dåligt fart på min gsxr 750-98

I tolfte inlägget i den här tråden beskriver jag exakt hur man gör det, och i inlägg femton svarade du på det...

ja nog vet jag väl att du svarat på hur man ser om man måste göra de.. men hur justerar man den om man måste göra de..?

I tolfte inlägget i den här tråden beskriver jag exakt hur man gör det, och i inlägg femton svarade du på det...

jag förstår ju att man justerar med den där special torxen men hur vet man att man ställer den rätt? står de på displayen? du får ursäkta om jag ställer dumma frågor man jag förstrår inte riktigt..

Last edited:
ja nog vet jag väl att du svarat på hur man ser om man måste göra de.. men hur justerar man den om man måste göra de..?

jag förstår ju att man justerar med den där special torxen men hur vet man att man ställer den rätt? står de på displayen? du får ursäkta om jag ställer dumma frågor man jag förstrår inte riktigt..
Lossar den och vrider tills det står -c00 i displayen. Tyvärr går det inte att se rent fysiskt på den.

Kanske långsökt, men jag hade för några år sedan en likadan hoj, som betedde sig likvärdigt. Då hade avgaskammen kuggat över ett par hack på kamkedjan. Gick helt ok upp till 10k, sen var det slut på registret, men den misstände ändå inte på något vis.

Kan iaf vara värt att kolla upp markeringarna för vev, insug- och avgaskam. Skaffa en mekhandbok, om du inte redan har en.

TPS:en - Throttle position sensor´n kan det ju också vara.

Allt annat fräscht? Typ stift, luftfilter osv...

Kamkejan kuggade över på min 99:a med vid två tillfällen under garantitiden, samt att jag hört att det hänt på fler så det är helt klart värt att kolla upp.

Sitter med samma problem, hos mig är det TPSen.

Dock drog jag runt huvet på torxskruven så kan inte ställa fanskapet :mad:

Kika på den här filmen, Länken.

Det är en TL1000, men principen är densamma. Dock tror jag att det blir jävligt knepigt utan ett instrument. O har du eller förra ägaren tagit bort kontakten o fulkopplat in den nya så har du det du gör nån dag.

Ja, original kamkedjespännarna på SRAD va ju verkligen jävulens påfund :mad:

kollade kamm intställningarna idag och dom va rätt.. pratade med en kille idag som sa att tpsen skulle stå i grundläget från fabrik och om den stod lite fel så skulle de inte SÅ stor invärkan men lite.. han sa att grund inställingen va när den "ligger fri" utan att ligga på åt nåt håll..nåt som låter vettigt?

Sitter med samma problem, hos mig är det TPSen.

Dock drog jag runt huvet på torxskruven så kan inte ställa fanskapet :mad:

samma problem säger du? är din lika slö som min? typ i klass med en bandit 650.? min är helt utan effekt kurva.. hur är din att köra med tps fel?

Last edited:
kollade kamm intställningarna idag och dom va rätt.. pratade med en kille idag som sa att tpsen skulle stå i grundläget från fabrik och om den stod lite fel så skulle de inte SÅ stor invärkan men lite.. han sa att grund inställingen va när den "ligger fri" utan att ligga på åt nåt håll..nåt som låter vettigt?

Kan iaf hålla med om att även om den är lite felinställd, så skulle den inte gå så jättedåligt. Däremot om den inte fungerar som den ska, så kan den gå dåligt.

Kan iaf hålla med om att även om den är lite felinställd, så skulle den inte gå så jättedåligt. Däremot om den inte fungerar som den ska, så kan den gå dåligt.

jag funderar på om min är nåt fel på för den går som inte bara att stta dit om man tar lös den utan de blir lite förspänning på den för att man ska få dit den.. kan de ha hänt nåt i den?

hur vet man hur mycket soppa pumen ska puma? jag gjorde ett jävla tattar test på den idag och bara satte slangen till en colaflaska och vred på tändningen och vred fort av och på igen när den stanna och då fylde jag flaskan på ca 20sek.. nåt som låter helt åt helvete?

Last edited:
Ta o kolla så alla strypningarna e borttagna! ibland finns de flera stycken! tex i gas-spjället, mellan topp och avgasrör, mellan förgasare/insprut o topp!

