Dåligt intresse för 250SP, ER6 & SV650 klassen

Vissa kanske är, och argumentens vara eller icke vara beror ju bara på reglementet.
Hur många hade grymtat om du hade ställt upp med din KTM i Rookie 600?

Skillnaden är att 625:an inte är konkurrenskraftig i R600. Det är Gixxern... ;)
Ärligt talat så tror jag inte så många hade klagat om jag ställt upp med KTM:en. Den hänger inte med nånstans och är lätt att köra om pga de breda spår jag kör med den.

Eftersom reglerna nu är såpass luddiga att personen i fråga tillåts anmäla sig och träna så ska inte sandlådeargumenten a´la mitt inlägg ovan vara grund för att stänga av honom. Då ska man ha riktiga argument. Det tror jag fortfarande inte har uppkommit nåt. Om man nu välkomnar mångfald, varför inte verkligen välkomna det och inte begränsa det. Det är lite som Sverigedemokraternas invandrarpolitik. "Vi vill inte ha invandrare från gamla östblocket men Västeuropa är så välkomna så."

Jag har inget emot motarden egentligen men som reglerna är skrivna nu är det inte tillåtet med motard. Ska man börja tumma på reglerna kan jag tänka mig att byta lite fjädrar i en SV650 för den är ju ändå så gungig osv osv.

Antingen har man regler som man följer eller så skiter man i allt.

Reglementet säger 'inga motardliknande åk på våra tävlingar' och så ska det fan vara så också. IMHO.

Skriv om reglerna, tillåt motarden så kan jag själv tänka mig åka runt på en. Spåret som Peter (var det så) körde var klart likt de vi kör, inga problem alls att köra om osv osv, jag ser inget problem egentligen.

Men jag vet inte riktigt vad SP blir för klass då, det blir inte vad SP var men det är SP ändå inte längre. Lägg ner hela SP, skapa en SV650-klass och en asfalts-motard-klass?

Eftersom dom tillåter A-förare lite här och där i våran klass så dom kan väl lika väl öppna klassen helt för A-förarna?
Då hade kanske blivit lite mer liv i klassen, för att vara 12 stycken till start är inget roligt. Kan inte några A-förare anmäla sig till klassen och köra, dom verkar nämligen inte ha koll eller bry sig om att ni kör.

Angående dispyten i depån som du kallar handgemäng; Peter sponsrar mej. Peter sponsrar INTE min mekaniker. Handgemänget bestod i ett missat försök att slå kepsen av ditt huvud. Därvid råkade han träffa din näsa. Du har fått en ursäkt inom 10 minuter efter incidenten, men hade svårt att acceptera den. OBS! Detta är inget försvar av hans beteende, bara ett klargörande av vad som hände.
Det var alltså din mekaniker som "slog till" RR Abbe eller tolkar jag ditt inlägg fel?

Jag är nyfiken. Ni som var där och protesterade, vad var det ni egentligen protesterade mot?
(1) Ett luddigt formulerat regelverk, (2) förekomsten av en motorcykel av "Supermototyp" på banan eller (3) en förare vars framfart på banan var en säkerhetsrisk för sig själv och andra?

Att dömma av inläggen från samtliga debattörer i den här tråden får jag uppfattningen att samtliga är rörande överenns om att en Aprilia SXV är välkommen i SP om föraren framför den på ett "RR-mässigt" sätt. När man sedan läser inläggen från de som varit där så skriver alla att Peter Marcussen körde RR-mässigt och höll bra tempo. Ändå drevs beslutet igenom om att utesluta Peter p g a att han var "svår att köra om" ??? :va :va :va

I inläggen riktias istället klagomålen mot reglemetet. Svårigheten att se några exakta gränser för vad som är tillåtet eller ej p g a ett luddigt formulerat reglemente.

Jag drar slutsatsen att alla alltså skulle bli glada om bara SVEMO uttryckligen välkomnade Aprlilia SRV i reglementet. Eller?

Jag drar slutsatsen att alla alltså skulle bli glada om bara SVEMO uttryckligen välkomnade Aprlilia SRV i reglementet. Eller?

Eller att det stenhårt bestäms icke. Till exempel med lista på godkända cyklar i SP så man vet vad som gäller.

Framfarten var, imho, inte det minsta vådlig, farlig eller konstig. Eftersom han var uppskriven som fan låg jag ju efter i 10 varv för att få lite tempo. När jag väl kommit fram till att det inte var något tempo hade jag inga bekymmer att passera. Så farlig; nej.

Välkommen, tja. Bara det bestäms nånting och inte luddas runt.

Kan inte några A-förare anmäla sig till klassen och köra, dom verkar nämligen inte ha koll eller bry sig om att ni kör.

Fast det är samma sak här. Nu säger reglementet inga A-förare och då ska man hålla sig till det och inget bjäfs. Annars får reglementet säga alla förare och det vore självklart det bästa.

Men enda A-förare var väl Patrik (#74?) och han hade om jag förstod saken rätt tänkt klassa ner sig.

