Dåligt vrid ZX9R -98

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Såhär ligger det till....

Har en zx9:a -98. Startar som den ska , går liiiiiite oroligt på tomgång , men inget anmärkningsvärt. Går bra igenom hela registret o VERKAR :rolleyes: vara riktigt justerad i förgasarna. Toppfart som den ska ha....

O nu till problemet....

Varför i helvete orkar den inte resa sig på 2:an ????? Inte ens power wheelie på 1:an !!! :mad: . Visst...Man får upp den på 1:an med av/påslag o ett jäkla ryck , men det ska fan inte behövas...
Står som 55 Kw i regbeviset , men kollade trottlarna häromdagen o hålen är tätade.

Nej...Slangningstekniken är det inget fel på ! Hade en zx9:a -96:a tidigare o den gick lätt upp på slangen på bara gas på 2:an... Till o med den gamla Gixxer 750 -88:an gick att få upp på slangen på 2:an med av/på tekniken !!!

Ngn som har några fantastiskt bra o igenomtänkta förslag på vad i hela H.... det kan vara för tjosan med moppen ???
 
Kopplingsslir kanske? Dra upp den till 7000 varv på 3:an/4:an och gääsa järnet upp till maxvarv så kan du kanske upptäcka slirtendenser.



.
 
Hade du en 96:a som gick upp på 2:an?

Tjejens 95:a vill faan knappt power wheela på ettan...

är det nå strypning på dom oxå nånstans???
 
Lurch skrev:
2174104 Kopplingsslir kanske? Dra upp den till 7000 varv på 3:an/4:an och gääsa järnet upp till maxvarv så kan du kanske upptäcka slirtendenser.



.

Kopplingen är fixad. Slirade innan , men har gjort 30 % styvare fjädrar , så den greppar som den ska nu.

Ricken skrev:
2174107 Hade du en 96:a som gick upp på 2:an?

Tjejens 95:a vill faan knappt power wheela på ettan...

är det nå strypning på dom oxå nånstans???

Samma sak på dom...hål borrade i trottlarna. Täta med lim eller kemisk metall....

Chronic skrev:
2174108 Tidigare ägare som drevat upp?

Kollat drevningen...Original ! Det var -96:an oxå...ett tag i alla fall.. :) , men den gick likförbannat upp på 2:an...

Fick en tanke.... :va ... Vad ska det vara för huvudmunstycke i -98:an ?... Avgassystemet blir ganska rejält varmt...Tänkte om den kanske gick för snålt på topp ?? Inget som märks i gången i alla fall , men varför inte ? Den kanske inte är ombestyckad sen ngn tog bort strypningen ??
 
Folkezx9r skrev:
2174118 Kopplingen är fixad. Slirade innan , men har gjort 30 % styvare fjädrar , så den greppar som den ska nu.



Samma sak på dom...hål borrade i trottlarna. Täta med lim eller kemisk metall....



Kollat drevningen...Original ! Det var -96:an oxå...ett tag i alla fall.. :) , men den gick likförbannat upp på 2:an...

Fick en tanke.... :va ... Vad ska det vara för huvudmunstycke i -98:an ?... Avgassystemet blir ganska rejält varmt...Tänkte om den kanske gick för snålt på topp ?? Inget som märks i gången i alla fall , men varför inte ? Den kanske inte är ombestyckad sen ngn tog bort strypningen ??


finns faktiskt en möjlighet att det sitter en annan box på den:(min förra cbr iof hade en sådan box,typ någon strypbox av något slag...den va inte helt rolig att köra kan ja medela:)
 
sterner skrev:
2174146 finns faktiskt en möjlighet att det sitter en annan box på den:(min förra cbr iof hade en sådan box,typ någon strypbox av något slag...den va inte helt rolig att köra kan ja medela:)

Hmm...Har aldrig hört om begränsningar i boxarna på zx9:or ??.... :3freak ... Finns det ngt serienummer man kan jämföra mot o se om man har en "riktig" box ??... Hojen är svensksåld....
 
