Dåligt intresse för 250SP, ER6 & SV650 klassen

Jag är inte ute på något korståg mot motardägare men varför vill en del så gärna köra RR med sina motarder? Blå R1:as förklaring kan ju inte gälla alla. Mest nyfiken.

Det bottnar naturligtvis i motardisternas lillebrorskomplex. De vill så gärna försöka slå mer räjsingbetonade hojar för att övertyga sig själva om supermotons förträfflighet gentemot sporthojar. Nån fom av revansch vill man ju ha för att gemene man tror att man kör DT50.

Edit: Kawan ser ut som Casper, the friendly ghost eller Thomas, the tank engine.
Rund, bullig och uddlös. Det ska bli ett nöje att snurra upp såna på löpande band. Allt snack om att "styva upp gaffeln lite" låter som fusk i mina öron. Är det standard så är det. Ta hojen ur lådan, naja pluggarna och kör. Inga kompromisser med att tillåta kåpor och fjädringsmodifieringar på ER6-or, tack.
 
2837412 Det bottnar naturligtvis i motardisternas lillebrorskomplex. De vill så gärna försöka slå mer räjsingbetonade hojar för att övertyga sig själva om supermotons förträfflighet gentemot sporthojar. Nån fom av revansch vill man ju ha för att gemene man tror att man kör DT50.
:hihi
 

Alltså ursäkta, men Kawan ser ju ut som "Tut, Tut, här kommer färjan!"
ER6 är lika spännande som Volvo orginal cup men det är just det som är meningen.

Hur många Aprilior SXV har det sålts i Sverige?

Sveriges mest sålda hoj ifjor, Svensk RR drömmer om 400 potentiella RR-förare som bara kan dyka upp med sin räser när som :rolleyes:
Nej det är som vanligt en massa tomt snack hela vintern och sedan blir det ingenting.
 
Last edited:


Som det ser ut nu så är det väl bara Gottis som har anmält sig med en fyrtaktare i denna klass.

och jag har väl inga jätte förhoppningar imot två taktarna nu när man har kollat lite tider tex låga 50 som Anna körde på Falkenberg är nog nära på omöjligt med er6:an men ska iaf försöka bevisa att man kommer inte sist på den hojen, Sen ska vi väl försöka Byta fjädrar och schimsa gaffeln en del så den inte blir tok gungig och bottnar lika lätt för nu är den nog en fara nästa :gnissla men kommer iaf att köra den helt std på Anderstorp när på drevingen om mina kawa drev från zxr 600 RR passar

min dröm hoj att köra i SP är ju helt klart VFR 400 lr en japansk CBR 400:a :kär


Inga kompromisser med att tillåta kåpor och fjädringsmodifieringar på ER6-or, tack.

ska vi förbjuda stålomspunna broms slangar med :va

jag ser det som en säkerhets risk att ha en gaffel som bottnar för inget att bara byta fjädrana är ju inget det är ju inte så att man hänger i ett helt Cardige kit för 35 tkr och byter dämparen till en Öhlins

ni får väl byta fjädrar på era 250
 
Last edited:


Alltså ursäkta, men Kawan ser ju ut som "Tut, Tut, här kommer färjan!"

Har du provat den ? personligen tror jag mer på en sån hoj än RS250 alltså gammal Ap rilia .

Förr i tiden körde man SBK med touringhojar som vägde ett kvarts-ton på backelit däck typ 130/80 18 .

Många framgångsrika förare som Carpentier, Toseland mfl började sina karriärer på kalle-anka hojar

Kawasaki_ER6-Cup_ac2pz.jpg
 
Last edited:
Sport Produktion är en standardklass så byta fjädrar och schimsa gaffeln är väl inte tillåtet?
 
