Dåligt ljus från min framlampa

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Motorcykel: Suzuki Bandit 1200 -02
Lampor: "Bullet" (se bild) dubbla lampor.
Specifikation, Halvljus: H7-insats 12V 60/55W
Helljus: H4-insats 12V 60/55W

Jag har haft väldigt dåligt ljus från dessa ända sen jag monterade dom. Jag är ingen hejare på elkopplingar, men är ända rätt så säker på att det är rätt kopplat. Halv-, hel, och parkeringsljus fungerar men lyser svagare än normalt. När jag hade hojen inlämnad för service bad jag verkstaden kolla över det och när jag hämtade ut hojen så sa dom att matningen är för dålig, kunde ev. bero på för klena kablar (kommer inte riktigt ihåg hur dom formulerade det....) Som förslag sa dom att jag kunde plocka bort den ena lampan och att det då skulle lysa mer. Jag prövade detta förra sommaren, men vad jag kan minnas det blev ingen större förbättring.
Nu är jag trött på att ha det såhär och vill fixa det en gång för alla. Kan det verkligen vara så att det är för klena kablar fram till lamporna. Kan jag på något sätt mäta för att kontrollera att allt står rätt till (voltmeter har jag).

Tacksam för tips
 

Bifogat

  • 10033678S.jpg
    10033678S.jpg
    40.6 KB · Visningar: 214
För klena kablar är standard på alla fordon idag - elkablar är dyrt och väger mycket, och tillverkare vill hålla nere vikt & utgifter...

Starta hojen, mät spänning på lampan (fortfarande inkopplad alltså) och jämför med spänningen på batteriet. 5% spänningsfall kostar dig 20% lyse, och antagligen är det betydligt sämre än så... (Jag utgår från att batteriet ligger på runt 14V, så att problem inte finns redan före det.)
 
Ok, ska testa detta.
Men det blir ju ett rätt så stort jobb om jag ska dra nya kablar...
Om nu problemet är att kablarna är för klena för att få fram tillräckligt med ström så borde detta avhjälpas när jag kopplar ur den ena lampan, men det gör det inte. Original så sitter det ju en lampa på halvljuset så den enda förändringen mot normalt är ju en lampa till (2 st totalt). Jag får återkomma när jag mätt spänningen över lampan.
 
prova dra en jord ny jord kabel

ofta är de dålig jord lr jord fel då lyser de klent
 
Last edited:
dum fråga kanske
men är du säker på att du kopplat rätt?
H4 på helljus i kombination med H7 på halv känns bakvänt... :va

H4 har ju 2 glödtrådar. en för halv å en för hel.
 
  • Gilla
Reaktioner: asb
Enklast brukar vara att använda originalkablaget som styrström till ett relä, som matas direkt från batteriet.
Lika bra att dra en ordentlig jordning när man ändå håller på.
Jag har kört med vanlig sladdadjävel (2X1,5) avsedd för 230volt för både plus och jord åsså ett relä i lykthuset.
 
dum fråga kanske
men är du säker på att du kopplat rätt?
H4 på helljus i kombination med H7 på halv känns bakvänt... :va

H4 har ju 2 glödtrådar. en för halv å en för hel.

Jag har bara kopierat texten som står på Bikeshops hemsida (www.bikeshop.se). Hur det är i verkligheten vet jag inte. Måste undersöka detta. Jäkligt synd bara att man har kallgarage och att det är så kallt ute. Man blir inte så sugen på att felsöka då.
 
dum fråga kanske
men är du säker på att du kopplat rätt?
H4 på helljus i kombination med H7 på halv känns bakvänt... :va

H4 har ju 2 glödtrådar. en för halv å en för hel.

Det där med H4:a på helljus och H7 på halvljus är inte så konstigt. Det är t.ex. originalkonfigurationen även på min T-ace. Jag tyckte själv att det var mysko först men det spelar ju egentligen ingen roll. Hur man än kopplar det så får man ju inge mer ljus. Det är ju ändå bara 2 trådar som brinner.

Jag reagerar dock på en annan sak. Enligt specifikationen till bilden som TS visade här ovan så står det onekligen att det är en H7:a och en H4:a. Men är inte det där samma lyktor som DESSA ? Enligt specifikationerna på EBAY så ska det vara 2 st H4:or i de där lykthusen:

These Universal Side Dominator Mount Headlights
features twin replaceable 3.5" diameter all glass lenes with two H4 12v60/55w bulbs and full metal buckets.
This light assembly is E-marked not DOT.
 
Det där med H4:a på helljus och H7 på halvljus är inte så konstigt. Det är t.ex. originalkonfigurationen även på min T-ace. Jag tyckte själv att det var mysko först men det spelar ju egentligen ingen roll. Hur man än kopplar det så får man ju inge mer ljus. Det är ju ändå bara 2 trådar som brinner.

Jag reagerar dock på en annan sak. Enligt specifikationen till bilden som TS visade här ovan så står det onekligen att det är en H7:a och en H4:a. Men är inte det där samma lyktor som DESSA ? Enligt specifikationerna på EBAY så ska det vara 2 st H4:or i de där lykthusen:

1. Har din t-ace båda lyktorna på vid halvljus och bara den ena vid helljus? Jag tycker att det låter skumt...

2. Den finns både med 2x H4 och H4+H7
 
Last edited:
1. Har din t-ace båda lyktorna på vid halvljus och bara den ena vid helljus? Jag tycker att det låter skumt...

