Dåligt intresse för 250SP, ER6 & SV650 klassen

SM-hojarna är tillräckligt särpräglade för att kunna beskrivas på ett sätt som avdelar dem från R-hojar. Men då får vi, som sagt, ett långt och krångligt reglemente - och, i den mån någon tror sig kunna vinna med dem, försök att kringgå reglementet. Precision står ofta i motsats till enkelhet. Och ett enkelt reglemente är i mina ögon en bra sak.

Du säger en jätteviktig sak där. De är tillräckligt särpräglade för att kunna skiljas från R-hojar! Helt klart! Bara titta på en sån sak som kåporna. MEN, samma reglemente tillåter Kawasaki Versys, Suzuki V-Strom eller varför inte Transvalpen för dessa är ju knappast av Supermoto-typ.
 
Bingo och Sege har skrivit bra inlägg som innefattar varför hojen inte fick vara med på själva racet i helgen.

Föraren skulle inte få några poäng, men han bodde nära och ville köra, plus att vi var för få till start. Det var anledningen till varför han blev godkänd enligt Brånalt. Överlag har det känts otroligt luddigt vad som gäller.

Måhända att det är svårt att definiera vad en supermoto hoj är för något, eftersom ingen verkar kunna göra det, men då ser vi till att reglementet skrivs om så att alla förstår och det inte blir missförstånd. Om det sen blir att just den typen av cykel får vara med eller inte är en annan femma.

Föraren var absolut ingen fara utan gjorde bra omkörningar det jag kunde märka. Dessutom är det inget personligt mot just Peter som person. Vi skulle ändå ha diskuterat detta, även om han hade kört på samma tider som jag som skrapade nere i botten.

Alla får ha sina åsikter och jag hoppas att vi kan respektera dem samt varandra. Alla kör vi samma sport och vi vill väl ändå det bästa med den?
Det är bättre om vi hjälps åt, än att vi sitter här och kastar sand i ögonen på varann. Falkenberg är ett avslutat kapitel, nu får vi lösa det som blev galet.

Jag tar upp frågan på nästa Svemo-möte så får vi se om vi kan nå en lösning inom kort.
 
Bingo och Sege har skrivit bra inlägg som innefattar varför hojen inte fick vara med på själva racet i helgen.

Föraren skulle inte få några poäng, men han bodde nära och ville köra, plus att vi var för få till start. Det var anledningen till varför han blev godkänd enligt Brånalt. Överlag har det känts otroligt luddigt vad som gäller.

Måhända att det är svårt att definiera vad en supermoto hoj är för något, eftersom ingen verkar kunna göra det, men då ser vi till att reglementet skrivs om så att alla förstår och det inte blir missförstånd. Om det sen blir att just den typen av cykel får vara med eller inte är en annan femma.

Föraren var absolut ingen fara utan gjorde bra omkörningar det jag kunde märka. Dessutom är det inget personligt mot just Peter som person. Vi skulle ändå ha diskuterat detta, även om han hade kört på samma tider som jag som skrapade nere i botten.

Alla får ha sina åsikter och jag hoppas att vi kan respektera dem samt varandra. Alla kör vi samma sport och vi vill väl ändå det bästa med den?
Det är bättre om vi hjälps åt, än att vi sitter här och kastar sand i ögonen på varann. Falkenberg är ett avslutat kapitel, nu får vi lösa det som blev galet.

Jag tar upp frågan på nästa Svemo-möte så får vi se om vi kan nå en lösning inom kort.

Ännu ett bra inlägg... :tummenupp
 
Transvalpen för dessa är ju knappast av Supermoto-typ.


:D Eller kanske en Aprilia RXV! Den är ju inte heller av supermototyp!

Som utomstående betraktare tycker jag denna klass verkar gräva sin egen grav. Några är så kta på att få poäng så man lobbar för att få bort A-förarna och reglemente mot Supermotohojar. Och kräver sedan att reglerna ska följas så att man får bra poäng även om man placerar sig sist....

Nästa år hamnar väl alla 3 deltagarna på pallen.
 
Ett genomgående missförstånd i tråden verkar vara att man lobbade för att få bort A-förare vilket är fel.
Det var svemo som bestämde det utan att ta någon hänsyn till oss förare som så gott som alla ville ha dom kvar.

Ps. jag tycker fortfarande väldigt illa om Sege ;) Ds.
 
sleven skrev:
Seges inlägg är bra. Så är det.

Håller med. och Bikerbitch. och Bingo.:)


sleven skrev:
Däremot tycker jag inte Sege är bra. :mad:

sleven skrev:
Ps. jag tycker fortfarande väldigt illa om Sege ;) Ds.
Visserligen måste du inte tycka om sege men bra är han! Han kom ju för sjutton på pallen med en riktig skrutthoj! banana
 
Som utomstående betraktare tycker jag denna klass verkar gräva sin egen grav.
Kan bara hålla med och samtidigt förvånas över hur svårt det verkar vara att ta fram en lista med vilka hojar som får köra i klassen.

Ja du tolkar det fel. Han nuddade näsan när han skulle slå kepsen av skallen på honom.
Jo, jag förstod av ditt inlägg att det inte var meningen att träffa ansiktet men nu vet jag också att det var din mekaniker.
 
Last edited:
Mig veterligen har ingen lämnat in någon protest mot Peter Marcussen.
Däremot har det diskuterats villt angående hojen och huruvida reglerna ska efterföljas eller inte och vad som igentligen gäller då reglerna är lite småluddigt skrivna.

Ingen officiell protest lämnades in eftersom förarna hotade med bojkott om peter tilläts starta.



Jo, jag förstod av ditt inlägg att det inte var meningen att träffa ansiktet men nu vet jag också att det var din mekaniker.

Och vad har det med nåt alls att göra?

Hur är det med hojar av crosstyp? Får dom användas? Hojar av glidartyp? Hojar av trialtyp? Dessa sorter är helt odugliga på bana men är tillåtna enligt reglementet om man uppfyller säkerhetskraven. Bra eller anus? Beats me....


Om man funderar över klassens framtid, vilka hojar är det tänkt att man ska åka med på ett par års sikt? Aprilia 250 slutade tillverkas 2002 eller 2003, SV 650 tror jag också har utgått, ER-6 finns kvar men ingen kör med den, och motarder är förbjudna. Vad återstår när man inte kan laga gamla RS 250 fler gånger?
 
Last edited:
Vem hotade vi?

Vad som återstår? Well, köpa silvertejp kanske :yoparty

Brånalt påstod att övriga förare skulle bojkotta racet om peter tilläts delta. Nån officiell protest kunde inte lämnas eftersom såna ska lämnas efter racet som han inte tilläts i. Du menar alltså att ni INTE sa att ni skulle bojkotta racet om peter fick delta?
 
Ha ha ha.

Att man kan bli SÅ upprörd för det här finner jag faktiskt lite lustigt.

Det enda jag vill dementera som många missförstått är att jag tyckte han körde sakta. Det var inte menat som kaxigt.
Innan helgen tyckte en hel hög med folk att Peter skulle sopa mattan med oss alla och att vi mindre värda förare inte skulle ha en chans.
Jag blev förvånad att han inte körde fortare, men han kanske mörkade för att inte skrämmas vad vet jag.

Jag ska sluta prata nu för alla verkar hata vad jag säger.....

Läs vad folk som kör och har kört i SP har att säga och om ni inte gillar mig så dra inte alla över en kam. Jag tycker väldigt mycket om stämningen i klassen och förarna är toppen allihop.:tummenupp

Brånalt påstod att övriga förare skulle bojkotta racet om peter tilläts delta. Nån officiell protest kunde inte lämnas eftersom såna ska lämnas efter racet som han inte tilläts i. Du menar alltså att ni INTE sa att ni skulle bojkotta racet om peter fick delta?

Ingen förare vad jag vet talade om bojkott.
Ni hade aldrig kunnat hindra mig att köra i alla fall!!
 
Last edited:
Om man funderar över klassens framtid, vilka hojar är det tänkt att man ska åka med på ett par års sikt? Aprilia 250 slutade tillverkas 2002 eller 2003, SV 650 tror jag också har utgått, ER-6 finns kvar men ingen kör med den, och motarder är förbjudna. Vad återstår när man inte kan laga gamla RS 250 fler gånger?

Kanske får man börja importera rad-4 400 cc som t.ex. GSR 400, XJR 400R eller CB400.
 


Läs vad folk som kör och har kört i SP har att säga och om ni inte gillar mig så dra inte alla över en kam. Jag tycker väldigt mycket om stämningen i klassen och förarna är toppen allihop.

Så det är bara dom som har kört eller kör klassen som får ha synpunkter? Då blir det enkelt att debattera, inte många som är med ju. Förarna må vara hur toppen som helst, men om det nu var som ni två säger, hur kommer det sej då att Peter inte fick köra? Menar du att Brånalt på eget initiativ strök honom, utan att ni pratat med honom?

Ha ha ha.

Att man kan bli SÅ upprörd för det här finner jag faktiskt lite lustigt.

!!

Konstig humor du har....

Kanske får man börja importera rad-4 400 cc som t.ex. GSR 400, XJR 400R eller CB400.

Kommer säkert att hända den dag det finns en efterfrågan.
 
Last edited:
Förarna må vara hur toppen som helst, men om det nu var som ni två säger, hur kommer det sej då att Peter inte fick köra? Menar du att Brånalt på eget initiativ strök honom, utan att ni pratat med honom?

Det var aldrig tal om bojkott, vi hade en sansad diskussion.
Tydligen var det någon som tog upp regel frågan med Kenneth Lodnert och då var det visst slut på tvekan, det var vad jag fick höra.
 
Förarna må vara hur toppen som helst, men om det nu var som ni två säger, hur kommer det sej då att Peter inte fick köra? Menar du att Brånalt på eget initiativ strök honom, utan att ni pratat med honom?

Det var aldrig tal om bojkott, vi hade en sansad diskussion.
Tydligen var det någon som tog upp regel frågan med Kenneth Lodnert och då var det visst slut på tvekan, det var vad jag fick höra.

Lodnerts roll är väl högst tveksam i sammanhanget, med tanke på att han inte ens var närvarande. Dessutom gör andra källor gällande att Lodnert inte är medlem i rr-utskottet längre. Lodnert har vid fråga 3 veckor innan race sagt att det är en motard, men att det är upp till domaren att döma. Nu kom vi ju inte till den nivån att det fanns nåt att bedömma, för efter ert samtal med Brånalt kommer han till mej och vill ha numret till Peter. Jag ser en koppling mellan dessa två händelser, eller det är bara slump?
 
I Svemos "Motorkalender 2007" under Roadracing, på sidan 52-54 visas grafiskt hur ett tävlingsfordon skall se ut!

Tycker att det är solklart.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top