Dåliga arbetsgivare, vad göra ...?

Wiseguy skrev:
Säger jag nej till att gå ned till golvet så har jag 40 dagars karens på A-kassan.
Riktigt roligt...not

Inte för att jävlas... men är det inte 90 dagar lr nåt sånt när man själv säger upp sig? :va

Wiseguy skrev:
Hehe, det kanske vore något.
Na, cheferna verkar ju vara ganska griniga där. :gnissla :tungan
http://www.stadium.se/content.asp?CategoryID=4964&ArticleID=220225&OID=277&MenuID=0&LanguageID=1
- Stadium tar avstånd för den här typen av verksamhet. Vi vill inspirera till ett aktivt, roligt och hälsosamt liv och det här är ju inte riktigt vad vi menar med det, säger Sussi Calås-Jonsson, informationsansvarig.
Jag menar... What the fuck! :D

Last edited:
Wiseguy skrev:
Jag har jobbat som TeamLeader (TL) i säkerhetskontrollen ute på Arlanda i 4 år (totalt 7 år hos Falck Security). Jag har trivts i rollen och min grupp och alla andra runt omkring har tyckt att jag har skött det hela bra.
För någon månad sedan så blev det dags för en omorganisation och alla TL var tvungna att söka om sina tjänster.
Ingen blev uppsagd, utan alla var bara tvugna att söka om sina tjänster.

Jag fick veta idag att jag inte skulle få en TL-tjänst. Jag var inte längre önskevärd i den rollen säger avdelningschefen.
Skälen var väldigt flytande och i dom fallen jag fick det specifierat så var det rena lögner som jag kunde motbevisa.
Fackrepresentanten var närvarande vid mötet men kunde inte ge mig något stöd. Han brukar göra som företaget säger, så även i detta fall.

TL-tjänsterna kommer nu tillsättas med, bland annat, folk som inte jobbat som det tidigare. Allt medans folk som har haft TL-tjänster tidigare kommer att få gå ned ett snäpp och arbeta "på golvet", med lägre lön och allt vad det innebär.
Dom personerna som får dom "nya" tjänsterna är kompisar med avdelningschefen och är kända för sitt r*vslickeri. Så det blir en ordentlig kompistillsättning av det hela.

Vad skall jag göra ?

Har ni något jobb över för mig ?
Jag är f*n desperat nu..

Fackrepresentanten var det en kollega eller från förbundet?

Låter inte som det går rätt till hos er - vänd dig till fackförbundet (dvs inte den lokala killen ) och fråga vad som gäller.
Inom industrin är det inte tillåtet att låta anställda söka om sina jobb och absolut inte med minskad lön!

Det finns ju fler bolag än falck.

Lugn skrev:
Fackligt aktiva är i min mening de absolut odugligaste du kan hitta på en arbetsplats. Anledningen att de är fackligt involverade är antagligen för att intresset för deras normala arbete dalat och att de genom facket sett sin chans att sitt kvar på sin breda röv, med bibehållen lön, delta i låååånga kurser, seminarier och annat fackligt dravel som aldrig kommer en driftig person till nytta. Att de sedan inte tillför ett skit till verksamheten spelar mindre roll eftersom de "värnar om kollektivets bästa" och självklart därför alltid ska vara otillgängliga och aldrig behöva ställas till svars för ett jävla dugg. Personligen tror jag att de är lika hatade av ledningen och endast är där för att det blivit ett måste.

- Men de förhandlar ju våra löner och tillbringar 6 månaders "hårda förhandlingar" för att åstadkomma en 2% ökning.

Visst gör dom det, men om alla istället fått förhandla sin lön själva så skulle kanske just du fått en bättre lön, istället för att klumpas ihop med bottenskiktet och därmed få samma höjning som de.

Jag arbetar numera på en arbetsplats utan facklig representation och livet är underbart enkelt här. Skötsam och duktig personal premieras och ges möjlighet till avancemang, samtidigt som ointresserad personal står kvar i lön och rang.

Kom gärna med ett motargument. Någon?

