Dåligt batteri?

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Tjena!

Skulle starta hojen nyss. Och lixom många andra gånger har den inte velat. Laddar den nu, verkar helt tom på lust.

Har klantigt gjort massa on and off startar. Kunde inte låta bli :tungan
men det tar ju stryk, den startar knappt längre..

Borde jag köpa nytt batteri?

Hur förvarar ni era batterier, i hojen eller tar ni ut dem?
Min hoj står i ett garage med temp max 8 celsius.

Tacksam för svar!!

Jonathan

En annan låter skiten sitta i hojen, men i garaget jag har blir det aldrig minus dock... Blir det minus är det nog o rekomenderas att ta ur det. Hur som helst är det ju inte så stort så det går ju att förvara i skafferiet om det kniper :hihi

kAtanAmAn skrev:
Tjena!

Skulle starta hojen nyss. Och lixom många andra gånger har den inte velat. Laddar den nu, verkar helt tom på lust.

Tacksam för svar!!

Jonathan

Ett laddat batteri klarar fint att sitta i hojen vid hur många minusgrader som helst - nåja, ner till -68, eller så.
Köp en "intelligent" elektroniksäker laddare, typ C-Tech (det finns fler), som kan pluggas in utan att demontera någonting, och låt den vara inkopplat när du ställer in hojen.
Kostar mindre än ett nytt batteri. Fast är ditt nuvarande batteri helt slut, får du nog börja med ett nytt sån't. Också.

-ah skrev:
Ett laddat batteri klarar fint att sitta i hojen vid hur många minusgrader som helst - nåja, ner till -68, eller så.
Köp en "intelligent" elektroniksäker laddare, typ C-Tech (det finns fler), som kan pluggas in utan att demontera någonting, och låt den vara inkopplat när du ställer in hojen.
Kostar mindre än ett nytt batteri. Fast är ditt nuvarande batteri helt slut, får du nog börja med ett nytt sån't. Också.

hur avgör man om det är helt slut?
menar skulle det vara vår och man körde emellanåt skulle det "genereras" tillbaka igen kanske. Man kan ju inte veta..

mer help ngn?

kAtanAmAn skrev:
menar skulle det vara vår och man körde emellanåt skulle det "genereras" tillbaka igen kanske. Man kan ju inte veta..

mer help ngn?

Tar batteriet laddning igen? - med vilken laddare som helst? Kolla det. Har du en enkel syraprovare (25 spänn på Mekonomen) kan du kolla specifika vikten (på syran. Ställ inte batteriet på vågen :D), som för ett fulladdat batteri (ska alltså ladda först, tills laddaren påstår att det är fulladdat) vara 1,28.

-ah skrev:
Tar batteriet laddning igen? - med vilken laddare som helst? Kolla det. Har du en enkel syraprovare (25 spänn på Mekonomen) kan du kolla specifika vikten (på syran. Ställ inte batteriet på vågen :D), som för ett fulladdat batteri (ska alltså ladda först, tills laddaren påstår att det är fulladdat) vara 1,28.

lyser grönt på laddaren som säger att det är fulladdat! Borde räcka?! :va

Har batteriet blivit helt urladdat och stått så ett tag är risken stor att det blivit skadat eller förstört.
Var beredd på att du kan bli tvungen att köpa ett nytt.

Jag tror att du klarar säsongen med det men du kommer märka att det har lägre kapacitet nu än tidigare.

Lossa ena polen under förvaringen så riskerar inte batteriet att laddas ur.

Tillägg till syraviktsmätning:
Kontrollera syravikten på SAMTLIGA celler. Den ska inte variera nämnvärt mellan cellerna oavsett om batteriet är urladdat eller fulladdat.

kAtanAmAn skrev:
lyser grönt på laddaren som säger att det är fulladdat! Borde räcka?! :va

Yepp. Om du även läser Eldstorm och Snowboll med dom fagra bröstens inlägg :D

(-fast UltraMarin har inte helt rätt. Ett batteri har en viss självurladdning. Hur stor är beroende på typ, kvalité och förvaring. Problemet löses med en C-Tech, Optimate e.d.)