T-ace:

halv=bara H7
hel=H7+helljustråden på H4:an

Halvljustråden tänds aldrig på H4:an och detta är helt original. Det finns inte en halvljuskabel dragen till H4-sockeln. Jag gissar att reflektorn för H4:an skulle ge en helt horribel ljusbild om jag försökte koppla in halvljus på den lyktan.
 
T-ace:

halv=bara H7
hel=H7+helljustråden på H4:an

Halvljustråden tänds aldrig på H4:an och detta är helt original. Det finns inte en halvljuskabel dragen till H4-sockeln. Jag gissar att reflektorn för H4:an skulle ge en helt horribel ljusbild om jag försökte koppla in halvljus på den lyktan.

Är du säker på att det är orginal då? Att använda samma glödtråd till hel och halvljus låter som fulmeck i mina öron.
 
På många bilar med separata lampor till halv- och helljus låter man halvljuset vara på även när helljuset tänds. Vet inte varför det är fulmek att göra likadant på en motorcykel... (Däremot hade det säkert gått få ännu bättre helljus om båda strålkastarna hade separat helljus, men förmodligen på bekostnad av halvljuset - man kan inte både ha kakan och äta den.)
 
Är du säker på att det är orginal då? Att använda samma glödtråd till hel och halvljus låter som fulmeck i mina öron.

Jepp, det är original. Jag är första och enda ägaren till hojen så ingen har pillat på kablarna. :) :tummenupp

Det där med att använda samma glödtråd måste du ha missuppfattat. Halvljuset tänds aldrig på H4:an, bara helljuset när man slår på helljuset. Halvljus=H7.

Jag ser i den nya katalogen att Biltema tycks sälja dylika twin-strålkastare med dubbla H4:or för 599:-. De finns dock inte på hemsidan än. Artikelnumret ska vara 82-627. Se sidan 17 i katalogen.

Nån som hunnit testa dem?

.
 
Last edited:
Håller precis på med samma problem och min lösning blev följande:
2 nya kablar direkt från batteriet som matar 2 extraljus relä, ett för halv och ett för hel. Befintlliga kablar används enbart för styrning av relä.
 
Håller precis på med samma problem och min lösning blev följande:
2 nya kablar direkt från batteriet som matar 2 extraljus relä, ett för halv och ett för hel. Befintlliga kablar används enbart för styrning av relä.

Blev det bättre ljus?
 
Blev det bättre ljus?

Jepp, befintliga kablar är ju 0,000005 kvadrats ;) så visst blev det skillnad. Jag kan ju iofs inte ge dig några mätningar som bevis utan kan bara jämföra skillnaden i vithet, glöm inte bara att dra en riktig jordkabel också. Men kommer att byta till philips lampor för att få ut så mycket som möjligt av mina gamla strålkastare.

Det ska ju inte jämföras med xenon men spänningsfall är ju en klassiker när det gäller dåligt ljus.
 
Enklast brukar vara att använda originalkablaget som styrström till ett relä, som matas direkt från batteriet.
Lika bra att dra en ordentlig jordning när man ändå håller på.
Jag har kört med vanlig sladdadjävel (2X1,5) avsedd för 230volt för både plus och jord åsså ett relä i lykthuset.
Och vill man inte pyssla själv med relän å grejer så har Biltema ett färdigt kit just för att bara använda orginalsladdarna som styrning till reläna, bara att plugga i och köra :tummenupp
 
Jepp, det är original. Jag är första och enda ägaren till hojen så ingen har pillat på kablarna. :) :tummenupp

Det där med att använda samma glödtråd måste du ha missuppfattat. Halvljuset tänds aldrig på H4:an, bara helljuset när man slår på helljuset. Halvljus=H7.

Jag ser i den nya katalogen att Biltema tycks sälja dylika twin-strålkastare med dubbla H4:or för 599:-. De finns dock inte på hemsidan än. Artikelnumret ska vara 82-627. Se sidan 17 i katalogen.

Nån som hunnit testa dem?

.

Ok få se nu om jag förstår detta :). Ena lampan H7 lyser konstant med halvljusbild. Och när du slår på helljus så tänds även H4an. Undra om dom japanska männen i vita rockar tänkte klart när dom kom på den designen :)
 
Ok få se nu om jag förstår detta :). Ena lampan H7 lyser konstant med halvljusbild. Och när du slår på helljus så tänds även H4an. Undra om dom japanska männen i vita rockar tänkte klart när dom kom på den designen :)

Jepp, så är det. Ganska bra egentligen eftersom man då vid helljus alltid har både helljus- och halvljus-"täckning" på vägen. Skulle H4:an stått för halvljuset och H7-reflektorn vara anpassad för helljus tillsammans med helljustråden på H4:an så skulle detta resulterat i 2*helljus och noll halvljus. Detta ger sannolikt en sämre ljustäckning.

Sen så ska man också ha i tankarna att 2*halvljus innebär minst 50 watts mer strömförbrukning vid körning i dagsplus och generatorerna på motorcyklar är ju inga bjässar med enormt mycket överprestanda.

Ibland ser man på filmer ifrån t.ex. England hur deras hojar åker omkring med båda lyktorna igång på halvljus MEN i England säljs t.ex. T-ace med 2 stycken 35 watts H4-lyktor.
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top