Dålig känsla i Battlax BT014

Nej nej, kommer inte haka upp mig på det, och det är precis så som du säger att man ska självklart inte häva sladden genom att gasa helvete (som man så gött kan göra med 4x4-bilar). Jag ville bara poängtera risken i att slå av helt, eller nära helt, på gasen i samband med bakhjulsdrift. Svårare att arbeta in i praktiken än att fräckt sitta och skriva det bakom skärmen, men det kändes ändå som att det var värt att ta upp för att förhindra eventuellt mindre erfarna förare från att tro att gasavslag är rätt medicin för att avhjälpa drift. Överens? :)

Helt överens! :tummenupp

Förstår dig. Måste man läsa sig till en sån sak, att det liksom inte sitter i ryggmärgen, så kan det bli jävulskt fel. Man vet inte riktigt vad man gör ibland, eller iaf är det svårt att förklara exakt.

För det första. Är du säker på att det är riktiga släpp du har och inte bara att hojen gungar till lite?

Om det nu släpper så var släpper det? I apex med max nerlägg eller dansar det lite i utgången?

Gatdäck brukar ju inte släppa snällt utan ganska brutalt. (Rätta mig om jag har fel.)
Med tanke på hur det brukar se ut fartmässigt i gatgrupperna så känns här som att det ligger en hund begraven.

En ok grundinställning av stötdämparna kan du göra utan att köra en meter i princip, så länge som du kan lyfta hojen både fram och bak och läsa innantill. Om ostarna känns konstiga efter det har du iaf uteslutit det. :tummenupp

För det första. Är du säker på att det är riktiga släpp du har och inte bara att hojen gungar till lite?

Om det nu släpper så var släpper det? I apex med max nerlägg eller dansar det lite i utgången?

Gatdäck brukar ju inte släppa snällt utan ganska brutalt. (Rätta mig om jag har fel.)
Med tanke på hur det brukar se ut fartmässigt i gatgrupperna så känns här som att det ligger en hund begraven.

Ja det släpper på riktigt. Det behöver inte vara en särskilt hård kurva men det gäller väl egentligen strax efter apex när man börjar ge mer gas. Jag tycker ju att jag ger gasen jämnt och behöver inte ligga med jättehornen i panna i "tävlingstempo". Jag har alltså inte behövt dra på jättemycket, ligger dock på rätt höga varv(2:an oftast) för vridet är ju inte värlsbäst på 750:an. Börjar tro att det är on/off-effekten som kanske inte märks men ändå skapar ett litet ryck som gör att det släpper.

Förklara gärna den begravda hunden för det finns ju såklart mycket att lära av en gammal banräv.

Ja det släpper på riktigt. Det behöver inte vara en särskilt hård kurva men det gäller väl egentligen strax efter apex när man börjar ge mer gas.

Förklara gärna den begravda hunden för det finns ju såklart mycket att lära av en gammal banräv.

Då var det enkelt. Du kör för sakta i kurvan. Kör fortare så släpper det inte när du börjar mata på gas.

En ok grundinställning av stötdämparna kan du göra utan att köra en meter i princip, så länge som du kan lyfta hojen både fram och bak och läsa innantill. Om ostarna känns konstiga efter det har du iaf uteslutit det. :tummenupp

Jo jag vet, ska börja skruva på det där. Sen kan ju olika inställningar passa olika körstilar och förare. Det är mest att jag har kört relativt lite med hojen och man vill helst känna på den ordentligt först. Det är nog bäst att skruva i botten först och sen utgå därifrån eftersom jag inte vet om det är originalinställning nu.

Då var det enkelt. Du kör för sakta i kurvan. Kör fortare så släpper det inte när du börjar mata på gas.

Gött råd! :yoparty

Jo men det kanske kan stämma. När man kör det riktigt aktiva, så att säga, så har det faktiskt inte släppt vad jag kommer på i nuläget. Åas så tycker jag verkligen inte att det är nåt plötsligt vrida rullen till max utan väldigt smooth utgång men fan vet.

Vad tror du om de däcken annars?

Last edited:
Sådant däck satt på min oxå när jag köpte den, det sämsta däck jag kört med. På andra turen höll det på att sluta med en highsider i ett träd utan påfrestning - det släppte totalt bara. Detta hände även en gång till även om det inte var lika nära - dvs det släppte utan påfrestning. När jag sen lämnade in hojen på 100 mila service fick jag ingen anmärkning förutom att bakdäcket snart var slut. Så inte fan höll det länge heller. Jag kommer inte att köra med sådana däck igen i alla fall..

Kan hålla med Geronimo79.

Körde slut på ett par Pirelli Diablo, och satte dit BT014. Sämsta skit jag kört med. :fakta
Blir inga mer Bridgestone innan jag hört tjogvis med beröm av märket, och det lär nog dröja. Visserligen kör jag Michelin nu, men det var mer snålhet än vishet. (fick bra pris).
Frittval och någon annan betalar däcken så blir det Pirelli. :)

:hej

Last edited:
Kan hålla med Geronimo79.

Körde slut på ett par Pirelli Diablo, och satte dit BT014. Sämsta skit jag kört med. :fakta
Blir inga mer Bridgestone innan jag hört tjogvis med beröm av märket, och det lär nog dröja. Visserligen kör jag Michelin nu, men det var mer snålhet än vishet. (fick bra pris).
Frittval och någon annan betalar däcken så blir det Pirelli. :)

:hej

Sådant däck satt på min oxå när jag köpte den, det sämsta däck jag kört med. På andra turen höll det på att sluta med en highsider i ett träd utan påfrestning - det släppte totalt bara. Detta hände även en gång till även om det inte var lika nära - dvs det släppte utan påfrestning. När jag sen lämnade in hojen på 100 mila service fick jag ingen anmärkning förutom att bakdäcket snart var slut. Så inte fan höll det länge heller. Jag kommer inte att köra med sådana däck igen i alla fall..

Gött och höra! Visste väl att det var däcken det var fel på. Fan, jag är ju kung på vägarna ju! :yoparty :rolleyes: :hihi

Tar nog och byter dem.

Tack för alla svar, kan vara bra att ha det här forumet ibland för att höra lite av andras erfarenheter. :tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman