Hej,
jag har en Honda CB600FA Hornet 2007 som jag ägt sedan i juni i år och som sedan i början av september börjat gå orent på höga varv. Om jag försöker varva ur med max-gas så börjar motorn sacka och bluddra vid ca 10-11 tusen rpm, känns nästan som att varvtalsbegränsningen går i. Släpper jag lite på gasen och accelererar försiktigt så går den rent igen och segar sig upp till 13-tusen rpm (där det "röda" området börjar). Har testat både på 1:an, 2:an och 3:ans växel, samma problem på alla.
Hojen har endast gått ca 400 mil sedan den var ny. Nya tändstift och nytt batteri i år. I övrigt går den bra. Tomgången är jämn och fin.
Tror att felaktigt ventilspel eventuellt skulle kunna ge liknande symptom, men kan det vara aktuellt med tanke på de få milen? Någon som haft liknande problem eller har en teori om vad som kan vara fel?
Hur fungerar varvtalsbegränsningen? Är den elektronisk eller mekanisk?
Tacksam för svar
MVH Thomas
jag har en Honda CB600FA Hornet 2007 som jag ägt sedan i juni i år och som sedan i början av september börjat gå orent på höga varv. Om jag försöker varva ur med max-gas så börjar motorn sacka och bluddra vid ca 10-11 tusen rpm, känns nästan som att varvtalsbegränsningen går i. Släpper jag lite på gasen och accelererar försiktigt så går den rent igen och segar sig upp till 13-tusen rpm (där det "röda" området börjar). Har testat både på 1:an, 2:an och 3:ans växel, samma problem på alla.
Hojen har endast gått ca 400 mil sedan den var ny. Nya tändstift och nytt batteri i år. I övrigt går den bra. Tomgången är jämn och fin.
Tror att felaktigt ventilspel eventuellt skulle kunna ge liknande symptom, men kan det vara aktuellt med tanke på de få milen? Någon som haft liknande problem eller har en teori om vad som kan vara fel?
Hur fungerar varvtalsbegränsningen? Är den elektronisk eller mekanisk?
Tacksam för svar
MVH Thomas