Dålig hastighet bredband

Martin73

Saknar min 929:a
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 400, har haft RD350-86, CBR900RR-96 & CBR929RR-00
Hej!

Har testat min hastighet med TPTest och det är inte riktigt bra.
Vet dock inte vad som är fel, antagligen något i min burk.
Får ett TCP värde på ca 0,7MB och ett UDP på ca 7,1MB.
Har ett 8MB abbonemang.
Är inte helt hemma på det tekniska i datorer, men kan det vara något med nätverkskortet?
Ska testa uppkopplingen med en annan dator så fort jag lånat en för att se om det är fel på linan eller min burk.

Någon som har en idé vad det kan vara som inte funkar som det ska?

Ha det / Martin

Hmm. Du menar att du får 0,7 download via TCP men 7,2 download med UDP. Det låter som lite väl stor skillnad.
Normalt sett ska du ju ha 0,7-0,9 upload och 7-8 download med både UDP och TCP. TCP är normalt sett lite lägre än UDP eftersom TCP är lite kinkigare med att det verkligen kommit fram allt samt att UDP tar allt som finns medan TCP tar det som är över.
Börja med att kontrollera så att du inte har något annat igång som kan ta bandbredd. Se till att kontrollera vid någon tidpunkt när inte alla djäklar är ute och surfar. Typ tidigt på morgonen eller så.

Vilken bredbandsleverantör har du? Jag hade problem med min uppkoppling i helgen och efter lite felsökning hemma konstaterade jag att jag faktiskt inte fick det jag skulle ha. Enligt teknikern på bredbandsbolaget så var det väldigt mycket felkorrigering i loggen vilket gav låg hastighet. Han startade om utrustningen i telestationen och jag såg till att förnya IP-adresser mm och sen tuggade det iväg lika fort som vanligt.

Ligger felet hos leverantören och du får prata med rätt person ska dom kunna fixa det på direkten. Hoppas det löser sig.

Telia har jag som leverantör och jag har kollat vid lite olika tidpunkter på dygnet. Har provat det mesta tycker jag, stängt av alla program, brandvägg osv. Ska låna en bärbar och koppla direkt i första jacket utan jackflyttningssats och se vad som händer. Har inte brytt mig om att kolla hastigheten tidigare men ska koppla in bredbandsTV nu och då lär man ju behöva all kraft som finns i linan.

Tack för hjälpen så här långt / Martin

Har inte blandat något alls. Båda värdena är download. Upload ligger på ca 0,6MB både TCP och UPD.

En lite skärmdump på testet för att undanröja alla tvivel om Up och Download.

Bifogat

• TPTEST.JPG
    TPTEST.JPG
    58.2 KB · Visningar: 73
Någonting är ju helt klart fel. Jag hade nog ringt till Telias Support, och bett dem att kontrollera så att allt är rätt från deras sida.
Med stationen, kablar, modem, mm.

Och hittar de sedan inget fel, då är de felsökning som gäller. Med de saker du nämt, annan dator, annat modem mm. :tummenupp

Last edited:
Har pratat med deras bredbandssupport några gånger,men dom vill inte göra något förrän jag har kollat upp allting med min utrustning. Dom kunde se att det var rätt hastighet från deras station iaf. Om jag kom fram till att det inte var något fel på min dator så skulle dom skicka ut tekniker. Och då vill man ju vara ganska säker så att man slipper betala det.

UDP mot TCP, skillnaden är ju den att med UDP skiter man i om datat kommer fram, TCP kräver att mottagaren bekräftar att datat är (rätt)mottaget, o.s.v,

Nu blev det jobbigt!

TCP Downloads=0,7Mb = Ok om du har ett kabelbrott
UDP Downloads=7,2Mb = I&med att din dator inte bekräftar mottagandet = rimligt

TCP Uploads=0,7Mb = Ok om du har ett kabelbrott
UDP Uploads=0,7Mb = Ok om du har ett kabelbrott

Datasignalen går genom den hela ledningen och returneras genom jordledaren.

Jag har haft samma problem tidigare.

Innan du pillar på något... i onödan, prova först att köra TcpOptimizer http://www.speedguide.net/downloads.php och ställ in dina MTU parametrar.

andersbrink is da shit.:pannkyss
Inte bara har du underbara tekniska råd om motorer utan även om datorer.
Jag vet inte vad eller varför eller vad jag gjorde, men nu funkar det.
Sporthoj har än en gång visat sig vara alla kunskapers moder.

Tack alla för hjälpen, och då speciellt Anders naturligtvis.

Ha det / Martin

Bifogat

• TPTEST2.JPG
    TPTEST2.JPG
    56.6 KB · Visningar: 72
Last edited:
Fick du berättat om något synkvärde?

Synkvärde vet jag inte vad är, men hon såg att det låg 11MB på linan fram till mig varav 6MB tydligen var reserverat för bredbandsTV. Hon tyckte att jag borde ha minst 5MB i download, och det har jag ju nu när allt funkar.

Tack andersbrink.

// Martin

Synkvärde vet jag inte vad är, men hon såg att det låg 11MB på linan fram till mig varav 6MB tydligen var reserverat för bredbandsTV. Hon tyckte att jag borde ha minst 5MB i download, och det har jag ju nu när allt funkar.

Tack andersbrink.

// Martin

Att 6 är reserverat för tv är sanning med modifikation :)
Beror lite på vilken kanal du kikar på. //supporten :tungan

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...