Dåligt rull på framhjulet

Varför bör man inte hålla in bromsen?

Stefan M

Jag är rätt dålig på att förklara om jag ska vara ärlig, men så jag har blivit lärd så är det för om man har bromskolvar för båda sidor om bromskivan(or) och en kolvsida kärvar så kan centreringen bli sne. Om man ska vara helt 100% ska man inte ha bromsoken monterade, eller så ska beläggen vara tillbaka tryckta.

/ Emil

OK nu är mitt lilla bromsprojekt klart att startas. Garaget är lite stökigt fortfarande men jag har gjort mitt bästa för att röja undan det mesta. Ett litet element är inpluttat i ett hörn så det blir dräglig värme där inne och jag ska precis börja titta vilka verktyg som kommer behövas.

Momentnyckel är självskriven men det har jag ingen så en sån ska jag skaka fram senare tänkte jag.

Kommer att ta bilder under tiden och börjar med bilder från före och efter garageröjningen.

Har även filmat rullet lite och det var inte lika dåligt som jag minns det.
Dock har dom nybytta packboxarna lämnat en liten oljig film på gaffelbenen, men det kanske är normalt efter en vinters långvila?

Tog ut hojen och vände den, det var en lite ovanlig men trevlig syn att få se den ute i det fria, dock med en massa snö runt om.
Snart ska det väl ändå bli vår??

här är länken till rullfilmen

http://www.youtube.com/watch?v=zAK74J8_RW0

Bifogat

• DSC01444.jpg
    DSC01444.jpg
    76.2 KB · Visningar: 43
  • DSC01446.jpg
    DSC01446.jpg
    77 KB · Visningar: 47
  • DSC01447.jpg
    DSC01447.jpg
    85.3 KB · Visningar: 52
  • DSC01441.jpg
    DSC01441.jpg
    242 KB · Visningar: 46
Last edited:
Update

Nu har jag plockat bort bromsarna och dom satt rätt tight mot skivan så det var lite bökigt, men eftersom jag inte vet så kanske det är normalt?

Hur som helst så är det rejält skitigt där ser jag nu när jag plockat bort dom.

Hjulet snurrar på bra utan bromsarna så det är ju väldigt troligt att det är dom som är boven i dramat.
Har tagit en till film och lagt upp på tuben, bedöm själva.

http://www.youtube.com/watch?v=DKbq5hT5SLI

Nu återstår alltså att klura ut hur jag får bromsarna att inte hindra hjulet från att snurra fritt när jag inte bromsar.

Tips tas gärna emot!

Justja hur ska bromsvätskan se ut? Ska det vara en klar vätska så ligger jag nog inte så bra till, den ser ganska mörk ut, nästan lite rödaktig.

Bifogat

• DSC01465.jpg
    DSC01465.jpg
    74.2 KB · Visningar: 52
  • DSC01467.jpg
    DSC01467.jpg
    62.7 KB · Visningar: 58
  • DSC01468.jpg
    DSC01468.jpg
    69.1 KB · Visningar: 62
  • DSC01471.jpg
    DSC01471.jpg
    53 KB · Visningar: 61
Efter att ha sett på filmen så tycker inte jag ditt hjul snurrar dåligt/konstigt.
Då kan du få se mitt som jag köpte på bike mcdemontering och som jag självklart var för lat för att montera fören efter nu ett halvår senare. Det kändes ju tungt att köra med i början men det sliter nog i sig haha annars så får jag väll byta lager i skiten.

Men om bromsarna låg åt hårt så kolla dom.
Lätt att göra själv.
Vet inte om du redan fått instruktion om hur men annars öppna locket, pressa tillbaka kolvarna försiktigt så du inte trycker ut bromsvätskan ur behållaren så det skvätter på lacken. Antar att du inte har riktiga verktyg för att pressa kolvarna men det fungerar med polygrip, lägg bara nått plant hårt i mellan kolven och polygripen och gärna oket med så slipper du repa lacken :) sen pressar du försiktigt tillbaka det. så du kan sätta dom på skivan igen.

Sen monterar du bara dit oken pressa upp tryck och om du behöver fylla på mer vätska gör det när du ser nivån sjunker när du pumpar.
När bromsen tar fint och bli stum så testa släpp och sen snurra på hjulet.
Testsnurra, är det jävligt trögt att snurra hjulet så kärvar kanske dina ok men troligen är du bara nojig över ingenting.

Skulle oken va kassa ta hjälp av en kunnig att fixa dom, om det är större fel vilket jag inte tror men då kan du köpa ett par bättre begagnade för en billig slant.
Dräller ju av ok på ebay och alla mcskrotar mm.

sorry för att jag inte kunde fatta mig kortare hade långtråkigt och sorry om jag skrev nått nån annan redan skrivit.

Skål lycka till och ha en bra dag

jupp testa med polygrip ska gå beläggen ser ju helt ok ut
har du tryckluft testa o spola oken o rengör så gott det gå...

Update igen.

Monterade tillbaka oken och det verkar rulla lite bättre nu bara efter att ha lossat och återmonterat.
Kanske var ett hjärnspöke trots allt.

Nu ser jag fram emot säsongens början, det var ju inte så fruktansvärt mycket snö i sthlm idag så snart kanske jag ska börja kolla på försäkringar så jag kan puttra runt på gatorna igen :)

Tack för supporten grabs!

Update igen.

Monterade tillbaka oken och det verkar rulla lite bättre nu bara efter att ha lossat och återmonterat.
Kanske var ett hjärnspöke trots allt.

Nu ser jag fram emot säsongens början, det var ju inte så fruktansvärt mycket snö i sthlm idag så snart kanske jag ska börja kolla på försäkringar så jag kan puttra runt på gatorna igen :)

Tack för supporten grabs!

Nice att höra,
Kan man hjälpa till så skall man hjälpa till :)

Nyheter
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Back