Last edited:

Fast det är samma sak här. Nu säger reglementet inga A-förare och då ska man hålla sig till det och inget bjäfs. Annars får reglementet säga alla förare och det vore självklart det bästa.

Men enda A-förare var väl Patrik (#74?) och han hade om jag förstod saken rätt tänkt klassa ner sig.

Om nu reglementet är så solklart hur kommer det då sig att Brånalt godkänner att A-förare kör när reglementet inte godkänner det? Det var samma sak på tävlingen på Anderstorp. Nu hände samma sak igen.
Allting tolkas olika, samma sak med motarden. Enligt Lodnert var det en självklarhet att supermotard inte var godkänd att köra med men Brånalt och Gödke tyckte det.
Allting känns väldigt hafsigt. Fick höra i helgen också att poängen inte kommer att räknas i Linköping då detta annoserades ut för sent. Så på tre tävlingar kommer vi ha fått poäng på en av dom. Sturup stryks och efter det är det tre tävlingar kvar. Får väl se om hur det går med dom.

Jag har inget emot motarden egentligen men som reglerna är skrivna nu är det inte tillåtet med motard. Ska man börja tumma på reglerna kan jag tänka mig att byta lite fjädrar i en SV650 för den är ju ändå så gungig osv osv.

Antingen har man regler som man följer eller så skiter man i allt.

Reglementet säger 'inga motardliknande åk på våra tävlingar' och så ska det fan vara så också. IMHO.

Skriv om reglerna, tillåt motarden så kan jag själv tänka mig åka runt på en. Spåret som Peter (var det så) körde var klart likt de vi kör, inga problem alls att köra om osv osv, jag ser inget problem egentligen.

Men jag vet inte riktigt vad SP blir för klass då, det blir inte vad SP var men det är SP ändå inte längre. Lägg ner hela SP, skapa en SV650-klass och en asfalts-motard-klass?
Nu ska du inte bli sur bara för att MagnusK körde ifrån dig på en gungig SV650, du kom ju iaf trea :tungan

Magnus ryckte likt Stoner men sedan kom #64 Abbe ikapp och gick förbi.

1. SP250
2. SV650
3. SP250

Bifogat

• Magnusk.JPG
    Magnusk.JPG
    60.7 KB · Visningar: 47
  • Magnuska.JPG
    Magnuska.JPG
    72.6 KB · Visningar: 53
  • sega.JPG
    sega.JPG
    71.7 KB · Visningar: 44
Eller att det stenhårt bestäms icke. Till exempel med lista på godkända cyklar i SP så man vet vad som gäller.
Det är ju det här som är pudelns kärna. Varför skulle man säga nej till Aprilia SRV? Om vi alla enas om att man ska undvika att använda subjektiva rastermer som "Supermototyp" för att undvika missförstånd, subjektivt tyckande och annat ludd, och istället bara diskuterar enkilda motorcykelmodeller. Låt oss diskutera Aprilia SRV,glöm alla andra motorcykelmodellar, nu pratar vi bara Aprilia SRV och inget annat än Aprilia SRV. Varför bör det inte vara tillåtet att köra med Aprilia SRV?

Argument som körstil ju faller bort. Peter Marcussen kunde uppenbarligen framföra den utan fara för sig själv eller andra och hålla gott tempo. Vilken del av relementet är det den inte uppfyller?

Obs, detta inlägg är inte riktat mot dig, Sege, personligen, utan är en öppen fråga till alla er som drev igenom protesten mot Peter Marcussen.

*klipp*
Låt oss diskutera Aprilia SRV,glöm alla andra motorcykelmodellar, nu pratar vi bara Aprilia SRV och inget annat än Aprilia SRV. Varför bör det inte vara tillåtet att köra med Aprilia SRV?
*klipp*
Vill inte vara messerschmitter men....
SXV = släta små däck
RXV = stora knottriga däck

SRV = Icke existerande men åtmionstone jag hoppas på en 450/550-twin i RS250-likt chassi :) :yoparty

Om nu arrangörerna av kommande SP-rejs vill öka chanserna till fullt startfält kanske man skulle ansöka om dispens till reglementet i sitt TR vad gäller den muppade regeln om "MC av supermototyp..."
Det är ju helt okej att göra så :)

Det är ju det här som är pudelns kärna. Varför skulle man säga nej till Aprilia SRV? Om vi alla enas om att man ska undvika att använda subjektiva rastermer som "Supermototyp" för att undvika missförstånd, subjektivt tyckande och annat ludd, och istället bara diskuterar enkilda motorcykelmodeller. Låt oss diskutera Aprilia SRV,glöm alla andra motorcykelmodellar, nu pratar vi bara Aprilia SRV och inget annat än Aprilia SRV. Varför bör det inte vara tillåtet att köra med Aprilia SRV?

Argument som körstil ju faller bort. Peter Marcussen kunde uppenbarligen framföra den utan fara för sig själv eller andra och hålla gott tempo. Vilken del av relementet är det den inte uppfyller?