Last edited:
kAtanAmAn skrev:

mer help ngn?

Det finns "belastnings-testare" att köpa. Det belastar alltså batteriet till max så ser man på en dispaly om det är OK lr inte. Har såna på jobbet för en 500:- eller så. www.balstaelmaskin.se

Är nån cell tom på vätska kan man nästan säga rätt fort att batteriet är slut.

Har även "smarta" laddare att köpa hos oss om du vill. =)

Det är bara att ladda upp batteriet.
Står det tomt tar det stryk även om det inte är kallt.
Tänk på att underhållsfria batterier inte kan laddas av "vanliga" batteriladdare. (Brukar vara stora röda och såldes på ok & biltema, alla gamla gubbar har såna i garaget).
Underhållsfria batterier laddas med "Pulsladdare" typ CTEK som dessutom är en otroligt bra laddare, då den inte bränner kretsar på hojjen om batteriet fortfarande är inkopplat. Desutom kan den vara inkopplad hela vintern för att den övergår till underhållsladdning när batteriet är fullt.

(Sålde dom här laddarna på mässan förut, så jag har säljsnacket :lol )

Last edited:
Eskilsson skrev:
Tänk på att underhålsfria batterier inte kan laddas av "vanliga" batteriladdare. (Brukar vara stora röda och såldes på ok & biltema, alla gamla gubbar har såna i garaget).

Jag är en gammal gubbe med grått hår och skägg, och jag har en C-tech. Den stora röda fick sonen..... :blah - och fö var den svart.

kAtanAmAn skrev:
Tjena!

Tacksam för svar!!

Jonathan

Du har hittat ett bra sätt att förstöra både hoj & batteri på!
När du startar hojen utan att köra på den så genererar du inte mycket ström till batteriet, dessutom så bildas det kondens i motorn & avgasrör/ljuddämpare. Hur mycket det än kliar i fingarna, låt hojen stå utan att starta den & gör som andra redan rekommenderat, köp en bra batteriladdare!

X-up skrev:
Du har hittat ett bra sätt att förstöra både hoj & batteri på!
När du startar hojen utan att köra på den så genererar du inte mycket ström till batteriet, dessutom så bildas det kondens i motorn & avgasrör/ljuddämpare. Hur mycket det än kliar i fingarna, låt hojen stå utan att starta den & gör som andra redan rekommenderat, köp en bra batteriladdare!

ska göra det. hittade inget pris`? ngn?

hur kollar man syran?

tack för alla svar!!

vänlig hälsning
jonathan

kAtanAmAn skrev:
ska göra det. hittade inget pris`? ngn?

hur kollar man syran?
495:- på Clas Ohlsson för en CTEK Zafir 90.

Syramätare för batterier finns på mackar, Biltema, CO m m och kostar bara någon tia men vad jag vet kan man inte mäta ett underhållsfritt batteri som ditt säkert är. Problemet är att obelastat kan du ha uppåt 13 V efter laddning men när startmotorn går sjunker spänningen till ingenting då batteriet är slut. Det är därför man mäter syran (eller gör belastningstest).

Ett underhållsfritt batteri är slutet medan äldre typer har skruvlock ovanför cellerna och en ventilationsslang.

Last edited:
<micke> skrev:
Det finns "belastnings-testare" att köpa. Det belastar alltså batteriet till max så ser man på en dispaly om det är OK lr inte. Har såna på jobbet för en 500:- eller så.
Har ni även belastningprovare för batterier med lägre kapacitet (mc-batterier 6,5Ah-10Ah) eller är det bara för bilbatterier för (ca 60Ah)?

Annars kan man få ett hum om batteriets skick genom att ladda upp det, ansluta det till hojen och slå på lyset och därefter mäta polspänningen med jämna mellanrum. Faller spänningen alltför fort så är batteriet dåligt. VIll man vara riktigt seriös kan man jämföra med batteritillverkarens urladdningskurvor för just det batteriet och försöka hålla belastningen konstant, men det är överkurs.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT