dåligt fart på min gsxr 750-98

om det är hojen som du har på bild i "garaget" så skulle jag gissa på avsaknaden av insugskanalerna som ska gå in i ramen till luftburken. det kan räcka med att göra egna "trattar" så slipper man dem långa och fula kanalerna.
efter att ha byggt om till streetfigter kan man få dålig gasrespons, ryckig gång och tex. upplevd dålig effekt, luktar det soppa hos bakomvarande så får den troligtvis för lite luft.

Är MAP-sensorn frisk ska detta inte ske på en hoj med insprutning.
Har själv en fighter-SRAD 750 98. Den beter sig på inget sätt annorlunda mot orginal, förutom att den är jävligt kul att köra..

Som sagt, MÄT upp TPS. Finns repböcker att låna/köpa osv.
Den kan mycket väl vara kass..
Nästa steg, soppatryck
Sen är det spridartäthet.

samma problem säger du? är din lika slö som min? typ i klass med en bandit 650.? min är helt utan effekt kurva.. hur är din att köra med tps fel?

Jag har _C00 vid kontroll, och Ja den är slö.

Dock har jag även trasig "muff" till luftinsugskanalerna så det är läckage där.

Sen ska jag även testa Hoztics filtertips.

Den gick aldrig som den skulle förra året, och blev värre, kommer inte över 200km/h nu.

Nu har jag även varit dummihuvet och slängt på tremod utan att få den okej innan.

Har inte lusläst men gick den bra innan fightermodden?
Vet att det kan bli jäkla massa strul om man ändrar luftkanalerna. Finns flera trådar här på forumet. allt ifrån konstig tomgång till dåligt acc eller toppfart. Aerodynamik är klurígt. TPS och kammkedjesträckare och fel därtill är ju annars SRADs akilleshälar ;)

Bänkning kan ju vara ett alternativ annars. dvs bredbandslambda så man ser hur luft/bränsle beter sig över registret. Trist och halvdyrt men ett alternativ ;)

ja nog vet jag väl att du svarat på hur man ser om man måste göra de.. men hur justerar man den om man måste göra de..?

jag förstår ju att man justerar med den där special torxen men hur vet man att man ställer den rätt? står de på displayen? du får ursäkta om jag ställer dumma frågor man jag förstrår inte riktigt..

Kört 200km/h+ med fightern?

Ja, det blåser bra om man inte ligger på tanken :)
Dessutom provat den med helkåpan men helt utan luftkanalerna, hojen ska inte gå som TS beskriver det på grund av detta.

Framförallt inte stinka bränsleöverskott. Det är ett blandningsfel.

Luftkanalerna i all ära med de ger de där sista 5-10% effekt i högre hastighet.
Jämför bänkningar. Väldigt få bänkar i Sverige kan mata luft motsvarande hastigheten.
Således borde alla hojar va slöa och gå som en tunna skit i bänk?

Last edited:
Det slog mig förresten, min hoj orkade inte över 160 ett tag. I kurvorna hade jag inga som helst problem att hänga på, men så fort jag kom ut på långrakan på Gelleråsen så kändes det som att jag mötte dom andra. Då va de mitt soppafilter som hade geggat igen. Dvs, den fick tillräckligt med soppa på "låga varv"/effektuttag, men när det blev full mutter på rakan så räckte det inte till. Kan ju vara något liknande på din. Ett nytt filter kostade på 700-nånting. Ett i princip exakt likadant kostade 13kr på Biltema, och det har funkat klockrent för mig sen -07 :tummenupp

var de filtret i tanken eller? jag har inget annat filter..

När man kontrollerar en TPS på en bil brukar man göra det med en multimeter. På bilar så är det oftast 3 trådar till tps givaren. mellan den gemensamma och den ena givaren skall man få 0 Ohm vid 0% gas och vid 100% gas så skall man få 0 Ohm mellan den andre tråden och den gemensamme ledaren.

TPS givaren fungerar egentligen som en volym kontrollfast för gas spjället. så rent teoretiskt så borde du kunna hänga på en multimeter o kontolera att när du har spjället stängt så har du 0 ohm mellan den ena och den gemensamme ledaren. (Glöm inte o ställ ner tomgången till minimum)
Kontrollera även att du får en jämn o fin kurva på din multimeter när du vrider på spjället. Med andra ord inga områden där TPS givaren ger hel knasiga värden tex vid 50% gas så visar TPS givaren 0 ohm.

Hoppas någon hängde med i hur jag tänkte

ska absolut prova de imorgon.. :) men jag kan ju fan inte ställa cykeln på varvstoppen hur länge som helt när jag ska mäta max. :p kan jag göra de med bara tändningen på?

Är MAP-sensorn frisk ska detta inte ske på en hoj med insprutning.
Har själv en fighter-SRAD 750 98. Den beter sig på inget sätt annorlunda mot orginal, förutom att den är jävligt kul att köra..

Som sagt, MÄT upp TPS. Finns repböcker att låna/köpa osv.
Den kan mycket väl vara kass..
Nästa steg, soppatryck
Sen är det spridartäthet.

kollade pump trycket idag och den pumpar ca 3,5 bar. sen kollade jag trycket som var i röret till spridarna och där höll den ca 2,5 bar.. vart kan man köpa en bok?:Bugar

Har inte lusläst men gick den bra innan fightermodden?
Vet att det kan bli jäkla massa strul om man ändrar luftkanalerna. Finns flera trådar här på forumet. allt ifrån konstig tomgång till dåligt acc eller toppfart. Aerodynamik är klurígt. TPS och kammkedjesträckare och fel därtill är ju annars SRADs akilleshälar ;)

Bänkning kan ju vara ett alternativ annars. dvs bredbandslambda så man ser hur luft/bränsle beter sig över registret. Trist och halvdyrt men ett alternativ ;)

ingen aning om den gick bra innan.. jag köpte den som en fajter...

Last edited:
var de filtret i tanken eller? jag har inget annat filter..

ska absolut prova de imorgon.. :) men jag kan ju fan inte ställa cykeln på varvstoppen hur länge som helt när jag ska mäta max. :p kan jag göra de med bara tändningen på?

kollade pump trycket idag och den pumpar ca 3,5 bar. sen kollade jag trycket som var i röret till spridarna och där höll den ca 2,5 bar.. vart kan man köpa en bok?:Bugar

du skall koppla ur givaren och ha tändningen avslagen när du mäter.
Annars blir det svårt o mäta Ohm när duhar spänning i kretsen

Ja, det blåser bra om man inte ligger på tanken :)
Dessutom provat den med helkåpan men helt utan luftkanalerna, hojen ska inte gå som TS beskriver det på grund av detta.

Framförallt inte stinka bränsleöverskott. Det är ett blandningsfel.

Luftkanalerna i all ära med de ger de där sista 5-10% effekt i högre hastighet.
Jämför bänkningar. Väldigt få bänkar i Sverige kan mata luft motsvarande hastigheten.
Således borde alla hojar va slöa och gå som en tunna skit i bänk?[/
tycker de låter som att du har en poäng där... men kan de inte hända nåt så tändningen inte står som den ska? ändras den på nåt sätt när man gasar osv?

okej. va bra. ;) tur de finns dom som kan de här med el. :p

Last edited:
När du ändå kollar filtret. kolla så du har fina slangklämmor. min har gåt sönder en gång o orsakat problem vid ett rödljus

okej.. får försöka pilla lös de.. har varit på de en gång men fick fan inte lös de..
Klämmorna sitter ju satan, en tång är ett måste. Sen fastnar ju gärna slangarna på nipplarna, men det kan man lätt lirka bort med en skruvmejsel. Var rädd om grejerna bara!

Jag förutsätter att du har ett friskt å fräscht luftfilter också, inget råttbo i luftburken och det variabla insuget i botten på luftburken öppnar som det ska? Dvs vakuumstyrningen av det funkar?

Klämmorna sitter ju satan, en tång är ett måste. Sen fastnar ju gärna slangarna på nipplarna, men det kan man lätt lirka bort med en skruvmejsel. Var rädd om grejerna bara!

Jag förutsätter att du har ett friskt å fräscht luftfilter också, inget råttbo i luftburken och det variabla insuget i botten på luftburken öppnar som det ska? Dvs vakuumstyrningen av det funkar?

okej ja jag får se hur jag ska lyckas få lös skitern. :) ja de va lite skrufs i filtret men inget som jag tycker ska göra så mycket.. ska byta nu när man kan börja köra bara för att vara säker.
ja de den där luckan som är där i är öppen men sen om den funkar och stänger som den ska eller vad den nu gör de vetifan.. hur ska de bete sig?

okay jag ger mig :tungan

haha :p

Last edited:
Jag har _C00 vid kontroll, och Ja den är slö.

Dock har jag även trasig "muff" till luftinsugskanalerna så det är läckage där.

Sen ska jag även testa Hoztics filtertips.

Den gick aldrig som den skulle förra året, och blev värre, kommer inte över 200km/h nu.

Nu har jag även varit dummihuvet och slängt på tremod utan att få den okej innan.

Prova att täta vid "muffen där det läcker" och se om intedet götr skillnad?

okej ja jag får se hur jag ska lyckas få lös skitern. :) ja de va lite skrufs i filtret men inget som jag tycker ska göra så mycket.. ska byta nu när man kan börja köra bara för att vara säker.
ja de den där luckan som är där i är öppen men sen om den funkar och stänger som den ska eller vad den nu gör de vetifan.. hur ska de bete sig?

haha :p
Om jag inte missminner mig ska den väl vara stängd på lägre varv och öppna när motorn behöver mer luft.

Om jag inte missminner mig ska den väl vara stängd på lägre varv och öppna när motorn behöver mer luft.

Så ska det vara ja. Det är nåt ljudemissions-trams...
Kan ju alltid göra "fulingen" och spärra i öppet läge för att se om det gav nån skillnad.

Har man ex läck på slangen eller läck på "en trasig muff" kan det mycket väl leda till att luckan i luftboxen inte öppnar som den ska.

Så ska det vara ja. Det är nåt ljudemissions-trams...
Kan ju alltid göra "fulingen" och spärra i öppet läge för att se om det gav nån skillnad.

Har man ex läck på slangen eller läck på "en trasig muff" kan det mycket väl leda till att luckan i luftboxen inte öppnar som den ska.
Jag som hade för mig att det skulle ge ett bättre låg och mellanregister, med rätt motstånd så att säga? :va

Jag som hade för mig att det skulle ge ett bättre låg och mellanregister, med rätt motstånd så att säga? :va

okej.. min är öppen jämt.. :mad:

tror min är paj... fick aldrig fram mindre än 5 ohm sen när man gasa eller släppte så steh den sakta först sen hoppa den upp till typ 3000 eller nåt sånt...

Last edited:
Trevlish. då borde det ju funka. Vet annars att det varit några trådar om sf-moddade bågar som fått problem. Dock inte så säker på just srad...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman