Dåliga vägar bakom 1/3 av alla dödsolyckor?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Från blocketnyheterna..

Dåliga vägar orsak till dödsolyckor
Sverige 27 maj 15:32

Var tredje dödsolycka i trafiken beror på att vägen var för dålig ur trafiksäkerhetssynpunkt, enligt en undersökning av Folksam. Motormännen har nu inlett en kampanj där man märker ut landets farligaste vägar med milstolpar. 36 stolpar ställs ut på vägar i hela landet. På varje står antalet dödade och skadade på den sträckan.

- Farliga vägar är den enskilt största orsaken till dödsolyckor i trafiken. Med dessa milstolpar vill vi varna trafikanterna för att vägen inte håller tillräckligt hög trafiksäkerhetsstandard. På de här vägarna leder en olycka till betydligt allvarligare skador än de vägar som har mitträcke, sidoräcken och säkra korsningar, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen, till Rapport.

Ja/Nej/Kanske?

"Farliga vägar är den enskilt största orsaken till dödsolyckor i trafiken."

Jag tror att dåliga förare är en större orsak till dödsolyckorna på de vägarna.

Last edited:
Niklas Stavegård pratar inte ur ett motorcykelperspektiv. Skulle vilja påstå att mitt- och sidoräcken leder till allvarligare skador för motorcyklister, och inte tvärtom. I alla fall vid singelolyckor som är en väldigt vanlig olyckstyp.

Jag tycker vi ska ha bra vägar men jag tycker också att man skall anpassa sig efter de förhållanden som gäller.

Jag tror att dåliga förare är en större orsak till dödsolyckorna på de vägarna.

Instämmer. Kör man med marginalen på sin sida och med bra framförhållning så händer det sällan olyckor. Jag har kört hoj sedan -01 och vågar sticka ut näsan och påstå att jag kör mer än de flesta och har haft två lätta marksyningar och bägge var mitt eget fel.

Instämmer. Kör man med marginalen på sin sida och med bra framförhållning så händer det sällan olyckor. Jag har kört hoj sedan -01 och vågar sticka ut näsan och påstå att jag kör mer än de flesta och har haft två lätta marksyningar och bägge var mitt eget fel.

Kört sedan -84 och endast trillat 2 ggr stillastående pga av klantighet. Är jag snabbast, coolast eller fräckast. Nope, men det tar jag gärna istället för ett gäng skruvar och plattor i kroppen.

Precis som du säger så går mycket att klara sig ifrån med framförhållning smat änvända den stora hjärnan när man kör. Min dag kommer säkert, men när det sker ska det fasen inte bero på min egen dumhet :)
Att vissa vägar har en större olyckfrekvens är något man få beakta när man kör. Tyvärr tror jag det beror mer på föraren än vägen även om undantagen finns.

Last edited:
Kör alla med marginaler i trafiken och kör väldigt lugnt (typ max 5km/h) så händer inga olyckor :) Vi behöver då inte heller säkrare vägar.

Fast nu är det väl så att det finns viss prioritet (om än ej utalad) även på att man ska komma fram inom en rimlig tid? Att en resa från Göteborg till Stockholm och tillbaka ska kunna göras på en dag och inte som förr i tiden på 2 veckor? :D

Jag antar att det som artikelförfattaren menar är om vägarna hade byggts utifrån vad som är säkrast så hade 1/3 av de förolyckade faktiskt överlevt.
Dvs bort med farliga stolpar, stenar, träd, korsningar etc.

Även om man kör med alla rimmliga marginaler på sin sida så kan en olycka hända, och det är om en olycka ändå händer som utformningen på vägen har betydelse.
En "snäll" väg är förlåtande mot olyckor, medan en "dålig" väg har "dödsstraff" på klantighet.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park