Ta o kolla så alla strypningarna e borttagna! ibland finns de flera stycken! tex i gas-spjället, mellan topp och avgasrör, mellan förgasare/insprut o topp!

jag hade allt och kollade för nån ånad sen när jag lacka ramen men jag hitta inget.. såg fritt fram ut till ventilerna på båda sidorna.. :) ska prova byta den där tpsen och se vad som händer.. har lite halv taskigt gassvar om man tvär gasar på låga varv så känns som de kan va nåt med den...

samma problem säger du? är din lika slö som min? typ i klass med en bandit 650.? min är helt utan effekt kurva.. hur är din att köra med tps fel?
Nja, att bara ögonmåttsjustera den känns ju lite vanskligt...

jag funderar på om min är nåt fel på för den går som inte bara att stta dit om man tar lös den utan de blir lite förspänning på den för att man ska få dit den.. kan de ha hänt nåt i den?

hur vet man hur mycket soppa pumen ska puma? jag gjorde ett jävla tattar test på den idag och bara satte slangen till en colaflaska och vred på tändningen och vred fort av och på igen när den stanna och då fylde jag flaskan på ca 20sek.. nåt som låter helt åt helvete?
En SRAD 96-97 ska leverera ca 1l/min, vilket ju inte säger så mycket iofs... Dom med sprut ska ge ett tryck på 4,5-6,5kg, och det sitter en ventil som håller trycket på 2,5kg mot spridarna. Svårare att kolla iofs... Hur ser stiften ut?

Last edited:
Nja, att bara ögonmåttsjustera den känns ju lite vanskligt...

En SRAD 96-97 ska leverera ca 1l/min, vilket ju inte säger så mycket iofs... Dom med sprut ska ge ett tryck på 4,5-6,5kg, och det sitter en ventil som håller trycket på 2,5kg mot spridarna. Svårare att kolla iofs... Hur ser stiften ut?

stiften är nya och de är ju is på vägarna här uppe så de kan jag tyvärr inte svara på än.. men dom förra såg helt okej ut.. har ju inte hjort nån ordetlig koll men att döda vid ett visst varvtal osv men när jag bytte hade dom bra färg... får väl bygga nån special grej så man får se trycket från pumen då.. går de inte justera tändningen på den på nåt sätt om de nu inte skulle va nåt bränsle fel..?

jag tror fortfarande på luftintagen :rolleyes:

Edit: jag tycker du ska gå in o prata med John på Ride/Crossbolaget. han är riktigt bra på sånt. kan kan nog hjälpa dig med inställning av tändning osv med. billigt brukar de vara också. men jag skulle först kolla luftintagen som sagt

Edit2: jag har kvar mina fula insug som man lätt kan se på denna länk http://sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=97511

Last edited:
jag tror fortfarande på luftintagen :rolleyes:

Edit: jag tycker du ska gå in o prata med John på Ride/Crossbolaget. han är riktigt bra på sånt. kan kan nog hjälpa dig med inställning av tändning osv med. billigt brukar de vara också. men jag skulle först kolla luftintagen som sagt

Edit2: jag har kvar mina fula insug som man lätt kan se på denna länk http://sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=97511

jag köper inte riktigt luftintaget när de är i låga farter.. när man kommer upp i fart förstår jag att do kan ha betydlse men inte mellen typ 0-100..? ja jag får nog åka in med skiten och se vad dom säger. :)

Det slog mig förresten, min hoj orkade inte över 160 ett tag. I kurvorna hade jag inga som helst problem att hänga på, men så fort jag kom ut på långrakan på Gelleråsen så kändes det som att jag mötte dom andra. Då va de mitt soppafilter som hade geggat igen. Dvs, den fick tillräckligt med soppa på "låga varv"/effektuttag, men när det blev full mutter på rakan så räckte det inte till. Kan ju vara något liknande på din. Ett nytt filter kostade på 700-nånting. Ett i princip exakt likadant kostade 13kr på Biltema, och det har funkat klockrent för mig sen -07 :tummenupp

När man kontrollerar en TPS på en bil brukar man göra det med en multimeter. På bilar så är det oftast 3 trådar till tps givaren. mellan den gemensamma och den ena givaren skall man få 0 Ohm vid 0% gas och vid 100% gas så skall man få 0 Ohm mellan den andre tråden och den gemensamme ledaren.

TPS givaren fungerar egentligen som en volym kontrollfast för gas spjället. så rent teoretiskt så borde du kunna hänga på en multimeter o kontolera att när du har spjället stängt så har du 0 ohm mellan den ena och den gemensamme ledaren. (Glöm inte o ställ ner tomgången till minimum)
Kontrollera även att du får en jämn o fin kurva på din multimeter när du vrider på spjället. Med andra ord inga områden där TPS givaren ger hel knasiga värden tex vid 50% gas så visar TPS givaren 0 ohm.

Hoppas någon hängde med i hur jag tänkte

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...