Dålig gnista!

TurboBuser

NR Racing
Gick med
11 Jun 2006
Hoj
Buse-07 Fullvuxen med 313 rwhp!
Hoj hoj!
Har problem med att gnistan är väldigt gul och klen.
Mätte tändspolarna och jag har spänning på både matningen och signalkabeln när bara tändningen är påslagen!:huvet

Nån som har förslag på vidare mätningar eller vad det kan vara?
Nån som haft samma eller liknande fel?

Tacksam för svar

Har du spänning på båda sidor så är ju spolen strömlös, eller missuppfattar jag dig? Spänningen du ser på styrkabeln kommer från matningen, genom spolen.

Har du spänning på båda sidor så är ju spolen strömlös, eller missuppfattar jag dig? Spänningen du ser på styrkabeln kommer från matningen, genom spolen.

Åfanken för jag mätte på en Gixxer1000 -02 och där var det inte spänning på både matning och signal vid påslagen tändning så jag blev misstänksam men det ska alltså gå att mäta spänning på både matning och signal vid påslagen tändning?

Mätte även signalkabeln när jag drog på starten för att se om det kom peakvolt men gjorde det inte.
Ska mäta på Gixxern och se om det är nån skillnad.

Har för mig att gixxern inte har 12volts matning till spolarna ( cdi )

Därav kan skillnaden ligga, Annars är det som sporti beskriver att du får spänning via spolen

Dessa är väldigt låg ohmiga runt 1 ohm

Men vad är problemet annars?

Går hojen illa?

Busa brukar ha bra tändsystem

Är alla spolar lika i gnistan?

Har för mig att gixxern inte har 12volts matning till spolarna ( cdi )

Därav kan skillnaden ligga, Annars är det som sporti beskriver att du får spänning via spolen

Dessa är väldigt låg ohmiga runt 1 ohm

Men vad är problemet annars?

Går hojen illa?

Busa brukar ha bra tändsystem

Är alla spolar lika i gnistan?

Ok det förklarar, har mätt motståndet och det stämmer med verkstadsmanualen.

Den började med att vara svårstartad kall men inte varm men det blev sämre tills den inte gick att kallstarta ens med startkablar.
Fick jag väl igång och varmkört den så startade den och gick hela dagen så länge den inte kallnade.

Alla spolarna är lika gnista på!

Har mätt matnigen till spolarna när jag drar på starten men den sjunker bara nån volt så den vägen verkar ju funka.
Kruxet är att jag inte hittar den O/W färgade kabeln på ECM:en som ska mata den med ström så jag kan mäta ifall det blir nåt spännings fall där.
Är det nån som vet vilket stift på ECM kontakten som det är?

Har mätt matnigen till spolarna när jag drar på starten men den sjunker bara nån volt så den vägen verkar ju funka.
Kruxet är att jag inte hittar den O/W färgade kabeln på ECM:en som ska mata den med ström så jag kan mäta ifall det blir nåt spännings fall där.
Är det nån som vet vilket stift på ECM kontakten som det är?

Spolarna får inte sin ström från ecu

Dom får sin ström via run/ off knappen på styret

kablarna som går till ECU är bara styrsignal dessa är 4 till antalet och med olika färger grön gul svart och vit/blå

Känns igen på lite annorlunda isolering på dessa

Därimot har jag svårt att tro att du skulle ha nått tändningsfel

Har ALDRIG stött på nåt tändningsfel på en busa

Har du kollat ventilspel??

Leak down?

Spolarna får inte sin ström från ecu

Dom får sin ström via run/ off knappen på styret

kablarna som går till ECU är bara styrsignal dessa är 4 till antalet och med olika färger grön gul svart och vit/blå

Känns igen på lite annorlunda isolering på dessa

Därimot har jag svårt att tro att du skulle ha nått tändningsfel

Har ALDRIG stött på nåt tändningsfel på en busa

Har du kollat ventilspel??

Leak down?

Ja nej. Jag menade den orange/vita kabeln som går från batteriet via tändningslåset, stop switch m m som går vidare in till ecm och som spolarna ligger parallellkopplade på enligt schemat.