PS. Inte svar på din fråga, men jag kunde inte låta bli...

Skitsnack rent ut sagt.

Motargument: - du har fel, du bara hittar på och du inbillar dig.

Jag rekommenderar dig att gå några kurser som facket anordnar så lär du dig lite facklig historik samt lagar och avtal (som defacto är det som gäller)

Fast det låter som du inte är mottaglig för något som inte stödjer dina teser...

Wiseguy skrev:
Jag har jobbat som TeamLeader (TL) i säkerhetskontrollen ute på Arlanda i 4 år (totalt 7 år hos Falck Security). Jag har trivts i rollen och min grupp och alla andra runt omkring har tyckt att jag har skött det hela

Är du verkligen säker på det?

duckie skrev:
Är du verkligen säker på det?
Ja, med tanke på att folk har ringt hem till mig och kommit fram till mig och sagt det sen jag fick reda på det här. Det är inte bara några stycken som gjort det heller, det är ganska många nu, telefonen gick varm igår.

UltraMarine skrev:
Fackrepresentanten var det en kollega eller från förbundet?

Låter inte som det går rätt till hos er - vänd dig till fackförbundet (dvs inte den lokala killen ) och fråga vad som gäller.
Inom industrin är det inte tillåtet att låta anställda söka om sina jobb och absolut inte med minskad lön!

Det finns ju fler bolag än falck.
Det var en kollega som är vald till ordförande i fackklubben här.
Ringde upp det "stora" facket och där var intresset ganska svalt. Dom hänvisade bara till våran ordförande. Jag försökte påpeka att han inte direkt var objektiv när han satt där och höll med. Men inte ens det var intresse. Det var bara att "skicka in en redogörelse in hit, så får vi se ifall det är av något vi kan göra något åt" och att "på dagens arbetsmarknad kan arbetsgivaren göra i princip vad dom vill".

Markus skrev:
Argumentationstekniken eller åsikterna? :hihi

Åsikter? läser man killens inlägg så ser man att det saknar substans så det finns helt enkelt inget att argumentera om.

Skulle han och jag talas vid så skulle det blivit lite lättare än att kommunicera via ett forum där det enda som är gemensamt för oss, är intresset för motorcyklar...

På mitt nuvarande jobb klagar hälften av kollegorna på att Facket är kommunister, i knäet på Göran Persson, medans den andra hälften klagar på att de är köpta av företaget och att de inte gör något...
Men när det är dags att skaka fram folk till styrelse och förhandlingsgrupper då vill ingen vara med och bidra... jävligt dålig stil tycker jag.
Jag är inte engagerad men jag går på möten och ger stöd till vår stackars ordförande. (på det senaste medlemsmötet kom det bara 2 medlemmar varav jag var en av dom)

En sak som är intressant - Många är med i motorcykelklubbar och brinner för det - Men när det gäller något så viktigt som ens arbetsplats, som har mest påverkan på ens livsvillkor (och möjlighet att åka motorcykel ) så anser många att man inte ska vara med i den "klubben"...

Wiseguy skrev:
TL-tjänsterna kommer nu tillsättas med, bland annat, folk som inte jobbat som det tidigare. Allt medans folk som har haft TL-tjänster tidigare kommer att få gå ned ett snäpp och arbeta "på golvet", med lägre lön och allt vad det innebär.
Dom personerna som får dom "nya" tjänsterna är kompisar med avdelningschefen och är kända för sitt r*vslickeri. Så det blir en ordentlig kompistillsättning av det hela.

Vad skall jag göra ?

Har ni något jobb över för mig ?
Jag är f*n desperat nu..

Bara en fråga, kan dom verkligen sänka din lön hur som helst???

rövslickare...finns det nåt jobbigare :huvet

Wiseguy skrev:
Ja, med tanke på att folk har ringt hem till mig och kommit fram till mig och sagt det sen jag fick reda på det här. Det är inte bara några stycken som gjort det heller, det är ganska många nu, telefonen gick varm igår.

