Dåligt intresse för 250SP, ER6 & SV650 klassen

Varför ska folk envisas med att vilja köra sina motarder i diverse roadracingklasser? :va

Sport production har aldrig varit en enhetsklass och att förbjuda något som klarar det tekniska reglementet pga att det inte passar in i klassens profil är löjligt. Länge var den absolut bästa kompromissen en Rs250 men med nya regler kanske en RSV 550 är bättre eller en SV650 det får tiden utvisa.

Mer effekt men motardformatets nackdelar är kanske en bättre komromiss, och vill någon lägga 80kkr på en cykel med rätt frekvent och dyr service för att kanske åka ifrån en 25kkr rs250 så fine.....

Må bästa lösning inom reglementet vinna....

Sluta nu, det där är ju godtycke, sånt pysslar väl inte SVEMO med. Det måste i rimlighetens namn finnas en lista på vilka modeller som är godkända.
Jag har inte sett någon lista på godkända modeller, men dessa modeller har nämnts.

Sport Produktion 126-250 tvåtakt 2cyl. Aprilia/Suzuki 250 (ej GP)

Sport Produktion 251-650 fyrtakt 2cyl ER:6, SV650, Hyosung 650 (med båt)

Sport Produktion 251-400 fyrtakt 4cyl ZXR 400, CBR 400 (med båt)

Det finns säkert några till liknande modeller som kvalar in i reglementet, dock är det inte så vanligt med småmoppar i Sverige.

Beträffande Motard i denna klass, Motarder har en egen klass att tävla i där man får släpa foten i kurvorna och ha spårval som liknar garagevändningar, klassen för Motard heter lustigt nog Motard.

När man kör RR ska bägge fötterna hållas på fotpinnarna (ja jag vet att Rossi & co dippar med foten ibland men dom släpar den inte i asfalten genom hela kurvan).

Last edited:
2837224 Frågan borde kanske vara varför motard ska ses som en avart av motorcykelracing? Är det inte fina motorcyklar nog? Är verkligen en Aprilia SVX mindre racing än en ER-6a och i så fall vad är det som gör det?
Nej de är jättefina cyklar men de passar si så där ihop med hojar av "sportkaraktär" och körs lite olika i spårval etc. etc. Om man nu vill tävla med sin motard finns det ju klasser som passar den hojen perfekt.

Frågan borde kanske vara varför motard ska ses som en avart av motorcykelracing? Är det inte fina motorcyklar nog? Är verkligen en Aprilia SVX mindre racing än en ER-6a och i så fall vad är det som gör det?

Den är ju inte mindre racing bara annan racing. Du kör inte en ER-6 och en SVX på samma sätt alls det är ju i sig själv två helt olika mc typer. Visst stor skillnad på en ER-6 och en Rs250 osså men de är ju betydligt mer besläktade och körs på mer lika sätt.

Frågan borde kanske vara varför motard ska ses som en avart av motorcykelracing? Är det inte fina motorcyklar nog? Är verkligen en Aprilia SVX mindre racing än en ER-6a och i så fall vad är det som gör det?
Vi har testat att blanda Motarder med vanliga hojar på bana, spårval och körteknik skiljer för mycket och det uppstår farliga situationer pga detta.

Man får inte heller köra med speedwaycykel i RR.

:D

Kanske får man köra Aprilia SM om man håller fötterna på fotpinnarna och skrapar knä:et i svängen RR-style?

Att hålla båda fötterna på pinnarna är ett måste, minns att det var en del tjafs om det för ett par år sedan när ett par motardgubbar körde Husa i Supermono.

ang. däck så är det supersports reglemente som gäller enligt annan tråd här på Sporthoj. isf är det lite förenklat gatdäck på torrt och regndäck på blött som gäller.

Att hålla båda fötterna på pinnarna är ett måste, minns att det var en del tjafs om det för ett par år sedan när ett par motardgubbar körde Husa i Supermono.

ang. däck så är det supersports reglemente som gäller enligt annan tråd här på Sporthoj. isf är det lite förenklat gatdäck på torrt och regndäck på blött som gäller.

valfria gatdäck eller de e inte klart än?