2837498 och jag har väl inga jätte förhoppningar imot två taktarna nu när man har kollat lite tider tex låga 50 som Anna körde på Falkenberg är nog nära på omöjligt med er6:an men ska iaf försöka bevisa att man kommer inte sist på den hojen, Sen ska vi väl försöka Byta fjädrar och schimsa gaffeln en del så den inte blir tok gungig och bottnar lika lätt för nu är den nog en fara nästa :gnissla men kommer iaf att köra den helt std på Anderstorp när på drevingen om mina kawa drev från zxr 600 RR passar

min dröm hoj att köra i SP är ju helt klart VFR 400 lr en japansk CBR 400:a :kär



ska vi förbjuda stålomspunna broms slangar med :va

jag ser det som en säkerhets risk att ha en gaffel som bottnar för inget att bara byta fjädrana är ju inget det är ju inte så att man hänger i ett helt Cardige kit för 35 tkr och byter dämparen till en Öhlins

ni får väl byta fjädrar på era 250
Med risk för att låta som en trasig LP-skiva: Hur mycket får man ändra invändigt i gaffeln?

Om jag tycker att min hoj är farligt slö, får jag fila cylindrar och köra med trimpipor då? Om jag är rädd att sladda omkull, kan jag köra med slicks?
 
Sport Produktion är en standardklass så byta fjädrar och schimsa gaffeln är väl inte tillåtet?
Får är en sak, frågan är väl om någon bryr sig i denna korpserie, precis som Gottis säger så är orginalfjädern farligt mjuk och risken att bottna gaffeln är 100%.

Jag uppmanar inte till att fuska men man får kanske töja lite på reglerna iaf, annars tror jag inte att ER6:an kommer att bli långlivad.

Har någon testat SV650 aktivt på bana? är det lika svampig?
 
Sport Produktion är en standardklass så byta fjädrar och schimsa gaffeln är väl inte tillåtet?

enligt den Gula boken

3,5,5,2 dämpningen i stötdämpare och Gafflen får ändras endast orginal delar får användas.inga delar får läggas till eller tas bort olja och oljemängd är fri

okej men måste jag skaffa fjädrar från kawa då allså
 
enligt den Gula boken

3,5,5,2 dämpningen i stötdämpare och Gafflen får ändras endast orginal delar får användas.inga delar får läggas till eller tas bort olja och oljemängd är fri

okej men måste jag skaffa fjädrar från kawa då allså
Du får inte ta fjädrar från någon annan Kawwamodell, däremot kan du hälla i tjockolja i gaffeln och testa.
 

Har någon testat SV650 aktivt på bana? är det lika svampig?

Jag har kört Sv650 på bana. Tycker den är riktigt trevlig. Självklart mjuk men den går att köra fort med, bara att vara lika mjuk och följsam som hojen.

Körde höga 1.3X någonting på Gotland (Gökur) med touringbelägg och Pilot Power.

Edit: Har planer på att köra en sådan i SP klassen iår, dock så har lite husplaner grusat dem lite. Kanske tipset om en Dodge Maxivan Hitop megatörstig kan fixa motivationen igen.
 
Last edited:
Får är en sak, frågan är väl om någon bryr sig i denna korpserie, precis som Gottis säger så är orginalfjädern farligt mjuk och risken att bottna gaffeln är 100%.

Jag uppmanar inte till att fuska men man får kanske töja lite på reglerna iaf, annars tror jag inte att ER6:an kommer att bli långlivad.

Har någon testat SV650 aktivt på bana? är det lika svampig?

Reglementet säger att fjädrar får bytas och att orginalfjädrar är det enda som är tillåtet att användas. Det står nåt om att på bajk äldre än tre år får bakdämpare bytas om länkage har ändrats eller förnyats, har lite svårt att tolka denna paragraf.
 
Med risk för att låta som en trasig LP-skiva: Hur mycket får man ändra invändigt i gaffeln?

