Dåligt gassvar/soppatillförsel?

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Ibland, ofta efter en längre stunds körning, märker jag att motorn inte riktigt håller jämn gång, trotts att jag håller handtaget stilla. I nästa skede börjar hojen motorbromsa, och jag måste vrida om handtaget ganska ordentligt för att motorn ska fortsätta dra. Det blir en ryckig gång (motorbroms-acceleration-motorbroms-acceleration). Vid några tillfällen har motorn bara stannat helt och inte velat starta förrän jag gungat, lutat och skakat hojen ett tag (har dock ingen aning om dessa åtgärder faktiskt hjälper eller om det bara var frågan om att vänta lite). Dessa symptom uppträder direkt i relation till hur mycket bränsle jag har kvar i tanken. När hojen är nytankad händer detta aldrig, men när tanken börjar bli halvfull eller ännu mindre så uppträder symptomen. Att tanka var 10:e mil är den lösningen jag använder för tillfället, men det kanske inte funkar så värst länge till.

Någon som har en aning vad det kan bero på? Skit i bränsleslangarna? Förgasare som behöver renoveras? Hojen ifråga är en GS500E.

Bensinfilter? Tankventilation? Bränslepump? (vet inte alls vad det är för hoj)

Någonting säger soppatillförsel till mig iaf... :noshitshelock!

Läser du sista meningen i inlägget så får du svar på din fråga...

Jo, det såg jag. Men min kunskap sätter gränsen för om det är insprutning/förknasare/uranstav. Var det jag menade, ledsen om jag var otydlig.

Läser du sista meningen i inlägget så får du svar på din fråga...

Vad händer om du bara öppnar tanklocket när det inträffar? Är det värsta vaccumet har du nog svaret, viss avluftning måste finnas. Kan ju testa att klämma en sladd i tankhålet och se om problemet kvarstår.

DesmoHellman är nog rätt på det oavsett märkeskännedom.

Jag kan pröva klämma in ett snöre i tanklocket och se om problemet kvarstår. Det har som sagt inte hänt sålänge tanken är full eller nästan full. Min första tanke var att det är skit i bränsleslangarna eller förgasaren, som gjorde att det krävdes ett tryck från en fulltankad bensintank för att soppan ska orka tränga igenom skiten, men det kanske inte är så troligt?

Jo, det såg jag. Men min kunskap sätter gränsen för om det är insprutning/förknasare/uranstav. Var det jag menade, ledsen om jag var otydlig.
Aha, ett klassiskt litet missförstånd.. :krama

Last edited:
Det jag har gjort de gånger som motorn stannade helt var en kombination av att vrida soppakranen fyrtioelva varv, skakat på hojen, lutat den både fram och baklänges samt öppnat locket, tills hojen med en viss tröghet går igång igen. Så jag vet inte exakt vilken åtgärd som hjälpte, men det faktum att detta uppstår gör att man knappast får någon ro av att köra hojen, då man vet att när som helst kan motorn sluta svara på gaskommando.

"Vårproblem"

Hur har du förvarat hojen i vinter och tidigare vintrar...

- Tömd tank och dränerade förgasare:
Då är det troligen vacumproblem.

- Halvtank och icke dränerade förgasare:
Då har du troligen problem med igensatta munstycken, kärvande flöttörventiler, skit i bränslekran.

- Om det är vacumkran så kan det även bero på membranet i kranen.

/KentW

Bra inlägg kent! Jag har inte haft den så länge, men jag skulle inte tro att ägarna innan mig brydde sig om att dränera förgasaren inför vinterförvaring. Billig budgethoj som denna tenderas inte att bli särskilt välomhändertagen. Om det nu skulle vara "igensatta munstycken, kärvande flöttörventiler, skit i bränslekran", är lösningen då demontera bränsleslangar & förgasaren, rengöra alla bitar och sätta ihop igen? Är det något man bör låta verkstan göra om man knappt vet hur en förgasare ser ut (än mindre hur den är uppbyggd)?

Leta efter en guide på nätet. T om jag klarade att demontera-rengöra-montera förgasarna på min DR med en guide, så det är inte så svårt.

Körde delarna i ultraljudstvätt.

Jag var ganska förvånad efteråt när jag meckat ihop det och skiten fungerade... :D

gamla soppaslangar böjda lätt i vinkel kan strypa soppan, mycket soppa högre tryck = funkar hyfsat, halv tank inte tillräckligt/långsamt,en ganska lätt åtgärd som är underskattad.om det vore förgasarna så bore det väl hänga i hela tiden ,

Jag har en twin, alltså 2 förgasare, vilket som jag förstått ökar komplexiteten då de behöver ev synkning mm.
om det vore förgasarna så bore det väl hänga i hela tiden ,
Det har hittils aldrig hänt på full tank, men sannolikheten för detta har ökat ju tommare tanken blivit. Kan jag då utesluta förgasarna och begränsa felsökningen till soppaslangar och undertryck i tanken? Isåfall vore det ju toppen!

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd