Dåligt ljus från min framlampa

Jag har nu börjat riva lite i elen på motorcykeln. Jag kollade först om det blir någon skillnad med att plocka bort den ena glödlampan. Ingen skillnad :va Om det nu beror på för klena kablar så borde väl ljuset iaf bli lite bättre om det bara är en lampa som ska drivas? Mätte till 12,4 V över batteriet och ca 11,9 V vid lampan. Säger detta er något?

Jag blir tokig på det här. Nu vill man ju inte pyssla med sånt här. Hojen ska ju vara klar för säsongen vid det här laget. Men med kallgarage och en son som föddes i januari har det inte riktigt varit läge förrän nu (och egentligen inte nu heller...)
 
Hej,
En H4 och H7 Skall ha 13,2V mätt på lampan för att den skall fungera optimalt. Mindre spänning innebär mindre ljus men också längre livslängd.
Som någon sa bör du ligga runt 14V i batteriet för att kunna få ut 13,2V på lampan....

Mvh
Martin
Philips Billampor






Jag har nu börjat riva lite i elen på motorcykeln. Jag kollade först om det blir någon skillnad med att plocka bort den ena glödlampan. Ingen skillnad :va Om det nu beror på för klena kablar så borde väl ljuset iaf bli lite bättre om det bara är en lampa som ska drivas? Mätte till 12,4 V över batteriet och ca 11,9 V vid lampan. Säger detta er något?

Jag blir tokig på det här. Nu vill man ju inte pyssla med sånt här. Hojen ska ju vara klar för säsongen vid det här laget. Men med kallgarage och en son som föddes i januari har det inte riktigt varit läge förrän nu (och egentligen inte nu heller...)
 
Jag har nu börjat riva lite i elen på motorcykeln. Jag kollade först om det blir någon skillnad med att plocka bort den ena glödlampan. Ingen skillnad :va Om det nu beror på för klena kablar så borde väl ljuset iaf bli lite bättre om det bara är en lampa som ska drivas? Mätte till 12,4 V över batteriet och ca 11,9 V vid lampan. Säger detta er något?

Jag blir tokig på det här. Nu vill man ju inte pyssla med sånt här. Hojen ska ju vara klar för säsongen vid det här laget. Men med kallgarage och en son som föddes i januari har det inte riktigt varit läge förrän nu (och egentligen inte nu heller...)

12,4 över batteriet. Hade du motorn igång då?
I så fall laddar den inte som den ska och då får du sämre ljus.
Normalt sett ska spänningen över batteriet vara närmare 14 volt när motorn går och generatorn laddar som den ska.

Att du får ett spänningsfall på 0,5 volt ut till strålkastaren tycker jag låter som helt standard. Dvs alldeles på tok åt helvete för klena kablar.
Spänningsfallet ska vara mindre än så för att få optimalt ljus men det är nog i paritet med vad man kan förvänta sig från originalkablaget.

Dock borde du göra något åt generatorn och laddningen. Får du upp 14 volt över batteriet så innebär att du får kanske 13,4 ute vid lamporna vilket är ungefär vad man bör ha för att få hyfsat ljus.

Jämför du med dom 13,4 som du borde ha med dom 11,9 som du har så är det ju 11,9/13,4=88 procent av spänningen du borde ha. Det innebär att du får 25% mindre effekt på lamporna.

Så orsaken är i första hand din generator men ska du ha det iktigt bra bör du fixa kablaget så du får mindre spänningsförlust ut till strålkastarna också.
 
12,4 över batteriet. Hade du motorn igång då?
I så fall laddar den inte som den ska och då får du sämre ljus.
Normalt sett ska spänningen över batteriet vara närmare 14 volt när motorn går och generatorn laddar som den ska.

Nej, motorn var inte igång när jag mätte över batteriet eller lampan. Är det smartare att starta hojen för att se spänningsbortfallet som man har i kablarna.
Men som jag skrev tidigare, borde inte ljuset bli starkare, om det nu beror på klena kablar, när jag kopplar ur den ena lampan?
 
Last edited:
Nej, motorn var inte igång när jag mätte över batteriet eller lampan. Är det smartare att starta hojen för att se spänningsbortfallet som man har i kablarna.
Men som jag skrev tidigare, borde inte ljuset bli starkare, om det nu beror på klena kablar, när jag kopplar ur den ena lampan?

Nej. Spänningsfallet ska inte påverkas av om du har hojen startad eller inte. Däremot får du ju lägre spänning både före och efter kablaget om inte motorn är igång.
Det borde bli lite starkare i den kvarvarande lampan om du kopplar ur den ena. Men nu var ju som sagt inte spänningsfallet onormalt stort för att vara originalkablage i en hoj eller bil.
Däremot är det ju intressant att veta vad du har för spänning i elsystemet när motorn är igång. Du ska ha närmare 14 volt när motorn är igång om generatorn laddar som den ska. Annars får du aldrig något bra lyse.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top