Dåligt rull på framhjulet

Jag hade väntat tills vägen va torr och fin, tatt mig en runda och bromsat rejält ett par ggr med frambromsen förr att sedan kontrollera om hjulet snurrar bra. Gör det inte det kan det ju va läge att lossa och kolla. Bromsok är som människor, får dom inte motion fungerar dom inte helt bra =)

Jag hade väntat tills vägen va torr och fin, tatt mig en runda och bromsat rejält ett par ggr med frambromsen förr att sedan kontrollera om hjulet snurrar bra. Gör det inte det kan det ju va läge att lossa och kolla. Bromsok är som människor, får dom inte motion fungerar dom inte helt bra =)

Det var under förra säsongen som jag upptäckte att det inte snurrade så bra, ställde upp den på depåstödet en dag och snurrade lite på kul.

Men ska försöka på mig nån slags service och även byta bromsvätska. Då kanske det blir bra igen.

Du har inte fyllt på bromsvätska under vintern? kanske såpass att det rent utan är över max gränsen i behållaren? då släpper klossarna inte skivan riktigt som de ska ;)

Har inte pillat alls med bromsvätska eller nått sen jag köpte den så det kanske är dags nu tror jag.

Lossa alla fyra, det sitter 2st på varje ben...

I will check it, har fått erbjudande om mekhjälp i veckan som kommer :)
Ska bara se till att ha ev verktyg på plats.

Last edited:
Varför har du ett depåstöd?

Så den inte står på däcken över vintern och så att den står rakt i garaget och därmed tar mindre plats. Och så att jag kan pilla med kedjan (smörja) och pilla med kåpor och sånt som finns under.

Måste man kunna meka för att ha depåstöd??

Du har inte fyllt på bromsvätska under vintern? kanske såpass att det rent utan är över max gränsen i behållaren? då släpper klossarna inte skivan riktigt som de ska ;)
Mkt riktigt kan ju vara så att man fyllt på bromsvätska vartefter beläggen blir sämre. Byter man sedan bromsbelägg och pressar ut kolvarna fullt igen så misstänker jag att det blir ett slags "övertryck"
= Avancerad gissning jag kan ju vara ute o cykla också :tummenupp

Ville bara veta varför man äger ett depåstöd om man om man inte är "mekartypen", ursäkta mig... jag är så dum...:huvet

Ja du herr Draco, jag tänkte förutom att det är praktiskt vid ovan nämda situationer så ska jag NÅN gång i min EGEN takt lära mig att ta hand om enklare saker.

Just nu är jag inte i Sverige så mkt så jag hinner göra mer än att hälsa på familj och vänner och ev ge hojen en liten klapp på baken.

I sommar är jag förhoppningsvis lite mer i sverige och har då KANSKE lite tid över för lättare mekövningar mellan körning och jobb.

Vissa är födda med skitftnyckel i handen, jag är inte en av dom tyvärr.

Sen så beskrev jag min anledning till att jag inte fortsatte meka tidigare i tråden. Och då den här typen av fordon går bra mkt snabbare än en moppe så är det inte bara skrapsår och bulor som står på schemat om det händer något.

Jag vill inte dö eller döda någon i onödan bara för att jag inte är helt 100% på vad jag gör när jag mekar helt enkelt :)

Jag är inte mekartypen men jag tycker om att ha det bekvämt.

Jag har samma problem :( går sakta som fan när jag kör....

Kom hit så ska jag lära dig allt jag kan:D

Mkt riktigt kan ju vara så att man fyllt på bromsvätska vartefter beläggen blir sämre. Byter man sedan bromsbelägg och pressar ut kolvarna fullt igen så misstänker jag att det blir ett slags "övertryck"
= Avancerad gissning jag kan ju vara ute o cykla också :tummenupp

Jag har inte pillat med bromsvätskan, en till sak som jag inte vill ge mig på utan guidning, men jag får nog ta tag i det för den har säkert inte blivit bytt dom senaste 5 åren.

Last edited:
...Jag har inte pillat med bromsvätskan, en till sak som jag inte vill ge mig på utan guidning, men jag får nog ta tag i det för den har säkert inte blivit bytt dom senaste 5 åren.

Låter som att det är dags för en rejäl service på din gixxer :tummenupp

Jag förstår inte ifrågasättandet av att TS inte kan/vill skruva. Spontant känns det som att fler borda anamma TS insiktsfulla (?) inställning till den egna förmågan.

Angående att lossa de fyra bultarna som låser hjulaxeln: om det inte gjorts sedan axeln var borttagen senast bör man även INNAN man (moment)drar dessa fyra bultar få axeln att "sätta sig" genom att hålla in bromsen och trycka ihop gaffeln 4-5 gånger. Och om detta inte gjordes kanske inte heller hjulaxeln momentdrogs, och då är det läge att göra även det. Kanske finns skäl att TS vill lägga ut jobbet....

/Stefan M

Låter som att det är dags för en rejäl service på din gixxer :tummenupp

Jo jag bad vid senaste verkstadsbesöket att de skulle se över hela hojen om det fanns något som behövde fixas, men det skulle vara ok sa de.

Dags att anlita nya killar för i år helt enkelt :)

Jag förstår inte ifrågasättandet av att TS inte kan/vill skruva. Spontant känns det som att fler borda anamma TS insiktsfulla (?) inställning till den egna förmågan.

Angående att lossa de fyra bultarna som låser hjulaxeln: om det inte gjorts sedan axeln var borttagen senast bör man även INNAN man (moment)drar dessa fyra bultar få axeln att "sätta sig" genom att hålla in bromsen och trycka ihop gaffeln 4-5 gånger. Och om detta inte gjordes kanske inte heller hjulaxeln momentdrogs, och då är det läge att göra även det. Kanske finns skäl att TS vill lägga ut jobbet....

/Stefan M

Man bör inte heller hålla in bromsen, utan lägga något framför däcket istället.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon