Dålig känsla i Battlax BT014

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Hej alla däcksexperter och allmänt glada gissare och besserwissrar! :)

Sitter Bridgestone Battlax BT014 original på min hoj. Nu är det så att jag tycker de släpper lite lätt ibland i kurvorna. Blir lite sladd på bakhjulet, inget som inte rätas ut rätt enkelt under kontrollerade former men grejen är att jag tycker det släpper trots att jag inte ger supermycket gas och det behöver absolut inte vara 'knäskrapslut' på hojen.

Däcken är varma när det händer så det beror inte på det. Iofs tycker jag inte gummit känns nämnvärt mycket annorlunda på varma respektive helt kalla däck. Bör nämnas att det finns en viss on/off-effekt på gixxern men jag tror inte att det är det som gör detta. Inget som stör mig jättemycket men ska tydligen kännas mer på banan för de som räknar hundradelar.

Nu är ju tanken att släpa ut bågen på bana några gånger i sommar och jag skulle då vilja veta om det finns nån som har använt BT014 på bana. Där lär det ju lätt bli lite mer gas och nedlägg och jag skulle helst vilja att det är körförmågan som sätter gränserna och inte hojen. Borde man kanske byta däcken direkt? Vet inte riktigt men det går väl att överhetta såna här däck också? De har bara gått 160mil varav ca 60 körts av mig.

Om jag då byter däck - finns det någon som har haft en liknande hoj och vad tyckte du passade till den? Aktiv gatkörning och några bandagar per år. Däckens livslängd är inte så himla intressant. Fästet/känslan är det viktigaste, jag vill kunna lita på min båge.

Så? Nån som har några förslag eller erfarenheter från detta däck?

Tack!

/B

Last edited:
Till att börja med bör du inte släppa gasen med nerlägg. Oavsett vilka däck du har leder det till framhjulssäpp.

Vad har du för däcktryck?

Däcken kommer att bli betydligt varmare vid en bankörning, du kommer att känna skillnad.
Är du ny på banan så skall de nog funka, är det något du skall kolla på är att stötdämparna är inställda efter dig och inte en 65kg japan...
Och släpp inte gasen. Det kan göra..... ont :-(

Fakeedit; Och naturligtvis däckstrycket som nämns ovan.

Har också dessa på min hoj, jag tycker också att de uppförsig lite konstigt med att baken vill släppa då och då. Vad ska man ha för kall tryck i dessa däck? Både fram o bak är BT014.

Jag körde slut på mina BT-014 på samma cykel under en kall bandag.
Körde även när det var varmare med samma däck innan jag skulle byta och fick ett rejält släpp. Jag tror att dom överhettar snabbt vid bankörning, att det funkade för mig första gången var för det var riktigt kallt då. Under 8 grader i luften.

Jag kan bara rekommendera någon av de däck som är gjorta för både gata och bana tex BT-002 eller Pilot Power eller Diablo eller dyligt.

Till att börja med bör du inte släppa gasen med nerlägg. Oavsett vilka däck du har leder det till framhjulssäpp.

Vad har du för däcktryck?

Drog av 0,1 bar från vad som stod men tror ändå det blev 2,6 fram pch 2,8 bak. Brukar alltid köra med så jämn stödgas som det bara går genom kurvorna, tills det är dags att dra på ur kurvan.

Har förstått att banhojar brukar köra med inte ens hälften av det däckstrycket, eller minns jag fel?

Följdfråga a la trådkapning. Hur mycket skiljer mellan BT014 och BT016? Har inte varit helt nöjd med 014, då främst vid fukt och kyla. Kommer dock att lägga på 016 nu i veckan.

Däcken kommer att bli betydligt varmare vid en bankörning, du kommer att känna skillnad.
Är du ny på banan så skall de nog funka, är det något du skall kolla på är att stötdämparna är inställda efter dig och inte en 65kg japan...
Och släpp inte gasen. Det kan göra..... ont :-(

Fakeedit; Och naturligtvis däckstrycket som nämns ovan.

Cykeln ska tydligen vara inställd på en 68kg:s japan från början men min hoj är såld i USA och körd 97mil i USA av en (kanske fet) amerikan tills han bestämde sig för att klota den. Vet faktiskt inte om fjädringen är pillad på innan jag köpte den eller om den säljs med annan grundinställning i USA. Jag väger ca 90kg(kanske 100 med all utrustning) och tycker den känns lite för slapp i fjädringen men inte så farligt. Ska testa att hårdna upp både komp och retur bara för att se om det blir goare eller sämre.