Beträffande Motard i denna klass, Motarder har en egen klass att tävla i där man får släpa foten i kurvorna och ha spårval som liknar garagevändningar, klassen för Motard heter lustigt nog Motard.

När man kör RR ska bägge fötterna hållas på fotpinnarna (ja jag vet att Rossi & co dippar med foten ibland men dom släpar den inte i asfalten genom hela kurvan).
Det sitter(surprise!)fotpinnar monterad på Aprilia SXV också som man kan ha fötterna på.Och att motardhoj inte skulle kunna vistas på bana samtidigt som "racehojjar" pga spårval låter väldigt krystat.I en ren b-klass blir det nog rätt stora skillnader i körteknik oavsett maskinmaterial.Eller är det så att man vill hålla deltagarantalet nere på 6 pers(6 anmälda nämdes tidigare någonstans)pga säkerhetsaspekten?

Menar ni på fullt allvar att det är större skillnad på hur man kör en motard och en er6 än en er6 och en rs250?

Körställningen på en er6a och en motard är ju nästan identisk bortsett från att formen på sadel/tank medger lite annan kroppsförflyttning på motarden, en RS är ju däremot en riktig sporthoj som verkligen skiljer sig.
Med tanke på att man inte får köra med foten ute så är det väl mest viktskillnaden och i viss mån fjädring/chassiemått som gör spårvalen olika, och dessa paramertrar är ju inte mindre RR på en SXV än på en er6.

Men cyklarna ska köras i det homologiserade utförandet, dvs en ER6n ska köras naken, men med oljeuppsamlande "båt".
Hoppas jag, annars försvinner hela vitsen med "standard" IMHO.
Det gör man redan iaf i Frankrike, rejsigt värre.

Notera att lila depåstöd är tillåtet.

Bifogat

• Kawasaki_ER6-Cup_st1pz.jpg
    Kawasaki_ER6-Cup_st1pz.jpg
    50.8 KB · Visningar: 77
Jag skulle kunna tänka mig att åka motard i en RR klass enbart baserat på att jag inte kan åka grus o hoppa..

Kan inte för att jag körde sönder mitt knä förra året och kan inte ta belastningen som grus/hopp ger men gillar bättre motardens körstil, utseende och känslan.

It could only be in France........

Lila depåstöd är pjååår racing..... (det är väl det enda som är racemässigt på en ER6)
Jag har testat en ER6 hos BR Horberg, den gungar likt en dromedar i framgaffeln men motorn drar ganska fint.

En räcer är det inte men absolut en kul och relativt billig hoj att köra knixig bana med om man styvar upp gaffeln.

Kanske mindre rolig på Anderstorps långa raksträckor men definitivt kul på Knudan, Åsen & SRW.

Som det ser ut nu så är det väl bara Gottis som har anmält sig med en fyrtaktare i denna klass.

Jag har testat en ER6 hos BR Horberg, den gungar likt en dromedar i framgaffeln men motorn drar ganska fint.

En räcer är det inte men absolut en kul och relativt billig hoj att köra knixig bana med om man styvar upp gaffeln.

Kanske mindre rolig på Anderstorps långa raksträckor men definitivt kul på Knudan, Åsen & SRW.

Som det ser ut nu så är det väl bara Gottis som har anmält sig med en fyrtaktare i denna klass.

Har själv testat en ER6 i standardskick ett par varv runt SRW och den är helt ok, lite kass markfrigång och fjädringskomponenter som ger sjösjuka men nog fan går det att ha kul på..
Fast så pjåår racing som lila depåstöd är den inte....

Jag är inte ute på något korståg mot motardägare men varför vill en del så gärna köra RR med sina motarder? Blå R1:as förklaring kan ju inte gälla alla. Mest nyfiken.

Lika som bär. Eller?

Banjärn?
er-6.jpg

Bromkloss?
500-aprlia-sxv-2.jpg

Alltså ursäkta, men Kawan ser ju ut som "Tut, Tut, här kommer färjan!"

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”