint. Slog av hojen och försökte starta igen, var knappt att den orkade då. Såg även på voltmätaren att det laddade 10 volt ungefär.

Eftersom jag lät hojen starta rätt mkt och stå på tomgång igår lär ju batteriet ha laddats ur, så jag laddade batteriet och hojen startade utan problem.
Det jag inte fattar är varför detta spelade nån roll på att hojen dog när jag försökte gasa? Kan det ha varit så att generatorn var under så hög belastning att den tog väldigt mkt kraft från motorn?

10V är för lite för att hojen ska gå utan då drar den ur batteriet sakta men säker så till slut finns det inte ström nog till tändningen och hojen stannar och att den dog när du gasade beror helt enkelt på att högre varv kräver mer ström och det fanns helt enkelt inte tillräckligt.

Du har nått fel med laddningen antingen generatorn eller anslutningarna för om batteriet är tomt så ska den ladda ca:13,5V

Akrylamid skrev:
Att det skulle vara förgasarna tror jag inte eftersom jag inte har rört de.
En annan oroväckande grej jag har upptäckt är att oljenivån har stigit.
Kan det vara nån sliten topplockspacking? Hur ser man om det har kommit vatten i oljan, via röken eller oljekvaliten?
Oljan blir vit och skummig när du kört lite om det kommit vatten i den.

Efter att jag laddat batteriet laddade den bra igen :tummenupp dvs runt 13 volt. Men nu e jag lite orolig för oljenivån, måste kolla det igen, så fort jag får tillgång till hojen. Annars blir det väl till att byta packning. Nån som har lust att skriva en kort steg för steg anvisning, har iof en Haynes till hands, men nåt annat att tänka på?
Är lite ny på detta men det får bära eller brista. Är en grej jag undrar över oxå. Att ta bort kedjan från kamaxeln är inga problem, men för att lyfta av toppen måste man väl ta ur den helt och hållet? Är det några krångligheter att fästa den igen till vevaxeln?

Edit: Är tändningen så pass beroande av batteriet? Brukar den vara det på förgasarmotorer. Jag är ganska noob med meckande så var inte så hårda mot mig :7peta

Last edited:
Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form