Dåligt vrid ZX9R -98

Ljunghusen skrev:
2179440 Varför rota i motorn om den har topphastighet som den ska? Då har den ju uppenbarligen orginaleffekt

Hur fort går den?

Jag är inte ute efter att bli snabbast i byn o vet ärligt talat inte vad den toppar exakt. Men upp till 240 km/h accelererar den som den ska i alla fall....

Hur som helst är ngt fel , eftersom det saknas en himla massa vrid. Jag har haft en -96:a...nästan exakt samma motor i ett 30 kg tyngre chassi... o den gick enkelt att få upp på slangen på gas på 2:an... Finns inte en chans i H... att det går med denna.

Någon hade ngn teori om att det var fel box ??.... Såhär ser m in box ut. Det som står skrivet på lappen är :

21119-1504 ( står i det gröna fältet)

131800-7140
12V TNCF35

Boxen är av märket DENSO. Rätt box , fel box ??

Bifogat

• IMG_1905.jpg
    IMG_1905.jpg
    110.5 KB · Visningar: 111
Folkezx9r skrev:
2179458 Jag är inte ute efter att bli snabbast i byn o vet ärligt talat inte vad den toppar exakt. Men upp till 240 km/h accelererar den som den ska i alla fall....

Hur som helst är ngt fel , eftersom det saknas en himla massa vrid. Jag har haft en -96:a...nästan exakt samma motor i ett 30 kg tyngre chassi... o den gick enkelt att få upp på slangen på gas på 2:an... Finns inte en chans i H... att det går med denna.

Någon hade ngn teori om att det var fel box ??.... Såhär ser m in box ut. Det som står skrivet på lappen är :

21119-1504 ( står i det gröna fältet)

131800-7140
12V TNCF35

Boxen är av märket DENSO. Rätt box , fel box ??

Ok då går den inte så fort som den ska

Lät bara vimsigt med en orkeslös hoj som toppar närmare 300 på mätarn :)

Jag skulle nog köra ett varv i bänk med lambdamätning. Kostar inte så mycket.

Ljunghusen skrev:
2179565 Ok då går den inte så fort som den ska

Lät bara vimsigt med en orkeslös hoj som toppar närmare 300 på mätarn :)

Jag skulle nog köra ett varv i bänk med lambdamätning. Kostar inte så mycket.

Den GÅR fortare än 240 km/h ! Bara det att jag inte haft "anledning" att toppa den än... O upp till 240 drar den som den ska o tror säkert att den gör både 280 o 290 km/h i mätarfart....

Mmm...Funderar lite på det där med att bänka den.. Ska kolla över nålarna imorgon innan jag bestämmer mig....

Ger mig fan på att den går alldeles för snålt över 6-7000 rpm.... Det där riktiga klippet saknas. Jag KRÄVER power wheelie på 1:an o gasres på 2:an....annars säljer jag eländet ! :arsele

Folkezx9r skrev:
2179692 Den GÅR fortare än 240 km/h ! Bara det att jag inte haft "anledning" att toppa den än... O upp till 240 drar den som den ska o tror säkert att den gör både 280 o 290 km/h i mätarfart....

Mmm...Funderar lite på det där med att bänka den.. Ska kolla över nålarna imorgon innan jag bestämmer mig....

Ger mig fan på att den går alldeles för snålt över 6-7000 rpm.... Det där riktiga klippet saknas. Jag KRÄVER power wheelie på 1:an o gasres på 2:an....annars säljer jag eländet ! :arsele

Kör en fullgasrepa, döda tändningen och tryck in kopplingen under repan. Kolla hur stiften ser ut

Nexor skrev:
2174171 Ta av förknasarna och kolla munstyckena, mycket möjligt att den går för snålt på topp och kanske resten av registret också. Börja med att ställa in tomgången och lågfartsmunstycket, sen kollar du nålen till mellanvarv och till sist huvudmunstycke. Kollat luftfilter och allt sånt vanligt också?

Fel ordning, först väljer man huvudmunstycke för toppeffekt. Därefter ställs nålarna för mellan. Sist tar man luftskruvarna. :fakta

Rätta mig om jag har fel nu....

Hojen går bra !... Den drar jämnt o fint igenom hela registret , men den drar för dåligt ! Den går bra på tomgång , går bra på höga växlar , låga varv....Varvar ut som den ska , etc... Men det är ingen KNUFF ! Har haft en hel del sporthojar innan , så jag vet hur dom ska gå....

Vid ca 7000 rpm , så ska ju hela helvetet braka löst o framhjulet ska gå i luften... ( ok...Liiiite överdrivet.. :) ) , men min hoj hissar definitivt inget framhjul...knappt ens med muskelkraft på ettan ! Det känns som om jag har 50 kusar för lite.

OM....det skulle vara så att förgasaren är feljusterad...borde inte det ha märkts på gången ? Kan jag vinna så mkt vrid o effekt bara genom att höja nålarna ( eftersom det visade sig att huvudmunstycket var rätt...alltså 155=original ). Låter lite otroligt i mina öron... :confused:

Vad skulle det annars kunna vara som är problemet ? Please !!!...Ge mig 50 hästar till !!.... :pannkyss

Det låter faktiskt som att den är strypt, men det går inte ihop med att den fortfarande ökar bra vid 240 knyck

Har du kontaktat tidigare ägare och frågat om dom gjort nåt med den?

Ljunghusen skrev:
2179943 Det låter faktiskt som att den är strypt, men det går inte ihop med att den fortfarande ökar bra vid 240 knyck

Har du kontaktat tidigare ägare och frågat om dom gjort nåt med den?

Njae....Tidigare ägare kunde inte skilja en träsko ifrån en Top Fuel-bil , så förhoppningen att han ska veta ngt om strypningar är...Tja... Om vi säger såhär : En snöboll har större chans att klara sig i helvetet !.. :D

Tankarna snurrar nu.. Om det är så att det sitter strypringar mellan förgasare o motor.. ( vet inte ens om kawasaki brukar strypas så ?? ) , så borde väl inte huvudmunstycket vara original ? Då borde man väl dränka den....

Kan nålarna påverka så mkt ?

Kan boxen vara strypt ?

Som sagts innan... Var strypt till 55 kw innan , men hålen i trottlarna är tätade. Görs det fler sorters strypningar på denna modellen ?

Last edited:
Någon bättre vetande ??

Garret_Power skrev:
2180517 Bara ett långskott, tändningen?!?!?!? Tänder var och hur? en sen tändmotor går även varm...

Har inte kollat tändningen , men har svårt att tänka att det skulle stjäla 50 hk ???.... O hojen GÅR ju bra ??... Men knuffen saknas...

min går som ett skållat

Folkezx9r skrev:
2180483 Någon bättre vetande ??
Har en -99:a ....den powerwheelar lätt på 1:an kommer upp vid 7500 varv...om allt stämmer med boxar och strypningen är borttagen så borde det ju lira.....låter ju som ett tändingsfel .....har du kollat kompressionsförhållande på motorn?....

Folkezx9r skrev:
2180483 Någon bättre vetande ??

Vet inte om det kan hjälpa men jag hade en gsxr750 97 som jag visste hur den skulle gå och den gick bra på tomgång och rent över hela registet men saknade det där sista knuffen som på 750 lätt skulle skicka framhjulet i luften, och efter mycket letande så hittade jag ett håll i ett av förgasrmembrannen och efter montering av ett nytt så gick hojen som den skulle.... kan vara långsökt men min hoj gick precis som din generellt bra fast utan knuff.

Kan iallfall vara värt att kolla upp, det borde räcka att ta bort luftburken och kolla att trottlarna lyfter hela vägen och att dom lyfter jämt.

Annars så är det ordentlig avsyning som gäller.

Själv så har jag turbo på min zx-9 så den lyfter på gaspådrag även på 5 växel runt 220 ha ha ha ha kul som fan

// Björne

kvicken70 skrev:
2180547 Har en -99:a ....den powerwheelar lätt på 1:an kommer upp vid 7500 varv...om allt stämmer med boxar och strypningen är borttagen så borde det ju lira.....låter ju som ett tändingsfel .....har du kollat kompressionsförhållande på motorn?....

Nope...Har inte kollat kompet heller... Får väl göra det imorgon... :gnissla.

hayabusaking skrev:
...
Själv så har jag turbo på min zx-9 så den lyfter på gaspådrag även på 5 växel runt 220 ha ha ha ha kul som fan

// Björne
Ja, den såg ju ut att klippa på bra när jag åkte bakom på träffen nere i Gränna förra året... :tummenupp :)

hayabusaking skrev:
2180552 Vet inte om det kan hjälpa men jag hade en gsxr750 97 som jag visste hur den skulle gå och den gick bra på tomgång och rent över hela registet men saknade det där sista knuffen som på 750 lätt skulle skicka framhjulet i luften, och efter mycket letande så hittade jag ett håll i ett av förgasrmembrannen och efter montering av ett nytt så gick hojen som den skulle.... kan vara långsökt men min hoj gick precis som din generellt bra fast utan knuff.

Kan iallfall vara värt att kolla upp, det borde räcka att ta bort luftburken och kolla att trottlarna lyfter hela vägen och att dom lyfter jämt.

Annars så är det ordentlig avsyning som gäller.

// Björne

Ska kolla det där med gummina.... O skulle det va så... Vad sägs om att byta din fläkt mot mitt sketna gummi ??... :D

kvicken70 skrev:

Har lusläst alla trådar om strypningar o zx9:or.. :). Men för säkerhets skull ska jag riva bort förgasarna o kika.... med en jäkla tur(otur) kanske det sitter strypbrickor ??... Antog kanske fel när jag trodde att Kawasakis bara ströps med borrhål i trottlarna....

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT