Dåligt däck på bana??

gurra2fast skrev:
Just därför jag frågade om nån hade nån erfarenhet av Pirelli Diablo!!!

Såja, var inte grinig nu...

Enligt Pirellis informationsblad så är "Diablo Corsa" avsett för både banåkning (alltså inte tävling) och gata. "Diablo" däremot är avsett för sportig åkning på gata. Alltså borde "Daiblo" passa bättre till touring än till bana och det var väl detta du undrade över från början, eller :confused: Jag ville bara nämna ett exempel på att "Corsa" passar till båda typer av åkning.

Kör vanliga diablos , både på gata och bana, funkar kanon
om du nu inte kör tävlings tempo, möjligtvis så kan bakdäcket
vara lite väl hårt om du är för gasglad ur tighta kurvor
men lite svartstreck på gas är ju inte fel :D

gurra2fast skrev:
Det råder således skiljda meningar om detta...=)

Vilket inte gör beslutet lättare direkt hehe...

Men om jag dock skulle få för mig att byta däck vad skulle majoriteten då säga om ett Pirelli Diablo???

Funkar detta på bana eller är det ett touringdäck??? :gnissla

Rundningsmärke skrev:
Låter ju lite märkligt, det är inte Pilot Sport du tänker på?
Pilot Power har ju bara fått bra kritik vad jag har sett.

/A

absolut inte Pilot Sport, Pilot Power precis som jag skrev, troru jag är blind? :tungan
eftersom jag själv har varit med o "bärgat" flertalet av dom själv så vet jag nog vad det är för däck som är på dom också

Beror förstås på banbeläggning osv, funkar jättebra på en lågfriktionsbana med ny asfalt som tex Gotlandring, andra banor med lite högre friktion som ger varmare däck så blir de blixthala och släpper utan förvarning efter vad jag förstått på de som åkt omkull

Sen förstås på HASTIGHET, normalt funkar de bra i "långsam" och "medel", det är i "snabba" gruppen det har blivit omkullkörningar.

Jag har sagt till/varnat de som kört i snabba grupperna här i Linköping att hålla igen, alternativt köra på en högre växel i kurvorna för att slippa åka omkull.

//håkan

Last edited:
Goodstuff skrev:
Jag säger som JPs signatur:

"Most motorcycle accidents are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle."

Har man sett Axelsson bromsa förbi en hel hög med feta R-hojar in i Trösen med en XJ600 Diversion garanterat utan fräsiga däck så ....

bromsa är sällan problemet, utan att gasa ut ur kurvorna... om man är en van/duktig/snabb förare och "vet" vad däcken håller för är det inte svårt åka om de flesta.

//håkan

EDIT: bra däck ger högre säkerhet om man själv gör misstag, jag gör massor av misstag när jag kör och därför vill jag ha bra däck ;-)

Last edited:
Därav texten "Most motorcycle accidents are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle."
:)

håkan skrev:
absolut inte Pilot Sport, Pilot Power precis som jag skrev, troru jag är blind? :tungan//håkan
Njae, men du kanske blir yr när det bara svänger åt höger?

Jaja, en uppsättning Pilot Power beställdes i förrgår, de duger förhoppningsvis när jag är ute och luktar på blommorna.

/A

håkan skrev:
bromsa är sällan problemet, utan att gasa ut ur kurvorna... om man är en van/duktig/snabb förare och "vet" vad däcken håller för är det inte svårt åka om de flesta.

//håkan

EDIT: bra däck ger högre säkerhet om man själv gör misstag, jag gör massor av misstag när jag kör och därför vill jag ha bra däck ;-)
E det inte pilot power som sitter orginal på R1-04,05 ? Iaf, tror det och det däcket är det inge fel på va jag vet...visst, det är inget racedäck men duger bra för gatåkare som kör bana. En kille i R1000 körde dessa orginalsulor förra året på sin R1:a och körde låga 1.12 på åsen.
Att gatåkare vurpat med dessa däck beror på att de kör "ryckigt" att slå på fullt direkt ut ur en kurva fubkar sällan, det är som om folk tror det bara finns två lägen på gasen, "av" & "på".
Du vet ju själv, du som ofta åker med gatåkare på bana. Om man själv har kapacitet att köra låga 54:or på sviestad och så ligger man bakom en gatåkare som kör 1.03-04 som bäst så går det inte så fort. MEN de kör oftast inte lite saktare överallt, utan vissa partier kan det gå hiskligt fort i och andra helt still. T ex brukar det vridas på friskt ut ur kurvor, därav många bakhjulssläpp.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D