Dåligt däck på bana??

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ingen
Mitt Metzeler Sportec M1 har nu suttit på i ca 350 mil och det är nu bara någon millimeter kvar till slitagevaranaren...

Alltså ca 2-3 mm kvar tills det är blankt på mitten...
Men på sidorna finns det fortfarande gott om mönster kvar...

Nu till min fråga: Vågar jag köra en heldag på gelleråsen under Bikeweek med detta däck eller är det bytestvång???? :va

gurra2fast skrev:
Mitt Metzeler Sportec M1 har nu suttit på i ca 350 mil och det är nu bara någon millimeter kvar till slitagevaranaren...

Nu till min fråga: Vågar jag köra en heldag på gelleråsen under Bikeweek med detta däck eller är det bytestvång???? :va

För egen del skulle jag aldrig våga, bättre att byta och vara på den säkra sidan.....

Ett platt däck är inte kul på banan, det beter sig inte som ett däck ska. Byt!

gurra2fast skrev:

ää, kör med det du har det är ju kanterna som ska slipas på en bandag
byt efteråt i stället :tuttar

Jag tycker själv att ett plattslitet framdäck är betydligt värre på banan än om bakdäcket är platt. Kör på det platta om du inte orkar/hinner byta innan. :)

Det råder således skiljda meningar om detta...=)

Vilket inte gör beslutet lättare direkt hehe...

Men om jag dock skulle få för mig att byta däck vad skulle majoriteten då säga om ett Pirelli Diablo???

Funkar detta på bana eller är det ett touringdäck??? :gnissla

Om du har ett par mm kvar till slitagevarnaren så tolkar jag det som att du har ytterligare 1 mm kvar.
Skulle jag byta däck när jag har 3 mm kvar så skulle jag inte få göra annat.
Ut och snurra landsväg eller rondeller med dig och känn efter hur det känns att svänga. Känner du inget konstigt så kör på.

gurra2fast skrev:
<snip>... vad skulle majoriteten då säga om ett Pirelli Diablo???

Är väl samma som ditt Sportec med lite annat mönster då (Pirelli äger Metzeler). Funkar förmodligen bra om du inte ska slå banrekordet.

gurra2fast skrev:
Men om jag dock skulle få för mig att byta däck vad skulle majoriteten då säga om ett Pirelli Diablo???

Har likadan hoj som du och kör med Pirelli Diablo Corsa och detta funkar skitbra :tummenupp både på bana och gata.

chili skrev:
Har likadan hoj som du och kör med Pirelli Diablo Corsa och detta funkar skitbra :tummenupp både på bana och gata.

Just därför jag frågade om nån hade nån erfarenhet av Pirelli Diablo!!!

INTE Pirelli Diablo Corsa!!=)

gurra2fast skrev:
...jag frågade om nån hade nån erfarenhet av Pirelli Diablo...
Diablo (inte corsa) är ett kanondäck, det bästa? för snabb gatåkning och hyffsat tempo på banan.
Kör du inte bana alls, är det nog bättre med ett roadtec etc.
Börjar du bli snabb på bana bör du tänka på varför gatdäck kallas gatdäck...

gurra2fast skrev:

Det kommer garanterat att hålla för en heldag på Åsen. Kör!

Diablo har precis som FZ1 fått mycket bra kritik, jag har inte själv kört på det dock.
Men jag skulle byta innan, du kommer ju inte slita på det nya däcket heller i mitten. Så du har ju inget att vinna på att snåla in på att vänta.

Edit: Jag läste som att det var en millimeter kvar av mönstret. Kör på det om du verkligen inte hinner byta.

FZ1 skrev:
Diablo (inte corsa) är ett kanondäck, det bästa? för snabb gatåkning och hyffsat tempo på banan.
Kör du inte bana alls, är det nog bättre med ett roadtec etc.
Börjar du bli snabb på bana bör du tänka på varför gatdäck kallas gatdäck...

Mycket bra svar!!!=)

Naturligtvis kommer det däck du har på att räcka en bankörning men för att få ut det bästa av körningen så rekomenderar jag att du byter bort det "platta" däcket. Jag skulle aldrig ge mej ut på bana med ett platt däck eftersom det inte "svänger" som det ska.

Jag sällar mig till skaran som tycker att du mycket väl kan köra bana med det gamla däcket. Möjligen kommer du att märka av att hojen lixom "tippar över kanten" lite när du lutar in den i kurvan, men jag tror inte att du kommer att lida nämnvärt av det. Som jag skrev tidigare så tror jag att det hade vart värre om framdäcket var plattslitet.

Gatdäck hör hemma på gatan, bandäck på banan!

Inte konstigt att 8:a av 10 krasher på de senaste "trafikövningarna" är med Michelin Pilot Power....

håkan skrev:
Inte konstigt att 8:a av 10 krasher på de senaste "trafikövningarna" är med Michelin Pilot Power....
Låter ju lite märkligt, det är inte Pilot Sport du tänker på?
Pilot Power har ju bara fått bra kritik vad jag har sett.

/A

håkan skrev:
Gatdäck hör hemma på gatan, bandäck på banan!

Jag säger som JPs signatur:

"Most motorcycle accidents are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle."

Har man sett Axelsson bromsa förbi en hel hög med feta R-hojar in i Trösen med en XJ600 Diversion garanterat utan fräsiga däck så ....

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D