Honda Hornet 2007 går dåligt på höga varv vid kraftig acceleration

thojo800

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2015
Ort
Ljungsbro
Hoj
2007, Honda CB600FA Hornet
Hej,

jag har en Honda CB600FA Hornet 2007 som jag ägt sedan i juni i år och som sedan i början av september börjat gå orent på höga varv. Om jag försöker varva ur med max-gas så börjar motorn sacka och bluddra vid ca 10-11 tusen rpm, känns nästan som att varvtalsbegränsningen går i. Släpper jag lite på gasen och accelererar försiktigt så går den rent igen och segar sig upp till 13-tusen rpm (där det "röda" området börjar). Har testat både på 1:an, 2:an och 3:ans växel, samma problem på alla.

Hojen har endast gått ca 400 mil sedan den var ny. Nya tändstift och nytt batteri i år. I övrigt går den bra. Tomgången är jämn och fin.

Tror att felaktigt ventilspel eventuellt skulle kunna ge liknande symptom, men kan det vara aktuellt med tanke på de få milen? Någon som haft liknande problem eller har en teori om vad som kan vara fel?

Hur fungerar varvtalsbegränsningen? Är den elektronisk eller mekanisk?

Tacksam för svar
MVH Thomas
 
För klen bränsleblandning. För litet ventilspel gör bara hojen trögstartad.

Har du bytt luftfilter eller gjort andra modifieringar på insuget eller avgaseriet?
 
För klen bränsleblandning. För litet ventilspel gör bara hojen trögstartad.

Har du bytt luftfilter eller gjort andra modifieringar på insuget eller avgaseriet?

Tack för svaret =) Nej jag har inte gjort några ändringar, hojen är 100% i originalskick, inga ändringar alls sedan ny.
 
Vet du om luftfiltret är original eller bytt mot ett K&N eller liknande? Är luftburken original eller uppskuren/moddad?
 
Låter teoretiskt möjligt. Svårt att testa antar jag?
Ja, om man inte river ner halva motorn. Men du köpa rengörare på mackar osv. Injector cleaner heter det. Bara hälla i tanken.
MEN, lekmannatolkning detta.
Den känns inte trött och så i övrigt? Drar mycket bränsle?
 
Ja, om man inte river ner halva motorn. Men du köpa rengörare på mackar osv. Injector cleaner heter det. Bara hälla i tanken.
MEN, lekmannatolkning detta.
Den känns inte trött och så i övrigt? Drar mycket bränsle?
OK, tack =) Jag ska jag prova med spridarrengöring, är värt ett försök. Nej, jag tycker inte den känns trött. Först runt 10-11 tusen rpm som den beter sig märkligt. Ligger på ca 0.5l/mil.
 
Nix, kör på 98. Har hunnit tanka flera gånger sedan problemet började.

Undvik 98 oktan, speciellt om macken är av den mindre besökta typen. Tanka 95 nästa gång eller häll i 50% toluen (köps på färghandeln) i din nuvarande tank. Går den bra/bättre med 95 eller toluen vet du att antingen spridare eller luftfilter är knas.

Nästa steg är att kolla soppapumpen.
 
Last edited:
Undvik 98 oktan, speciellt om macken är av den mindre besökta typen. Tanka 95 nästa gång eller häll i 50% toluen (köps på färghandeln) i din nuvarande tank. Går den bra/bättre med 95 eller toluen vet du att antingen spridare eller luftfilter är knas.

Nästa steg är att kolla soppapumpen.

Jag har redan testat ett par tankar med 95. Fick ett tips för ett tag sedan att testa 98, men det hjälpte ju inte =(. Så du rekommenderar 95 framför 98 även när det här problemet är ur världen?

Jag har haft bort luftfiltret och kikat på det, det är som nytt, såg inget konstigt där.

Det låter som att vägen framåt är att först testa spridarna och sedan soppapumpen. Tack för hjälpen så långt!
 
Ja, hojen ska gå på 95-oktan. Undvik helst preem och såna andra skitställen med som spär ut med massa igenkletande talltillsatser och mög
 
Hej igen, tänkte ge en liten statusuppdatering.

Nu i helgen kom jag till skott med att ta tag i problemet. Den senaste veckan har problemen blivit värre och motorn börjat sacka redan vid något lägre varvtal. Jag bestämde mig för att börja med att kolla upp pumpen, då den kändes som den mest sannolika problemkällan. Efter att monterat ur pumpen ur tanken så var det ganska tydligt att det var en bra chansning. Det sitter två typer av filter i änden på pumpen. Först ett grovfilter (det röda nätfiltret) och sedan ett mer finkornigt filter (del lilla gula). Båda filtren var delvis igenkläggade av lerliknande gul-beige sörja! Efter att ha rengjort tanken och filtren är problemen borta :tummenupp

20160410_111318.jpg20160410_111230.jpg

Jag vet inte hur sörjan har uppstått / hamnat i tanken. Gissar att det är relaterat till att motorcykeln hade stått flera år utan att användas innan jag tog över den.
 
testa o plocka isär och ihop pumphuset, jag gjorde det på min fz6 av liknande årtal, de fixade biffen för mig, fick dock inte som du succesiv försämring utan mer abrupt den funkade inte dagen efter.

De kanske läcker bränsletryck någonstans?
 
Tack för förslaget! Men nu är ju problemet redan löst :) Se ovan för ytterligare information.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top