Dålg gasrespons/bluddrande (Daytona 955!)

  • Thread starter Thread starter IQ
  • Start date Start date

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Hej!
Jag har just köpt en Triumph Daytona 955i. Har dock problem med att den går ojämt när man ger mycket gas på låga till mellan varv. Dt verkar som om man tappar en cylinder, eller så går den bara orent. Gasar man dock på lite lugnare och låter den stiga lite i varv så går den bra över hela registret. Denna hoj har ju insprutning och jag tycker att detta borde motvärka detta.
Hojen har stått ganska mycket de senaste åren och jag har tankat i ny bensin och bara kört ett par mil. Tror ni att detta kommer att försvinna om den får gå lite mer, eller ska jag börja leta fel. Tänkte passa på att byta tändstiften i dag med.
Hojen har kolfiberslpon och ska enligt förra ägaren varit ommappad med denna.

Tips?
 
IQ skrev:
2070951 Hej!
Jag har just köpt en Triumph Daytona 955i. Har dock problem med att den går ojämt när man ger mycket gas på låga till mellan varv. Dt verkar som om man tappar en cylinder, eller så går den bara orent. Gasar man dock på lite lugnare och låter den stiga lite i varv så går den bra över hela registret. Denna hoj har ju insprutning och jag tycker att detta borde motvärka detta.
Hojen har stått ganska mycket de senaste åren och jag har tankat i ny bensin och bara kört ett par mil. Tror ni att detta kommer att försvinna om den får gå lite mer, eller ska jag börja leta fel. Tänkte passa på att byta tändstiften i dag med.
Hojen har kolfiberslpon och ska enligt förra ägaren varit ommappad med denna.

Tips?

Har hänt på min Speed Triple 2 ggr, båda gångerna var det fukt som samlats vid ett av tändstiften (mittencylindern tror jag). Av med tank och luftbox och torka ut vid tändstift o tändhatt.

Edit: Kan tillägga att detta är något av ett typfel på 955i-hojarna. Har du garanti kvar så fixar närmsta trajaverkstad det utan kostnad, annars gör som jag skrev ovan.
För att undvika att det händer igen: var försiktig med var du häller/sprutar vatten när du tvättar hojen. Använd aldrig högtryckstvätt.
Har inte varit med om att det hamnat vatten där vid regn, utan bara då man varit oförsiktig med vattenslangen.
 
Last edited:
Har samma problem på min !!! Stod ute och kördes i kraftigt regn ... va fan tål den inte vatten ??

Har precis köpt cykeln och den är nyligen genomgången på verkstad (köpt av firma)

Tänkte ta en titt i morgon och se om jag själv kan lösa det !

Återkom gärna med resultat /MVH T
 
Jag snackade med en triumph mek och han sa att detta problem kan uppstå om van varvat motorn hårt innan den börjat komma upp i temperatur. Den kan helt sonika tappa mappningen om man gör så. Jag blev rekommenderad att köra 2-3 mil lugnt, så skulle systemet trimma in sig självt. I mitt fall blev det bättre, fast inte helt ok! Jag ska lämna in min på gratis ommappning, vilket ska lösa detta.
Problemet uppkom bara mellan 3000-5000 varv vid häftigt gaspådrag. Slår man på lite långsammare så gick den som vanligt. Lika så om man man slog på under 3000. Annars är det en riktigt go motor som dock är ruskigt lätt att köra i varvstoppet med. Hade en R1;a innan, men tycker att denna går lika bra. Inte riktigt lika lätt i framhjulet dock :tomten
 
IQ skrev:
2100592 Jag snackade med en triumph mek och han sa att detta problem kan uppstå om van varvat motorn hårt innan den börjat komma upp i temperatur. Den kan helt sonika tappa mappningen om man gör så. Jag blev rekommenderad att köra 2-3 mil lugnt, så skulle systemet trimma in sig självt. I mitt fall blev det bättre, fast inte helt ok! Jag ska lämna in min på gratis ommappning, vilket ska lösa detta.
Problemet uppkom bara mellan 3000-5000 varv vid häftigt gaspådrag. Slår man på lite långsammare så gick den som vanligt. Lika så om man man slog på under 3000. Annars är det en riktigt go motor som dock är ruskigt lätt att köra i varvstoppet med. Hade en R1;a innan, men tycker att denna går lika bra. Inte riktigt lika lätt i framhjulet dock :tomten

Vi har precis samma problem ... och min är precis ommappad igår . Ska bli kul och se om den går som den ska ! Åter kommer med mer info !!
 
IQ skrev:
2100592 Jag snackade med en triumph mek och han sa att detta problem kan uppstå om van varvat motorn hårt innan den börjat komma upp i temperatur. Den kan helt sonika tappa mappningen om man gör så. Jag blev rekommenderad att köra 2-3 mil lugnt, så skulle systemet trimma in sig självt. I mitt fall blev det bättre, fast inte helt ok! Jag ska lämna in min på gratis ommappning, vilket ska lösa detta.
Problemet uppkom bara mellan 3000-5000 varv vid häftigt gaspådrag. Slår man på lite långsammare så gick den som vanligt. Lika så om man man slog på under 3000. Annars är det en riktigt go motor som dock är ruskigt lätt att köra i varvstoppet med. Hade en R1;a innan, men tycker att denna går lika bra. Inte riktigt lika lätt i framhjulet dock :tomten


Ett litet tips : kolla att gaspjälls sesorn är rätt kalibrerad samt att öka upp Co halten lite :) (Brukar vara snålt inställda för att de skulle klara avgaskraven)

Det hjälpte iaf på mig.....
 
newbee skrev:
2101818 Ett litet tips : kolla att gaspjälls sesorn är rätt kalibrerad samt att öka upp Co halten lite :) (Brukar vara snålt inställda för att de skulle klara avgaskraven)

Det hjälpte iaf på mig.....

Var gör man dessa inställningar ? och är det något man fixar själv hemma i garaget ?
 
IQ skrev:
2100592
Problemet uppkom bara mellan 3000-5000 varv vid häftigt gaspådrag. Slår man på lite långsammare så gick den som vanligt. Lika så om man man slog på under 3000.
Jag hade samma symptom i somras, jag åkte förbi min mek som fixade till mappningen och sen gick den som ett spjut igen, så antagligen var det som din mek sa, att den på något sätt tappat mappningen?

Tycker man sig ha råd så kan man ju köpa TuneBoy och experimentera med mappningarna själv. Jag funderar på att göra det själv.

Kom ihåg => Tre cylindrar är lagom. :D
 
Jag har samma bekymmer, men har redan mappat om.
Ska till verkstad på torsdag och kolla lite djupare. (Har garanti kvar :) )
 
Jag hade samma problem med att den gick skit...

Men det berodde på att det var vatten som låg vid tändhattarna.
Jag har precis hämtat min 955i från verkstaden. och nu går den bättre iaf
 
Jag mappade om hojen för ett par veckor sedan sedan då gick den som den skulle igen. Det var en stor skillnad i botten/mellanregistret. Luftburken hade visst inte vartt korrekt monterad heller.... Fast nu går den i alla fall kanon...
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top