Dålig frambroms

iommi

sakta men säkert!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR750 -85, Yamaha sr400 -83
Idag så upptäckte jag att frambromsen blir sämre när man kört lite hårt. Så jag testade att gasa upp i ca: 70 och bromsa hårt ett par gånger. Redan efter 5 inbromsningar var det så illa att bromshantaget gick ända in till gashantaget.

Är bromsarna såhär pass dåliga på gammelgixxrar, eller ligger det något fel bakom detta?

Bromsklossarna är inte utslitna än på ett tag. Dock så tycker jag att skivorna är lite tunna (3,5mm) , fast de har ingen kant som indikerar att de skulle vara slitna. :confused:

Vad för saker kan bidra till bromsar som "fades" alldeles för lätt?

Jag har inte alls. Jag köpt hojen för 1½ år sedan.
Jag har tänkt att byta länge nu, men det har inte blitt av.

vad är det som händer med vattnet när bromsarna fadar?

Last edited:
Byt olja o gärna till stålomspunna slangar oxå. S-racing el NBM Hydralics i sthlm/solna. Vatten som kokar blir ånga som bara fjädrar o det vill man inte att bromsvätska ska göra.
/u

stålomspunna slangar sitter det redan på hojen.
Finns det nått smidigt sätt att byta bromsvätskan på? så man kan göra det på gatan utan garage..

Vad skall du med garage till? Så mycket bromsvätska skall nog inte rinna ut ;)

Gör så här:
1) Sätt en ringnyckel kring luftningsnippeln och en slang på nippeln ner till en burk. Se till att slangen sitter så att du inte suger in luft bakvägen.
2) Öppna locket till bromsvätskebehållaren
3) Öppna luftnippeln och tryck in kolvarna max (då rinner det ut en del vätska)
4) Pumpa på handtaget tills oljan nästan är slut i bromsvätskebehållaren (OBS pumpa inte helt slut då måste du lufta!!
5) Fyll på i bromsvätskebehållaren
6) Pumpa på handtaget tills det är tomt, fyll, pumpa, fyll….
7) Oftast kan man som minst köpa halvliter förpackningar vätska, så pumpa igenom allt! (även om du kan sluta när det som kommer ur är lika klart som det du häller i)
8) Dra åt luftnippeln
9) Dags för framhjulswheelis!

Det borde vara förbjudet att ta fram hojen på våren utan att byta bromsvätska, det är så billigt så enkelt och så jävla bra! :fakta

Jag glömer väll inget???

Tänkte bara tillägga att bromsvätska gillar att paja lacken. Eller?

Bra att veta om man får för sig att tömma systemet helt är att det tar ofta mer än 10minuter av motståndslöst pumpade och nippel-skruvande innan det börjar hända grejer.

Och så är det bara att fortsätta med andra oket när det kommer ut klar vätska ur det första?? eller?

Bra att veta om man får för sig att tömma systemet helt är att det tar ofta mer än 10minuter av motståndslöst pumpade och nippel-skruvande innan det börjar hända grejer.

Tack för den!! Satt just o undrade vad som kunde vara felet!!
Det e bara att pumpa på alltså

iommi skrev:
Och så är det bara att fortsätta med andra oket när det kommer ut klar vätska ur det första?? eller?

Jag kör typ 5-10 vändor per sida. Viktigt att notera i texten ovan att du ska har bromsgreppet i botten när du öppnar nippeln och du får absolut INTE släppa ut handtaget då nippeln är öppen för då får man börja om från början.

Fenix skrev:
Jag kör typ 5-10 vändor per sida. Viktigt att notera i texten ovan att du ska har bromsgreppet i botten när du öppnar nippeln och du får absolut INTE släppa ut handtaget då nippeln är öppen för då får man börja om från början.

Om man har en slang kopplad till nippeln så kan lite av vätskan sugas tillbaks lite från slangen är det ok, men har man ingen slnag är det förbjudet att ha nippeln öppen när man släpper ut handtaget.
Kan skilja lite på olika bromsar också, på min traja rinner det rakt igenom, så väntar man bara bra länge så behöver man inte ens pumpa. andra rinner det lite trögare i och då suger dom tillbaka mera

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back