Den har gått 2500 nu så det är dags för ventilkontroll samt att på min årsmodell går det inte att flytta vevaxeldrevet till kamaxlarna utan det sitter justerbara kamaxeldrev.:huvet Så det blir till att kontrollera detta så har jag eliminerat två felorsaker till.
Men det är ändå skumt att gnistan är väldigt klen och gul samt att när den väl startade gick den klockrent.

Men som sagt, kammar och ventiler ska kontrolleras snarast.

Tackar för svar!

Ja nej. Jag menade den orange/vita kabeln som går från batteriet via tändningslåset, stop switch m m som går vidare in till ecm och som spolarna ligger parallellkopplade på enligt schemat.

Den har gått 2500 nu så det är dags för ventilkontroll samt att på min årsmodell går det inte att flytta vevaxeldrevet till kamaxlarna utan det sitter justerbara kamaxeldrev.:huvet Så det blir till att kontrollera detta så har jag eliminerat två felorsaker till.
Men det är ändå skumt att gnistan är väldigt klen och gul samt att när den väl startade gick den klockrent.

Men som sagt, kammar och ventiler ska kontrolleras snarast.

Tackar för svar!

Har kollat ventiler och UT ligger inom spec men IN är inget spel på alls på nån av ventilerna :confused:.
Är jag hjärndöd eller vad händer?

Tacksam för svar!

Har kollat ventiler och UT ligger inom spec men IN är inget spel på alls på nån av ventilerna :confused:.

Tacksam för svar!

Förutsatt att du kollat spelet då ventilerna " väger "
det vill säga det att loberna pekar ifrån varandra lika mycket framåt å bakåt

Det förekommer att ventilerna går ner sig på dessa motorer så det är inte helt otroligt, Då försvinner ventilspelet och då vill den inte starta

Förutsatt att du kollat spelet då ventilerna " väger "
det vill säga det att loberna pekar ifrån varandra lika mycket framåt å bakåt

Det förekommer att ventilerna går ner sig på dessa motorer så det är inte helt otroligt, Då försvinner ventilspelet och då vill den inte starta

Tack för svar!

Har försökt att hitta nåt spel alls i alla lägen och det går inte så det verkar ju som detta har skett. :(

Är nästa steg att riva av toppen eller vad kan göras?

Tack för svar!

Har försökt att hitta nåt spel alls i alla lägen och det går inte så det verkar ju som detta har skett. :(

Är nästa steg att riva av toppen eller vad kan göras?

Prata med Matias Bohlin om renovering eventuellt utbytestopp

Han är störst på detta tele nr via PM

Tacksam för svar!

Har du mätt vid rätt TDC?

Vill absolut inte ifrågasätta Anderssons kompetens när det gäller busatoppar han är ju da king men jag tror aldrig jag har sett en topp där samtliga insugsventiler gått ner sig till nollspel mer eller mindre samtidigt....

Tänk en extra gång och mät igen innan du river av toppen...

Prata med Matias Bohlin om renovering eventuellt utbytestopp

Han är störst på detta tele nr via PM

Tusen tack!

Har du mätt vid rätt TDC?

Vill absolut inte ifrågasätta Anderssons kompetens när det gäller busatoppar han är ju da king men jag tror aldrig jag har sett en topp där samtliga insugsventiler gått ner sig till nollspel mer eller mindre samtidigt....

Tänk en extra gång och mät igen innan du river av toppen...

Har försökt att hitta spel varvet runt men ska kolla igen, UT var bra spel på.

Last edited:
Ja ,tänkte göra ett litet trådlyft!:)

Toppen är renoverad(den såg inte vacker ut),ditsatt, startar som vanligt igen MEN han skjuter vid motorbromsning och börjar bråka och tappa kraft när laddtrycket kommer.:död Har mätt soppatrycket under färd och det ligger på 40psi normalt och ökar till 50psi vid laddtryck.

Ideas please!

Tack på förhand! :Bugar

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!