Folkezx9r skrev:
2174118 Kopplingen är fixad. Slirade innan , men har gjort 30 % styvare fjädrar , så den greppar som den ska nu.



Samma sak på dom...hål borrade i trottlarna. Täta med lim eller kemisk metall....



Kollat drevningen...Original ! Det var -96:an oxå...ett tag i alla fall.. :) , men den gick likförbannat upp på 2:an...

Fick en tanke.... :va ... Vad ska det vara för huvudmunstycke i -98:an ?... Avgassystemet blir ganska rejält varmt...Tänkte om den kanske gick för snålt på topp ?? Inget som märks i gången i alla fall , men varför inte ? Den kanske inte är ombestyckad sen ngn tog bort strypningen ??

Ta av förknasarna och kolla munstyckena, mycket möjligt att den går för snålt på topp och kanske resten av registret också. Börja med att ställa in tomgången och lågfartsmunstycket, sen kollar du nålen till mellanvarv och till sist huvudmunstycke. Kollat luftfilter och allt sånt vanligt också?
 
Folkezx9r skrev:
2174164 Hmm...Har aldrig hört om begränsningar i boxarna på zx9:or ??.... :3freak ... Finns det ngt serienummer man kan jämföra mot o se om man har en "riktig" box ??... Hojen är svensksåld....

som sagt den ja hade va en cbr...finns inte helt ofta på en sån heller men just min va så:(..bara en tanke som slog mig..körde nästan en säsong så själv tills ja ringde rn mc dem i gbg och dom tog fram en ny....
 
Nexor skrev:
2174171 Ta av förknasarna och kolla munstyckena, mycket möjligt att den går för snålt på topp och kanske resten av registret också. Börja med att ställa in tomgången och lågfartsmunstycket, sen kollar du nålen till mellanvarv och till sist huvudmunstycke. Kollat luftfilter och allt sånt vanligt också?

Japp ! Luftfilter , bensinfilter , etc är kollat. Ngn som har koll på vad det ska vara för munstycken original ??
 
Ricken skrev:
2174107 Hade du en 96:a som gick upp på 2:an?

Tjejens 95:a vill faan knappt power wheela på ettan...

är det nå strypning på dom oxå nånstans???

hade en zx9 -97 dynojet och lite smått på kommer inte i håg bänk hk men den gick då inte att gasa upp på 2an inte en chans power wheelie på 1an gick fan inte heller.
 
en polares hoj var strypt, strypning borttagen, var precis som din,,,han lämnade in den på för att montera dynojet och då hade dom upptäckt att munstycken och nålar dock fortfarande var uppsatt för strypning, han fick tillbaka ungefär 50hk+ (kändes det som ) det är inga problem att bara vrida upp dom, sj haft två st...
 
lurvensudd skrev:
2174230 en polares hoj var strypt, strypning borttagen, var precis som din,,,han lämnade in den på för att montera dynojet och då hade dom upptäckt att munstycken och nålar dock fortfarande var uppsatt för strypning, han fick tillbaka ungefär 50hk+ (kändes det som ) det är inga problem att bara vrida upp dom, sj haft två st...


Vrida upp ??...OK att man kan höja nålarna , men "vrida upp" munstycke ??.... Har inget ställbart på min , à la Puch Dakota.. :) .... Får kolla över munstyckena om man bara kan klura ut vad det ska vara för originaldimensioner....
 
lurvensudd skrev:
2174401 menar vrida upp den på bakhjulet mha gasen..... :)

Aha.... Det förklarar saker o ting.. :D
 
FUCK !!!!! :mad: ... Trodde lösningen var nära , men har precis skruvat bort huvudmunstycket ur en förgasare... 155 !! Alltså originalmunstycke !! :gnissla ... Tänkte aldrig på vad nålarna stod i för läge när jag kollade trottlarna förra helgen.... Får väl riva bort det igen o kika. Vad har ni nålen i för läge på era zx9:or ??... Det enda som sitter på min är slipon.....
 
Varför rota i motorn om den har topphastighet som den ska? Då har den ju uppenbarligen orginaleffekt

Hur fort går den?
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top