Det var en kollega som är vald till ordförande i fackklubben här.
Ringde upp det "stora" facket och där var intresset ganska svalt. Dom hänvisade bara till våran ordförande. Jag försökte påpeka att han inte direkt var objektiv när han satt där och höll med. Men inte ens det var intresse. Det var bara att "skicka in en redogörelse in hit, så får vi se ifall det är av något vi kan göra något åt" och att "på dagens arbetsmarknad kan arbetsgivaren göra i princip vad dom vill".

Arbetsgivaren har rätt att lägga upp arbetet precis som han vill - dock skall det MBL förhandlas (vilket korrekt liknas vid att "dom" måste tuta innan dom kör över oss)
Det jag tycker verkar fel är att du ska behöva gå med på en sänkt lön!
Det är den punkten du ska trycka på när du talar med centrala förbundet.

Facket har inget att säga till om när tjänster ska tillsättas (annat än att de kan reservera sig vid MBL förhandlingarna) Däremot borde "sken-uppsägninen" och att ni måste söka era jobb på nytt föranleda nån form av uppmärksamhet från förbundet.
Om jag träffar på min fackordförande så ska jag fråga hur han skulle gjort.

Wiseguy skrev:
Kan inte göra något sådant, prata med media. Är bunden av tysnadsplikt när det gäller saker som kan skada företaget. Alla anställda får skriva under sådant när dom börjar här.
Bryter man mot det blir man ersättningsskyldig........

I sekretesslagens 14:e kapitel finns de sekretessbrytande reglerna. Det är möjligt för en anställd att prata med en journalist för att berätta om missförhållanden på sin arbetsplats. Detta gäller alla oavsett om man har skrivit på ett avtal om sekretess. Dessutom är det straffbart för arbetsgivaren att eftersöka vem det är som har avslöjat information. Syftet med detta är att man skall ha en möjlighet att beretta om missförhållanden och inget annat. Du får med andra ord inte avslöja saker som sekretessen gäller. Detta kallas för meddelarfrihet.

Lättaste sättet att få jobb snabbt borde vara att höra av dig till ett bemanningsföretag. Andra yrken som är värt att testa är: budbil, lastbilschafför, taxi osv...

Lycka till!

vafan - jag hittade ju en sak värd att argumentera om :)

Jag arbetar numera på en arbetsplats utan facklig representation och livet är underbart enkelt här. Skötsam och duktig personal premieras och ges möjlighet till avancemang, samtidigt som ointresserad personal står kvar i lön och rang.

Vad du själv skriver, kan uttryckas med andra ord som innebär följande:
"- Om du behagar och slickar röven på din chef så kommer du gå långt!, men är du med i facket, eller att du har någon liten "egenhet",så kommer chefen tycka mindre bra om dig och han kommer således straffa dig med tex sämre löneutveckling."

Du har kanske tur och har en bra, rättvis, chef - men även i det här forumet finns det medlemmar som har dåliga arbetsvillkor på sin arbetsplats.

Tänk dig in i en situation där en arbetskamrat skyller på dig, eller snackar skit och baktalar dig och du får chefen mot dig... då är det inte lika roligt

Hur ofta har chefen koll på vem som gör vad?. En del sliter hårt och anonymt medans andra skrävlar och tar kredit från andra.

Hur kul är det att vara utelämnad till en chefs nycker och infall?

Låt sunt förnuft råda!

UltraMarine skrev:

Jag kan i mångt och mycket åtminstone sympatisera med fackliga ställningstaganden och jag är inte dummare än att jag inser att facken har fyllt en enormt viktig funktion under 1900-talet.
Men den insikten gör inte att vare sig de jag känner till som är ombud kan påstås vara antingen kompetenta eller lämpade för sina uppdrag.
Vidare anser jag LO-förbunden främst vara helt vansinnigt vidriga i sina åtgärder i enskilda fall, och jag kan med lätthet konstatera att det är otroligt lågt i tak i många fackliga organisationer.
I de fall jag själv har haft med facket att göra har jag imponerats - av att mina så kallade fördomar visat sig vara väldigt välgrundade.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti