Då var man där igen då... Honda crf 450r 08

mongodavid

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2012
Hoj
08 honda crf450
hejsan! la tidigare upp lite hjälp ang. min hoj. men valde att lägga upp ny tråd" då jag antar att den syns bättre och jag har panik och är fruktansvärt less.
krök+ ventilspel är fixat. kalas gick det och är inte så svårt som jag trott/hört. nu återstår "bara" vatten i motoroljan. har bytt p-boxar/tätningar. funkade ett tag. vatten i motoroljan igen. bytte pumpaxeln+ ovanstående. gick 2 h samma fel än.. vad 17 kan vara fel? hittar inget liknande riktigt på google eller om det är i närheten så har de löst sig efter tät+p-box byten för de flesta. vad är nästa steg? toppackning såg bra ut. plan topp. cyl.fot packning helt okej. har för mig jag läst "balansaxel lager" som kan va kass. men hittar inte den tråden/forums sidan längre. någon erfaren som har några tips? så jag vet vart jag kan kolla. vill ju helst slippa riva allt och så visar det sig att det är helt fel. säsongen är ju NU. blir så ledsen. kan det vara värt att byta toppackning FAST den se ok ut? för innan axelbytet var det glykol på kolvtoppen och den vitrykte. för vattnet från motoroljan kan bara nå förbränningsrummet/kolven om det är kassa ventil tätningar har jag fått för mig"teoretiskt"? men dom var ok sist ja kika"innan pump axel bytet" svarar och läser även på:

Daviid_666@hotmail.com och 0768042067

tack för att ni tar er tid!
Mvh David

Återanvänd aldrig en begagnad toppackning. Läckage i en eller annan form kommer lika säkert som att en Harley är tvåcylindrig. Läcker P-boxen i pumpen SKA det komma glykol ur skvallerhålet på pumpens undersida. Det tar sig inte förbi hålet och in i motorn obemärkt. För att ta sig in i motorn måste kylvätskan dessutom ta sig förbi P-boxen som hindrar motoroljan att ta sig ut i pumpen. Kommer det ingen kylvätska där kan du utesluta pumpen som felkälla.

Sprucken topp eller kass toppackning, tror på det senare eftersom du ställer frågan om man ska byta den fast den ser ok ut. Då antar jag att du satt dit en beg. Använd alltid nya packningar när du skruvar ihop nåt, det kommer spara dig många bekymmer.

Att vattnet skulle tagit sig in via ventiltätningarna känns således långsökt.

:tummenupp

Last edited:
Såja! Äntligen ett svar OCH som fått mig upp på fossingarna igen och kan utesluta vattenpumpen! Skönt, tack! (y) har bara använt en "beg" iaf 2 timmar gammal packning. Kanske räcker för att bli defekt? Ska genast prova en ny! Inga sprickor har jag hittat, men fick ett tips om att toppen kan ha blivit "skev" och kan komma att behöva planas. Tpis från en fler cyl. Erfaren dock, men om så är fallet. Hur mycke är säkert att plana bort!? Vet den kunnige på plats det eller hur bör jag bete mig? Ja riktigt långsökt men det var bara en möjlig teori jag låg och grubbla på i natt jobbet:) tusen tack för hjälpen! Med vänlig hälsning, david

Såja! Äntligen ett svar OCH som fått mig upp på fossingarna igen och kan utesluta vattenpumpen! Skönt, tack! (y) har bara använt en "beg" iaf 2 timmar gammal packning. Kanske räcker för att bli defekt? Ska genast prova en ny! Inga sprickor har jag hittat, men fick ett tips om att toppen kan ha blivit "skev" och kan komma att behöva planas. Tpis från en fler cyl. Erfaren dock, men om så är fallet. Hur mycke är säkert att plana bort!? Vet den kunnige på plats det eller hur bör jag bete mig? Ja riktigt långsökt men det var bara en möjlig teori jag låg och grubbla på i natt jobbet:) tusen tack för hjälpen! Med vänlig hälsning, david

Jag hade börjat med att byta packning och sätt om det hade hjälpt innan man hade lämnat in toppen på planing då det är lite olika kostnader. Prova byta packningen och håll tummarna!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti