Dåliga tider för grossister i branschen

Överallt hör jag hur oroväckande trögt det är, det är bara början och dom livskraftiga kommer överleva.

Trist naturligtvis, men samtidigt ett tillfälle för dig som konsument att göra klipp. Förhandlingspositionen växer sig starkare för varje dag som går.

Ja, kronan har ju försvagats mot både dollarn och euron. Varor inköpta innan det stora värdefallet går dock att få tag på till kanonpriser och även nyinköpta varor går ju att förhandla på ett annat sätt än tidigare. Oavsett inköpspris är konkurrensen för säljaren hårdare och de gör mer för att sälja.

mc doktorn in da house:
det är bara början och dom livskraftiga kommer överleva.

the stig in da house:
Förhandlingspositionen växer sig starkare för varje dag som går

kiwi60 in da house:
Å andra sidan har priserna på importvaror dragit iväg kraftigt.

Om ni bara visste hur!!!!! ALLA våra leverantörer har under dom senaste 2-3 veckorna skickat på oss prishöjningar mellan 15-40% på tillbehör, utrustning & orginaldelar så att det skulle finnas förhandlingsrum på 09 kläder, hojar & utrustning är nog mikroskopiskt, däremot för att en del handlare ska klara sig över nyåret så kommer det nog att REAS en hel del på det som finns hemma i lager, som MC Doktorn påpekade är det dom som brys sig om kunder & är starka som står, det har det redan skett en viss "utrensning" i branchen, några handlare har slagit igen portarna och några firmor är till salu så dom som kan & orkar kämpa vidare lär ju ha en större bit av (den minskande) kakan som är ni som planerar & köper hoja, tillbehör, utrustning etc. Jag vill tro & hoppas att det är dom seriösa som står....

DP says: Snart MC Mässan & då kan vi se vart det blåser....

ALLA våra leverantörer har under dom senaste 2-3 veckorna skickat på oss prishöjningar mellan 15-40% på tillbehör, utrustning & orginaldelar så att det skulle finnas förhandlingsrum på 09 kläder, hojar & utrustning är nog mikroskopiskt,

Allt är relativt. Minskar ni marginalerna eller justerar även ni? Även med marginalminskning är det en fråga om att sälja överhuvudtaget eller inte sälja alls, och frågan blir viktigare ju djupare lågkonjunkturen blir.

the stig in da house:
Minskar ni marginalerna eller justerar även ni?

Om jag ändå hade 40% marginaler att spela med, klart vi måste justera priserna, vi måste ju också leva, men det är klart att man inte kan höja en del från 100.- till 140.-, även om jag tror att många i branchen kommer behöva behålla så mycket av den redan lilla marginal vi har, jobbade en gång med att sälja jeans där var det 300% påslag i butikeledet, tänk om man hade det. Jag tror att dom som överlever det här "stålbadet" kommer att vara dom som verkligen brinner för hojar och som inte behöver ha flashiga firmabilar eller sponsa förare till höger & vänster, visst vi kanske kommer att få göra som en del handlare, skaffa vinterjobb, köra taxi etc. för att hålla verksamheten vid liv, hösten & vintern 2008 kommer att gå till historien i MC branchen (och många andra)....

DP says: Bara bita ihop....

Inte alla hojdelsgrossister som lider..

Som glädjande motsats kan jag säga att 24moto.se går RIKTIGT bra.

All hail China.......eller nåt.

LITE andra marginaler på grejerna i Sverige när en hungrig barnarbetare är första "kostnaden" i kedjan....

Det är alltid ett jäkla gnäll från MC handlarna om att marginalerna är små men min erfarenhet är precis tvärt om. Visst där är inte dundermarginal på allt men jämfört med många andra i detaljhandeln så har motorcykelbranchen oförskämt bra marginaler och en trogen kundkrets.

Sluta klaga och gör något åt det istället för där finns ordentliga marginaler mellan producenten och mig som kund...

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra