Dåligt intresse för 250SP, ER6 & SV650 klassen

I Svemos "Motorkalender 2007" under Roadracing, på sidan 52-54 visas grafiskt hur ett tävlingsfordon skall se ut!

Tycker att det är solklart.

Jag tycker också det är solklart. Det finns inget där som hindrar en supermotard att ställa upp, i alla fall inte nåt som inte skulle stoppa en ER-6:a också. :tummenupp

Klippt från reglerna:

3.1 Allmänna fordonsbestämmelser
Endast fordon tillhörande kategori I, grupp A1, A2 och A3 resp grupp B1 och B2 tillåtes
delta i roadracingtävlingar. MC och Supermototyp ej tillåtet att framföra i någon klass.

Vi kan sluta köra allihop. MC är inte heller tillåtet.....

Inte mycket, förutom att personen i fråga kanske borde skämmas en stund vilket denne kanske redan gjort.

Denne har som jag skrev redan bett om ursäkt. Nåt som mottogs med en rejäl utskällning innan den godtogs.

Förutom att en RR-hoj liknar bilden ifrån 1953 mera.

Är det utseende det handlar om? Är det inte varvtider och placeringar?

Last edited:
Förutom att en RR-hoj liknar bilden ifrån 1953 mera.

Enligt bilden och måtten på sidan 52 är inte min Gixxer godkänd att köra med, toppkåpan sticker fram för långt över framaxeln, cutsen är för hög och för bred så tyvärr är inte min räser godkänd. Enligt bilden på sidan 54 finns det ju bara ett mått av värde och det är markfrigången på 100 mm och en minsta lutningsvinkel på 50 grader. Det klarar den. Men det gör en supermotard också. Frågan är ju dock om en ER-6:a klarar 50 grader..? :va

Men om vi ska vara seriösa nu en smula. Släpp sargen o pungskyddet och så kramas vi istället.

För faen, vi kör samma sport. Vi måste hjälpas åt och styra upp visa saker så att det blir ordning. Vi kommer aldrig kunna nå ut med sporten och vi fortfarande tänker sitta i sandlådan och leka.

Vi kan diskutera detta i all oändlighet, men så mycket tid har vi inte :-)

Men om vi ska vara seriösa nu en smula. Släpp sargen o pungskyddet och så kramas vi istället.

För faen, vi kör samma sport. Vi måste hjälpas åt och styra upp visa saker så att det blir ordning. Vi kommer aldrig kunna nå ut med sporten och vi fortfarande tänker sitta i sandlådan och leka.

Slut på argumenten?:D

2995484 Ja du tolkar det fel. Han nuddade näsan när han skulle slå kepsen av skallen på honom.
Vilket väl är illa nog?

--------------------------------
Problemet med klassen är hur den har hanterats inför årets säsong. SVEMO har tagit flera beslut i stird med förarnas vilja, uteslutnign av A-förarna, inag regndäck och sedan den dåligt formulerade och faktiskt felskrivna regeln om Supermototyp. Som lök på laxen en arrangör som tar beslut som strider mot reglementet så har man en soppa.

Last edited:
Denne har som jag skrev redan bett om ursäkt. Nåt som mottogs med en rejäl utskällning innan den godtogs.

Är det utseende det handlar om? Är det inte varvtider och placeringar?

Det är inte frågan om att hindra En bra RR-förare att ta poäng ifrån dom andra, utan att hindra flera sämre att störa rytmen i körandet.
Tänk bara hur det skulle bli i Karlskoga nästa race, 10st supermotarder med skiftande kvalitet på förare, (som inte har Peter's erfarenhet)!!
Kan det bli som förra året när 250SP kvalade samtidigt med 125Jnr??
250 stoppar upp 125:or i kurvorna och 125:or tvingar 250 till att köra slalom på rakorna, men dom har nästan samma varvtider.

Bästa inlägget:tummenupp

Prova ett bättre argument, då!
Men du, kan inte du argumentera lite för att hojen ifråga INTE är av supermototyp. Vad som står i reglementet är klart. Så det enda vi behöver bestämma är huruvida hojen är av supermototyp eller inte. Sen kan vi lägga ner kacklet.

Nu vill jag gärna höra från någon som anser att prillan INTE är av "supermototyp" förklara varför han tycker på det sättet.

Men du, kan inte du argumentera lite för att hojen ifråga INTE är av supermototyp. Vad som står i reglementet är klart. Så det enda vi behöver bestämma är huruvida hojen är av supermototyp eller inte. Sen kan vi lägga ner kacklet.

Nu vill jag gärna höra från någon som anser att prillan INTE är av "supermototyp" förklara varför han tycker på det sättet.

Jag behöver inte det. I reglementet står att MC och Supermototyp inte är tillåtet. Hur kan du kalla det glasklart? Regeln är alltså uppenbart felskriven, därmed omöjlig att tillämpa. Du skrev i ett tidigare inlägg att det är enkelt att särskilja definitionsmässigt vad som är en supermoto, vill du göra ett försök på det? Ingen officiell person på svemo har hitills kunnat göra det nämligen....

.. Peter sponsrar INTE min mekaniker..

Förarna har ansvaret för sina teammedlemmar. Om tex en mekaniker bryter mot depåtysnaden genom att starta upp en hoj mitt i natten så är det föraren som får ta straffet på tex böter, utelutning/strykna resultat för detta. Gäller alla typer av händelser. Föraren har ansvaret för vad dens teams medlemmar gör oavsett om dom inte får betalning för att göra sitt jobb eller är onyktra osv..

Last edited:
2996459 Jag behöver inte det. I reglementet står att MC och Supermototyp inte är tillåtet. Hur kan du kalla det glasklart? Regeln är alltså uppenbart felskriven, därmed omöjlig att tillämpa. Du skrev i ett tidigare inlägg att det är enkelt att särskilja definitionsmässigt vad som är en supermoto, vill du göra ett försök på det? Ingen officiell person på svemo har hitills kunnat göra det nämligen....
Är det inte så att detta engagerar dig även på ett känslomässigt plan?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...