Om jag tycker att min hoj är farligt slö, får jag fila cylindrar och köra med trimpipor då? Om jag är rädd att sladda omkull, kan jag köra med slicks?

för fan plocka fram motor kalendern lr tappade du bort den på vägen hem från licens kursen du som har en äldre hoj får tex byta bakdämparen enligt reglementet

Du får inte ta fjädrar från någon annan Kawwamodell, däremot kan du hälla i tjockolja i gaffeln och testa.

tror man får forska i det här på domar nivå lr så får man ta kontakt med kawa och fråga om det finns hårdare fjädrar förstår inte varför jag tex inte skulle få ta från en annan mc modell det är ju orginal delar dom passar i min gaffel

lr får jag tex ta från Bitubo lr öhlins dom gör ju ersättnings saker som är billigare men likanar orginal

allt är en tolknings fråga

Edit:Är det ingen här som har bytt fjädrar på sina 250 hojar torkel lr Brink va har ni gjort beställt kit prylar från aprillia lr har dom 10 olika fjädrar att välja mellan i sitt sortiment
 
Last edited:
2837524 enligt den Gula boken

3,5,5,2 dämpningen i stötdämpare och Gafflen får ändras endast orginal delar får användas.inga delar får läggas till eller tas bort olja och oljemängd är fri

okej men måste jag skaffa fjädrar från kawa då allså
Men du lär ju inte få använda andra fjädrar än de som sitter i gaffeln original, skit samma om det är Kawasaki som tillverkar de andra fjädrarna. Är de inte från ER6:an så är de inte OK.
 
2837551 för fan plocka fram motor kalendern lr tappade du bort den på vägen hem från licens kursen du som har en äldre hoj får tex byta bakdämparen enligt reglementet



tror man får forska i det här på domar nivå lr så får man ta kontakt med kawa och fråga om det finns hårdare fjädrar förstår inte varför jag tex inte skulle få ta från en annan mc modell det är ju orginal delar dom passar i min gaffel

lr får jag tex ta från Bitubo lr öhlins dom gör ju ersättnings saker som är billigare men likanar orginal

allt är en tolknings fråga
Jag har koll. Jag vill bara vara säker på att alla andra har det innan de kittar gafflar och smackar på ZX6-kåpor på sin ER6.

Edit: Det finns väl ingen annan tolkning att göra än att du får laborera med oljemängd och -viskositet i gaffeln och ingenting annat.
 
Jag har kört Sv650 på bana. Tycker den är riktigt trevlig. Självklart mjuk men den går att köra fort med, bara att vara lika mjuk och följsam som hojen.

Körde höga 1.3X någonting på Gotland (Gökur) med touringbelägg och Pilot Power.
Träffade en Dansk i Poznan som var snabbare än alla tusenkubikare på banan med sin SV650, men den killen körde verkligen bra.

Han hade dock moddat sin SV en hel del.
 
Sen ska vi väl försöka Byta fjädrar och schimsa gaffeln en del
...
ni får väl byta fjädrar på era 250
Jag tror inte att man får byta fjädrar på en Aprilia RS250.

Så här står det i standardreglementet:
"3.5.5.2 Följande förändringar får göras.
bla bla bla...
Dämpningen i stötdämpare och framgaffel får ändras, endast originaldelar får användas. Inga delar får läggas till eller tas bort. Olja och oljemängd är fri."

Jag tolkar det som att du inte på byta några delar på eller i dämparna till annat än nya originaldelar.
 
Men du lär ju inte få använda andra fjädrar än de som sitter i gaffeln original, skit samma om det är Kawasaki som tillverkar de andra fjädrarna. Är de inte från ER6:an så är de inte OK.

säg att kawa har som tillbehör med fjädrar som klarar lite mer tryck då borde det ju va till låtet :va
 
Funkar inte "blueprinting" motsvarande så som grupp-N bilarna gör i rally? De kör utvalda delar som ligger inom toleransnivån på delen men så klart i "rätt" del av intervallet. På så sätt har de t.ex. haft >50 hästar mer än orginal men ändå orginal...
Det hela hänger väl på hur pass noga man är på besiktningen, jag har bara kört R-1000 samt ERF och där är det fritt med fjädring och annat fusk.

Hur pass noga brukar det vara på 250SP? Jag har iof besiktigat in en 250SP på Åsen man dom kollade inte avgasportar och gaffel, dom kikade bara på säkerheten.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top