Jo däcken blir ju varmare på bana men en polare gjorde en stygg highsider pga vad han misstänker överhettade däck, så det vill man ju inte riskera heller.

Drog av 0,1 bar från vad som stod men tror ändå det blev 2,6 fram pch 2,8 bak. Brukar alltid köra med så jämn stödgas som det bara går genom kurvorna, tills det är dags att dra på ur kurvan.

Har förstått att banhojar brukar köra med inte ens hälften av det däckstrycket, eller minns jag fel?
Jo det stämmer att banhojar kör med mindre däcktryck, men det är för att man inte använder samma sorts däck. Så kör inte med det däcktrycket i dina gatdäck.

Jo det stämmer att banhojar kör med mindre däcktryck, men det är för att man inte använder samma sorts däck. Så kör inte med det däcktrycket i dina gatdäck.

Näerå:hihi Men det verkar skilja så jäkla mycket. Jag tänkte dock att man kanske kan släppa lite på trycket för ökat fäste. Tillverkarna av gatdäck gör väl säkert nån kompromiss mellan fäste och livslängd när de rekommenderar lufttrycket. Eller så är jag bara en konspirationsteoretiker. :rolleyes:

Roberth och t-rex,

Hur gör ni i kurvor med minskande radie om inte att mjukt släppa gasen, förutsatt att ni inte kan/vill luta mer?

Fortsätta med jämn gas rakt ut i diket är inget alternativ.

(Ja ja, det blev väl lite off-topic...)

Ja det var det de menade ja. Självklart släpper man inte rullen helt, formulerade mig lite dumt där kanske. Man lättar lite på det och låter sladden liksom slira ut eller vad man ska säga. Ja, det är inte det som är problemet iaf.

Last edited:
Näerå:hihi Men det verkar skilja så jäkla mycket. Jag tänkte dock att man kanske kan släppa lite på trycket för ökat fäste. Tillverkarna av gatdäck gör väl säkert nån kompromiss mellan fäste och livslängd när de rekommenderar lufttrycket. Eller så är jag bara en konspirationsteoretiker. :rolleyes:

Ja det var det de menade ja. Självklart släpper man inte rullen helt, formulerade mig lite dumt där kanske. Man lättar lite på det och låter sladden liksom slira ut eller vad man ska säga. Ja, det är inte det som är problemet iaf.

Låter mera som däcken tycker jag precis som du var inne på.
Köp ett mer racebetonat däck!
Vi som tävlar kör som sagt mycket lägre tryck men som någon skrev innan, så har vi andra däck + att man pressar hårt hela tiden (och byter däck efter 1 h :rolleyes: )

Angåede BT016 kan jag säga att jag är helnöjd med dem, funkar fint på gammelrettan utan oförutsedda släpp. Åker med 2,3-2,4 fram och 2,5-2,6 bak med dem, tycker det funkar bra.

Jag skulle kolla så att allt med dämpningen är korrekt först. Sen den lika uppenbara som korkade frågan, det är inte din körstil det beror på?

*EDIT* Här har du Öhlins "fjädringsskola". Läs igenom den, mycket bra & enkel. http://www.2shared.com/file/5514642/15f0e74e/Fjdring_by_hlins.html

Jo, dämpningen är viktig och jag är verkligen inget proffs på att känna hur jag ska ändra för att åstadkomma den eller den ändringen i hojens uppträdande. Blir väl en jäkla massa skruvande och testande. Lättast görs ju förstås detta i samband med bana där man verkligen kan pressa och lita på underlaget osv.

Har säkert en totalt felaktig körstil vad gäller att bli snabb på bana, men har bra flyt på vägarna. Har suttit på nån slags motordriven hoj sen jag var 6 så inga rookiemisstag och jag har aldrig lagt annat än crossar och sånt.

Det är därför det stör mig så att det släpper så lätt. Senast i lördags släppte det rätt bra i en svepande högerkurva(motorvägspåfart, love them:tungan) med jämn gas, lite ökande. Visst det kan ligga nåt spill där men det var inget jag såg, kommer hem strax efteråt och däcken är kanonvarma, runt 18grader i luften.

Låter mera som däcken tycker jag precis som du var inne på.
Köp ett mer racebetonat däck!
Vi som tävlar kör som sagt mycket lägre tryck men som någon skrev innan, så har vi andra däck + att man pressar hårt hela tiden (och byter däck efter 1 h :rolleyes: )

Ja, jag tror jag tar av de där jävla autobahndäcken:tungan Nån som vill köpa? 1000kr för bak+fram. Gått 160mil. :hihi

Jo det är klart, sitter väl helt andra stommar i riktiga racedäck.

Angåede BT016 kan jag säga att jag är helnöjd med dem, funkar fint på gammelrettan utan oförutsedda släpp. Åker med 2,3-2,4 fram och 2,5-2,6 bak med dem, tycker det funkar bra.

Har för mig de har fått bra i test.

Last edited:
....inget som inte rätas ut genom släpp av gasen men grejen är att jag tycker det släpper trots att jag inte ger supermycket gas och det behöver absolut inte vara 'knäskrapslut' på hojen.

Släppa gasen vid bakhjulssläpp!?!?!? :skrämd :skrämd

Nu skrev du ju i och för sig att du endast lättar lite på gasen för att inte få annu mer sladd, och det är klart att man inte ska vrida på mer, men att lätta på gasen vid bakhjulssläpp innebär allt för ofta en highsider serverad på silverfat. :3freak
Behövs inte alltid mycket mindre kraft för att däcket ska få grepp igen, och befinner sig bakhjulet hyfsat långt ut i det ögonblicket kan det bli riktigt läskigt.

Skickar ut en allmän varning till de som läser tråden och eventuellt får för sig att använda "släppa gasen" som medicin när bakhjulet driftar; GÖR INTE DET! Försök att motverka eventuella instinkter/reflexer och rid ut släppet istället.

/Morphine

Nu skrev du ju i och för sig att du endast lättar lite på gasen för att inte få annu mer sladd, och det är klart att man inte ska vrida på mer, men att lätta på gasen vid bakhjulssläpp innebär allt för ofta en highsider serverad på silverfat. :3freak

Jo precis jag skrev ju det. Sen beror det ju på hur mycket det släpper och liksom driftar ut om det ska rendera i en highsider. Okej jag ska formulera mig en tredje gång. Inte alltid lätt att förklara hur man gör en viss sak utan det liksom bara kommer.

Oftast släpper det ju för att man ger mer gas, right? Tex ut ur en kurva. Släpper det där så är det väl kanske snarare så att man tillfälligt avbryter att ge ökande gas för att rida ut sladden. Haka inte upp dig på det nu även om det säkert behövs en blänkare för att påskina risken. Med bil kan man faktiskt gasa på mer för att klara det men den har ju ett hjulpar till:tungan .

Eftersom jag inte klotat så gör jag ju uppenbarligen inte fel. Sen är det lätt att snacka också, släpper det rejält på bana så vet man väl först hur man reagerar när man väl är där, så jag får återkomma om det. Men nu har det handlat om högst kontrollerbara släpp. Grejen är att de kommer lite för lätt. Ska ändra första inlägget så det inte fokuseras på fel sak. Det var dåligt formulerat.

Last edited:
Ja tillverkarna till gatdäck gör en kompromiss mellan fäste och livslängd på flertalet däck. Man uppnår ofta lite mer grepp med en slatt mindre luft.

Personligen tyckte jag mina Pilot power gav lite mer grepp vid 2,1 och 2,3.
Michelin rekomenderade typ 2,3 och 2,7

2.1 fram är dock inget jag rekomenderar för alla väder och körstilar.
Sedan gäller det ju att man håller i en kalibrerad luftmätare också. JO obs det är kalltryck... du får betydligt högre tryck om du kör lite ;)

....Haka inte upp dig på det nu även om det säkert behövs en blänkare för att påskina risken. Med bil kan man faktiskt vrida på mer för att klara det men den har ju ett hjulpar till:tungan .

Eftersom jag inte klotat så gör jag ju uppenbarligen inte fel. Det har varit högst kontrollerbara släpp. Grejen är att de kommer lite för lätt. Ska ändra första inlägget så det inte fokuseras på det.

Nej nej, kommer inte haka upp mig på det, och det är precis så som du säger att man ska självklart inte häva sladden genom att gasa helvete (som man så gött kan göra med 4x4-bilar). Jag ville bara poängtera risken i att slå av helt, eller nära helt, på gasen i samband med bakhjulsdrift. Svårare att arbeta in i praktiken än att fräckt sitta och skriva det bakom skärmen, men det kändes ändå som att det var värt att ta upp för att förhindra eventuellt mindre erfarna förare från att tro att gasavslag är rätt medicin för att avhjälpa drift. Överens? :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman