Dåligt drag efter 6000rpm efter förgasarrengöring

nesse11

Medlem
Gick med
5 Jan 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki zx9r
FZR 1000 -94
Upptäckte att en cylinder inte var med på låga varv.
Rengjorde den förgasaren och vips så var alla cylindrar med.

Dock har den tappat draget på högre varv. Vrålar mest utan att dra ordentligt.
Rengjorde de andra tre gasarna. Den började gå mycket jämnare, men fortfarande saknas draget på höga varv.

Vad kan ha hänt när jag rengjorde gasare nr1(för de var ju då det började)
Jag hade loss hela bryggan..vände o vred på den...men tog ju inte isär nåt.
Jag tror inte heller på tjuvluft, för jag har haft lös och kollat gummina o satt fast riktigt ordentligt.
Ingen skillnad på varven heller när jag sprutar startgas.

Hjälp..jag vill ha tillbak mitt drag!!
 
Kolla att du fått dit membranen till trottlarna rätt.

Blåser man i överkant med tryckluft ska trottlarna åka upp. Sitter inte gummit rätt så lyfter de inte.
 
Lite synkronisering kanske? Samt kolla att inget läcker som fredde är inne på...
 
Kolla att du fått dit membranen till trottlarna rätt.

Blåser man i överkant med tryckluft ska trottlarna åka upp. Sitter inte gummit rätt så lyfter de inte.

Dom rör sig då när jag gasar utan luftburken på.
Har inte tok gasat så jag ser om dom öppnas helt iofs.

..men vart menar du att man ska blåsa..mer exakt?
 
Har faktiskt gått igenom exakt detsamma som dig. Hade inne hojen på synkning och förgasargenomgång dessutom, vid två tillfällen.

Gjorde aldrig en "komplett förgasarrenovering". Jag gav faktiskt upp till slut och bytte förgasarbrygga. Blev tokig på att jag aldrig fick tillbaka mitt "drag".
Satte dit RS förgasare och nu har jag drag! - men problem med lågfarten ist..
 
Har faktiskt gått igenom exakt detsamma som dig. Hade inne hojen på synkning och förgasargenomgång dessutom, vid två tillfällen.

Gjorde aldrig en "komplett förgasarrenovering". Jag gav faktiskt upp till slut och bytte förgasarbrygga. Blev tokig på att jag aldrig fick tillbaka mitt "drag".
Satte dit RS förgasare och nu har jag drag! - men problem med lågfarten ist..

ok..låter ju inte så muntert...:huvet
Vad var det du gjorde när din började gå dåligt då?
 
ok..låter ju inte så muntert...:huvet
Vad var det du gjorde när din började gå dåligt då?

Egentligen gjorde jag nog allt rätt för min egen nivå av kunskap ivf. Lämnade in den för synkning :-) Bara för att sas. Därefter startade "projektet". ..
Bytta allt som var löst i dem. Bytte till slut tom till en likadan annan brygga. Det blev rätt bra. Men fortfarande inte som det varit.

Til slut blev det ett enkelt beslut att ta väck vakumgasarna och byta till RS. Jag bytta hela tiden till beggade grejor. Att köpa allt nytt som man misstänkte (utan att veta) hade blivit för dyrt för mig, just då ivf.

Kanske inte det vetenskapliga sättet men vad gör man då man inte kan och inte har tillgång till "experter", dessutom med gamla grejor..
 
Är verkligen förgasarsynkronisering medicin för dåligt drag vid fullt öppna spjäll?

Nej det är det inte. Bra att du ifrågasätter. :tummenupp

Synkningen ger gasrespons från tomgång samt att tomgången blir stabilare. I stort inget annat.
 
Är verkligen förgasarsynkronisering medicin för dåligt drag vid fullt öppna spjäll?

Nej, inte i mitt fall. Moppen gick som en dröm. Jämnt och fint men slö som attan.
Hade Dynojet i gasarna, och det var tydligen värre än kolera, enligt verkstaden.. Nästan så att de inte ens ville arbeta med det. Men, begagnade bryggor att plocka grejor av kostar en femhundring, nya munstycken etc kostar 3-4 tusen. membranen kostar 1500st.

En RS brygga kostar ca 3-4000 tusen. Den skall ju vara lättare ivf att få hjälpligt ok. Det sade "folk" till mig och så blev det till slut.

Hojen isig självt är ju inte värd något men nu har jag den och får leva med den.
 
Har du ngn bild på luftburksidan på fuggen så kan jag visa var du ska blåsa. Det är lite olika från fugge till fugge.

Att de rör sig när du gasar kan de göra ändå.

Om du trycker trotteln i topp (med fingret) och släpper, glider alla fyra precis lika mjukt och sakta ner eller är det en eller fler som går snabbare?
 
Egentligen gjorde jag nog allt rätt för min egen nivå av kunskap ivf. Lämnade in den för synkning :-) Bara för att sas. Därefter startade "projektet". ..
Bytta allt som var löst i dem. Bytte till slut tom till en likadan annan brygga. Det blev rätt bra. Men fortfarande inte som det varit.

Til slut blev det ett enkelt beslut att ta väck vakumgasarna och byta till RS. Jag bytta hela tiden till beggade grejor. Att köpa allt nytt som man misstänkte (utan att veta) hade blivit för dyrt för mig, just då ivf.

Kanske inte det vetenskapliga sättet men vad gör man då man inte kan och inte har tillgång till "experter", dessutom med gamla grejor..

ok, men jag menar..när började den gå dåligt?
Var det i samband med att du gjorde nåt med förgasarna eller motorn eller nåt?
 
ok, men jag menar..när började den gå dåligt?
Var det i samband med att du gjorde nåt med förgasarna eller motorn eller nåt?

Den började kännas lite sämre så jag tog ner grejorna och gjorde rent i hopp om att det var skit någonstans-eller något uppenbart fel såsom spricka i ett membran eller liknande. hittade inget och nästa steg blev att lämna in för synkning (felaktigt förstår jag nu).
Därefter blev det faktiskt ännu sämre drag i den (men den gick jämnt och fint).
Det som störde mig var att verkstaden sade till mig att" lev med det"- det är för dyrt att fixa.
Allt går ju att fixa med pengar. Men någonstans går ju gränsen för vad det är värt att lägga ner på gamla grejor..
 
Det har jag hört många gånger, men det är ju bara bullshit, det beror ju på vad man värderar och vad alternativet är.

Kan de inte klämma ur sig vad det kostar så byt verkstad eller lös själv...

Köp en riktig verkstadshandbok, inte klymers eller vad de nu heter, och läs på. Det är lite IKEA möbel över det... Du klarar mer än vad du tror bara du provar och tar det lungt med bra verktyg
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top