Då har man åkt ambulans för första gången

tuppjuck skrev:
2283466 Är det inte så att den som korsar annans körfält har väjningsplikt???

Jo så är det. vet inte om jag var otydlig innan men jag menar på att om bilisten nu svänger vänster över mötandes körfält så hamnar i det här fallet mc:n höger om bilen. Vilket betyder att bilisten ska stanna och släppa förbi hojen just för att han kommer från höger iom att bilen svänger vänster.

Lättare att säga att den som korsar mötandes körbana skalla lämna företräde men nu vet du hur jag menade i mitt tidigare inlägg iaf :).

Många bilar jag möter blinkar, tutar och chauffören viftar och pekar ...
Jag ler inne i hjälmen, konstaterande att jag syns bra med helljuset på :)

Pinky skrev:
2283820 Jo så är det. vet inte om jag var otydlig innan men jag menar på att om bilisten nu svänger vänster över mötandes körfält så hamnar i det här fallet mc:n höger om bilen. Vilket betyder att bilisten ska stanna och släppa förbi hojen just för att han kommer från höger iom att bilen svänger vänster.

Lättare att säga att den som korsar mötandes körbana skalla lämna företräde men nu vet du hur jag menade i mitt tidigare inlägg iaf :).

Jodå, nu förstår jag hur du menar, men väjningsplikten jag talar om gäller inte bara mötande trafik utan även tex filbyten. Jag gillar att förenkla så långt det går så slipper man hålla reda på så många regler :)

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!