Då var det min tur, krockade idag.

Om du har en "gammal&sliten" nsr, så är väl det mer troligt att dom löser in hojen än att du behöver oroa dig för att den är för fräsch när du skall sälja den?

Bra att du klarade dig såpass bra iaf.
...o kom ihår. Kör efter din egen förmåga. Räkna med att alla andra i trafiken är blinda, döva och skvatt galna.
 
Pinky skrev:
2482435 Trafikvana med bil och trafikvana med hoj är ju 2 helt olika saker :). Tolkade dig litegrann som att du hackade på Lorkan när du skrev: "lite mer erfaranhet i trafiken så blir de bra nästa gång :D".

Men du fnissar ju konstant när du skriver så jag tar det med en nypa salt :hihi :D *fniss*.
heh, du tolkar mina små gröna smilisar så rätt så...
fast trafikvana är alltid trafikvana, vare sig de e på hoj eller med bil.. men klart de e två olika saker...
 
lorkan skrev:
2482244 Ja, precis när man har blivit unbannad från SH.com igen och livet leker så gick det lite åt skogen idag. Jag kom på en huvudled inne i byn Perstorp i laglig hastighet (den var laglig på riktigt) och precis när jag kommer fram till ett T-kors bryter en Opel Vectra mot väjningsplikten från den anslutande vägen, han påbörjar sin vänstersväng och kör ut i vägbanan alltså. Jag är ca 20 meter ifrån honom då tror jag och den enda tanken jag hann tänka var typ "SHIT". Jag hann bromsa ner mig till nästan stillastående, men träffade honom i bakdelen. Hojen fick sig en hyffsad kyss, ser ut som att mycket kåpor osv kommer att få bytas ut, dessutom tycker jag att det är något skumt med framhjulet/gafflen.. Hojen var dessutom mycket svårstartad efteråt, undrar om det beror på att den fick sig en smäll eller om något är fel? Har inte hunnat kolla det än..

Jag var först ursinning direkt efter smällen och började gorma om att han kanske inte visste vad väjningsplikt innebär, men jag lugnade ner mig rätt snabbt. Föraren pratade först om att jag hade kört alldeles för fort osv, men ändrade sig sedan till att det var hans fel och att jag hade rätt.

Jag klarade mig fint, vänsterhanden är lite öm men annars är allting OK, jag låg aldrig ner på marken ens. Efteråt känns det som att jag hade kunnat göra annorlunda, hade jag bara slutat bromsat lite tidigare och gått på undanmanöver istället hade jag kanske klarat det. Men det är lätt att säga nu, det hela gick väldigt fort.

Nu är jag mest rädd för att om nu endast helkåporna&så byts ut på hojen så blir den kanske svår att sälja, eftersom ev. nya kåpor kommer vara fräschare i lacken än de gamla som klarade sig, man kommer alltså kunna se att hojen har varit med om någonting. Jag hoppas att detta inte sänker värdet på hojen. :(

Det bästa hade varit om all plast, strålkastarglas, kopplingshandtag&tillbehör, och ev. framhjuls/gaffelfel m.m blir så kostsamt att jag får den ersatt istället, så slipper jag klabb med försäljningen sedan.

Vad långt det blev. Hoppas att ni orkade läsa.




tur i oturen så klarade du dig.

låg mc,n ner så kan de ha runit in bensin i förgasaren som gör den svår startad. men de ska gu utan problem sen när du väl har fot igång den. :tummenupp
 
AndreasNo skrev:
2483632 heh, du tolkar mina små gröna smilisar så rätt så...
fast trafikvana är alltid trafikvana, vare sig de e på hoj eller med bil.. men klart de e två olika saker...

När du fått ditt körkort och kört 1-2 säsonger så kommer du att inse att det två helt olika saker. Det är nästan inte ens i närheten.

Jag hade mitt B kort i 10 år innan mitt A kort, och det enda jag hade med mig var att jag visste vad skyltarna betyder.

Reb0
 
RebelZero skrev:
2483741 När du fått ditt körkort och kört 1-2 säsonger så kommer du att inse att det två helt olika saker. Det är nästan inte ens i närheten.

Jag hade mitt B kort i 10 år innan mitt A kort, och det enda jag hade med mig var att jag visste vad skyltarna betyder.

Reb0

De behövs inte 1-2 säsonger för o förstå att det är helt olika saker, räcker med 10 minuter så vet man det.. men kan väl säga såna saker som att när jag va 18 så kunde ja komma in i en situation som blev lite krånglig o då bli nervös o skit hur fan man ska lösa det.. det händer inte nu för tiden, samt att man har bra mkt bättre koll o man förstår bättre att folk är totalt dumma i huvet i trafiken, de visste man inte som nybliven förare.. såna saker jag pratar om..
 
tarmac skrev:
2483321 Om du har en "gammal&sliten" nsr, så är väl det mer troligt att dom löser in hojen än att du behöver oroa dig för att den är för fräsch när du skall sälja den?

Bra att du klarade dig såpass bra iaf.
...o kom ihår. Kör efter din egen förmåga. Räkna med att alla andra i trafiken är blinda, döva och skvatt galna.

Jo men den går nog ändå på minst 15 000 hos en handlare, ligger på ungefär 13 på blocket, och att skadorna är så kostsamma har jag svårt att tro. Fast jobbet för att fixa skadorna räknas väl också in? Så om Honda Center tar bra betalt för att göra jobbet så kanske den blir inlöst..

CC82 skrev:
2483662 tur i oturen så klarade du dig.

låg mc,n ner så kan de ha runit in bensin i förgasaren som gör den svår startad. men de ska gu utan problem sen när du väl har fot igång den. :tummenupp

Ah, det var kanske därför..
 
Last edited:
AndreasNo skrev:
2483751 De behövs inte 1-2 säsonger för o förstå att det är helt olika saker, räcker med 10 minuter så vet man det.. men kan väl säga såna saker som att när jag va 18 så kunde ja komma in i en situation som blev lite krånglig o då bli nervös o skit hur fan man ska lösa det.. det händer inte nu för tiden, samt att man har bra mkt bättre koll o man förstår bättre att folk är totalt dumma i huvet i trafiken, de visste man inte som nybliven förare.. såna saker jag pratar om..

Fast situationerna du hamner i med mc är andra än de med bilen. Så i början blir man nervös på mc oavsett hur länge man har haft B-kortet.

Fast å andra sidan kanske det bara var jag som var kass... :)

Reb0
 
tarmac skrev:
2483321 Om du har en "gammal&sliten" nsr, så är väl det mer troligt att dom löser in hojen än att du behöver oroa dig för att den är för fräsch när du skall sälja den?

Bra att du klarade dig såpass bra iaf.
...o kom ihår. Kör efter din egen förmåga. Räkna med att alla andra i trafiken är blinda, döva och skvatt galna.

han sa kåpor och gaffel, då löses den nog in. Blir ev att byta avataren då?
 
Kan bara instämma i kören: Skönt att det gick bra med DIG!

När det gäller erfarenhet tror jag att den framför allt hjälper en att undvika olyckor; att man tränas läsa situationerna smartare och mer defensivt. Att däremot vara så iskall mitt i stressen att man släpper bromsen och väjer, det är nog något man fixar på avrostningen och B&K. I verkliga verkligheten kommer nog de flesta att agera "Redeye" (målsökare/hundkurva).

Tror jag...
 
:D
DaLorD skrev:
2485438 Du kan nog räkna med att dina gafflar e körda.... :pannkyss

Men alltså. Jag kunde köra hojen hem, ca 1 mil, men det kändes konstigt i framhjulet/gafflen (?) typ, vibrationer eller något sådant skumt. Det får stället jag ska lämna in den på kolla. Just nu vet jag åtminstone att jag behöver en ny vindruta, 4-5 nya kåpor (helkåporna), nytt kopplingshandtag och tillfixad koppling (inget spel på den längre), frambromsljuset glappar och helljuset är borta, m.m. Ingen aning vad det kostar att fixa de nya kåpor inklusive jobbet med att lacka dom osv, men antar att det kan kosta en del. Och min hoj är inte värd så mycket, så inlösning lär väl komma på tal.

Ja, det viktigaste var ju att man klarade sig såpass bra själv! :)

Nu blir det nog att sikta på FZR 600 eller YZF 750R..

avfartsgatan skrev:
2485604 han sa kåpor och gaffel, då löses den nog in. Blir ev att byta avataren då?

Haha, jo, blir nog att byta den då.. :D
 
Last edited:
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top