Obs, detta inlägg är inte riktat mot dig, Sege, personligen, utan är en öppen fråga till alla er som drev igenom protesten mot Peter Marcussen.

Mig veterligen har ingen lämnat in någon protest mot Peter Marcussen.
Däremot har det diskuterats villt angående hojen och huruvida reglerna ska efterföljas eller inte och vad som igentligen gäller då reglerna är lite småluddigt skrivna.

Får man om man vill ställa upp med en supermoto i 250r?
En fråga, inte menat som ved på elden:)

Så du menar att de 7 förare som ALDRIG presterade mer än 55:or är snabba nog medan Peter var för långsam på 54:or..? Som sagt innan, argumenten håller inte.
"Argumentet" (som inte är ett argument) är ju bara ett svar på de fåniga påståendena att SP-förarna skulle varit rädda att bli frånkörda.

Då är det väl på sin plats att påpeka att han faktiskt inte körde skiten ur de andra och att det rimligtvis inte var ivf enda anledningen. Se det som ett klargörande.

Om man har anmält sig till en viss klass och valt hoj därefter är det väl inte så konstigt att man motsätter sig att andra hojar än de avsedda kör i den klassen. Att det är svårt att dra en exakt, millimeterrättvis, gräns mellan en SM och några andra hojar, som tillåts, innebär inte att det är luddigt och oklart. Det går bra att peka ut en SM även om man inte kan beskriva den på ett från andra hojar fullständigt och ömsesidigt uteslutande sätt.

Följ reglerna så blir det inget tjafs.

Japp, så länge den har en eller två cylindrar och inte har mer än 250cc.

Edit: samt ej underskrida minivikten 100kg

Nej! Regeln om supermoto-hojar gäller alla klasser. Varför inte läsa reglementet och följa det? Gillar det inte kan man jobba för förändring, inte för laglöshet.

Nej! Regeln om supermoto-hojar gäller alla klasser. Varför inte läsa reglementet och följa det? Gillar det inte kan man jobba för förändring, inte för laglöshet.

Vart har de lagt den regeln? Skulle den alltså overrida ett prototyp-reglemente?
Då gäller ju iofs den regeln bara här hemma i sverige. I EM/VM får man åka vad som helst inom de begränsningarna.
Dock skulle man ju få storspö med en stånka 250cc fyrtakt i 250r..

Vart har de lagt den regeln? Skulle den alltså overrida ett prototyp-reglemente?
Då gäller ju iofs den regeln bara här hemma i sverige. I EM/VM får man åka vad som helst inom de begränsningarna.
Dock skulle man ju få storspö med en stånka 250cc fyrtakt i 250r..
Ligger helt korkat högt uppe i RR-reglementet, kapitel 3 nånstans tror jag...

Jag får väl nöja mig med att åka på nån enstaka träning så länge.

Jag skulle vilja stoppa en lätt nertrimmad 250R-snurra i ett lätt supermotochassi :yoparty
Husamotorn väger knappa 30kg, vad väger en 250R??
Eller Akos dröm - para ihop två CR500 till en 1000cc 2t twin. En sån motor i en supermoto vore APCOOLT. Dessutom okej att rejsa med :yoparty

Stämmer, det är första paragrafen i kapitel 3:

3.1: MC av Supermototyp ej tillåtet att framföra i någon klass.
Från Aprilias hemsida, info om SXV:n i fråga: "2006 was a great year for Aprilia in off-road racing, with the rider’s and manufacturer’s titles in the S2 class of the Supermotard World Championship..."

Vad i hela friden är det för något som är oklart här?

"Argumentet" (som inte är ett argument) är ju bara ett svar på de fåniga påståendena att SP-förarna skulle varit rädda att bli frånkörda.

Då är det väl på sin plats att påpeka att han faktiskt inte körde skiten ur de andra och att det rimligtvis inte var ivf enda anledningen. Se det som ett klargörande.

Ok. :tummenupp

Om man har anmält sig till en viss klass och valt hoj därefter är det väl inte så konstigt att man motsätter sig att andra hojar än de avsedda kör i den klassen. Att det är svårt att dra en exakt, millimeterrättvis, gräns mellan en SM och några andra hojar, som tillåts, innebär inte att det är luddigt och oklart. Det går bra att peka ut en SM även om man inte kan beskriva den på ett från andra hojar fullständigt och ömsesidigt uteslutande sätt.

Följ reglerna så blir det inget tjafs.

Med reglementet "3.1: MC av Supermototyp ej tillåtet att framföra i någon klass." så är den ena av de nedanstående hojarna godkända att köra, den andra inte. Skillnad på dem? Den ena kallas för supermoto, den andra inte.

Bifogat

• 2007_Husqvarna_STR_650_CC_1w.jpg
    2007_Husqvarna_STR_650_CC_1w.jpg
    21.7 KB · Visningar: 34
  • Aprilia%20Shiver%20750%2007%20%201.jpg
    Aprilia%20Shiver%20750%2007%20%201.jpg
    57.4 KB · Visningar: 32
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...