Dåligt oljetryck på låga varv?

Ähh skruvmejseln kommer längre in i örat, då hör man bättre! :D

/Fredde

Jepp! :D (funkar faktiskt bra)

MEN! :mattias Nu FICK jag ett riktigt stetoskop av någon outgrundlig anledning... Och jag lovar: Det är LJUSÅR bättre!
 

Bifogat

  • 20-338_h.jpg
    20-338_h.jpg
    28.2 KB · Visningar: 40
Last edited:
Då var det LÖST :D

Trist att jag bytte kamkedjan helt i onödan. Gick på 1400 spänn.

Så vad var felet?

Tog ett MANSTAG runt avgassystemet och jukkade för livet. KNACK KNACK KNACK sa det.

Så... tydligen felet är alltså att avgassystemet inte sitter fast helt perfekt utan antingen åtdraget för löst, eller något är snett. Det undersöks senare.

Anledningen att det tystnar efter 1-3 sekunder är att avgassystemet expanderar när det blir varmt, alternativt sluter helt enkelt till bättre under tryck pga luftrörelsen.

Tack för all hjälp och spekulation ändå! :)
 
Kan vara så då helsyntets olja rinner lättare av & ur kanalerna
har för mig att Ford hadde problem med sina bilar vid olje byte så försvann ljuden:)

Det tar emot att säga emot Dr.Bike
Stämmer mycket bra det du säger. "Homer63"
Vilket fall Historisk.
I slutet på -80 talet när det började bli populärt med syntetoljor var det även populärt med lite sportigare, billigare cabbar. Opel Kadett Cab, Ford Escort Cab, men även den del BMW och Merceders som blev ståendes några månader över vintern. Dom bilarna hade ofta problem med kamaxelslitage. Medans åretrunt bilarna av samma modell klarade sig bra.
Sommarbilarna som körde på mineralolja klarade sig bra. Det visade sig att oljan rann bort totalt från kammarna och delarna började rosta. Men ett rostangrepp på kamnocken håller inte delarna länge.

Nu tror jag att det inte är dom problemen med moderna syntetoljor. Men historien hänger med och fördommarna också.

Mats

Ps.
Kul att höra att det löst sig!
 
Det tar emot att säga emot Dr.Bike
Stämmer mycket bra det du säger. "Homer63"
Vilket fall Historisk.
I slutet på -80 talet när det började bli populärt med syntetoljor var det även populärt med lite sportigare, billigare cabbar. Opel Kadett Cab, Ford Escort Cab, men även den del BMW och Merceders som blev ståendes några månader över vintern. Dom bilarna hade ofta problem med kamaxelslitage. Medans åretrunt bilarna av samma modell klarade sig bra.
Sommarbilarna som körde på mineralolja klarade sig bra. Det visade sig att oljan rann bort totalt från kammarna och delarna började rosta. Men ett rostangrepp på kamnocken håller inte delarna länge.

Nu tror jag att det inte är dom problemen med moderna syntetoljor. Men historien hänger med och fördommarna också.

Mats

Ps.
Kul att höra att det löst sig!

Ingen fara - för det du säger är rätt!
Men det är oxå historia.

Numera är det tvärtom, och jag redogjorde för inte alltför längesedan om ett par av de additiv man har för att öka oljans vidhäftningsförmåga.

Men - som alltid... ;)

- Allt står i oljetrådarna! :D
 
Anledningen att det tystnar efter 1-3 sekunder är att avgassystemet expanderar när det blir varmt, alternativt sluter helt enkelt till bättre under tryck pga luftrörelsen.

Tack för all hjälp och spekulation ändå! :)


Bra jobbat. Kalla spel och varma spel är inte samma sak... nu fick vi lite bevis om det igen! :D
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top