Då åker R1:an mot en Husaberg FS650e..

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Efter en massa funderande att byta R1:an mot än det ena och än det andra blir det tillslut en ny Husaberg FS 650 e (motard) som drar det längsta strået. R1:an är en helt underbar motorcykel men på tok för förförisk för att det skall bli en långsiktig framgångssaga. Är väl en av de få som inte åkt i marken för en eller annan orsak och med tanke på familjen får det bli ett slut på högfarts åkat. Har på senare tid kommit fram till att det är himla kul att slanga så en motard lär väl vara lämpligt, speciellt en Husa på 112 kg och 70+hk på bakhjulet. Det enda som oroar mig är om jag kommer att kunna sadla om, älskar sporthojskänslan. Har någon gjort motsvarande övergång och hur har det isåfall känts efteråt?

/D.
 
Pratar av egen erfarenhet och tror du kommer att ångra dig, d var många som bytte bort sina sporthojar förra säsongen mot motard. Nu åker dom sporthoj igen! D bästa vore ju om man kunde ha båda alternativen igaraget, men vem har råd med det.
 
Tror inte du kommer ångra dig, jag bytte till motard i år och det är hur kul som helst.
Brukar låna brorsans R1:a lite då och då, men jag har mycket skojigare på motarden helt klart.
Gillar du att slanga och busa, ja då gör du ett helt klockrent val tycker jag.
Dessutom lär ju husan vara ännu roligare än min 625:a.
Lär ju bli motard i fortsättningen med för min del.
 
Du lär inte ha 70+ på bakhjulet utan att öppna plånboken rejält, dra av drygt tio hästar så hamnar du närmare verkligheten.
 
Tor inte du kommer att ångra dig. Jag har gjort exakt lika som dig, byt från sport till motard.
Men jag saknar axet och farten från sporthojen och bankörning så jag strävar efter att få råd men en banracer.


Men vad är det för en monsterhusa du fått tag på? 70 hk på bakhjulet!!!
 
Pratar av egen erfarenhet och tror du kommer att ångra dig, d var många som bytte bort sina sporthojar förra säsongen mot motard. Nu åker dom sporthoj igen! D bästa vore ju om man kunde ha båda alternativen igaraget, men vem har råd med det.

Jo det är ett svårt val, speciellt eftersom jag inte kört motard tidigare.

/D.

Du lär inte ha 70+ på bakhjulet utan att öppna plånboken rejält, dra av drygt tio hästar så hamnar du närmare verkligheten.

Jag menade på veven men det kanske är fel information det också? Fick dessa fakta från affären där jag skall köpa.

/D.

Tor inte du kommer att ångra dig. Jag har gjort exakt lika som dig, byt från sport till motard.
Men jag saknar axet och farten från sporthojen och bankörning så jag strävar efter att få råd men en banracer.


Men vad är det för en monsterhusa du fått tag på? 70 hk på bakhjulet!!!

Köp en Aprilia RS 250 för 25 papp så har du en riktig banracer för små pengar, det tror jag att jag skall göra. Men om sanningen skall fram trodde jag motarden skulle duga fint på småbanor som Sturup raceway e.t.c.

/D.
 
Last edited:
Slanga inte för länge med Husan bara, då får motorn ingen olja vilket kan leda till att det blir ett rätt hårt nedslag både i asfalten och i plånboken...

Du har insett hur mycket servande det är med en Husa?
 
Gick förra året från en sporthoj till en motard ( till att bli utan ) och båda alternativen är riktigt roliga men på olika sätt! tror du kommer ha kul på motarden mé jobbigare om du ska åka långt bara..
 
Både och är ultimata kombinationen, men faktum är att om jag får välja (och det får jag ju oftast), så kör jag motarden 10 ggr av 10! Så mycket körglädje finns inte i en sporthoj som jag har i min lilla bitch! :D Och nu pratar jag i princip bara bana, för om det är någonstans den kommer till sin rätt Husan, så är det just på bana. :yoparty

Det där med serviceintervallen är det så många som gnäller om, men de som gnäller är för det mesta de som inte har någon Husa... :rolleyes:

Du får nog räkna med att en nyare Husa 650 (05 och framåt) har runt 60 hk i motorn, kanske 54-55 på hjulet? Men de går fint, de väger ju som sagt inte så mycket... dessutom har de en kam som ger en gassvar som är mer av den digitala sorten, du vet av eller på, 1 eller 0. Elak liten f-n helt enkelt.

Och vet du? Om du inte trivs, är ju världen full av sporthojar till salu som du kan köpa om du vill. Visst är det bra? Ha så kul!!! :)
 
Last edited:
Jag gjorde bytet R1 husa 650 och det är det sämsta jag gjort! Käringen trodde det var en mopped så hon svängde framför mig:crash !!
Jag kan hålla med om att det är roliga hojar men dom hör hemma på bana !!
 
Står själv och funderar på byta gsxr 1000 mot sxv 550 och har svårt som fan att bestämma mig. Gixxern går ju förjävla bra men jag vill busa mer vilket är svårt utan riskera den fina lacken..... Finns ju en mellan väg att ta,bygga om gixxern till streetfighter !! Lite motard känsla men med mycket motor. Aaaargh vad svårt...
 
Tor inte du kommer att ångra dig. Jag har gjort exakt lika som dig, byt från sport till motard.
Men jag saknar axet och farten från sporthojen och bankörning så jag strävar efter att få råd men en banracer.


Men vad är det för en monsterhusa du fått tag på? 70 hk på bakhjulet!!!

Känner precis likadant. Just bankörningen är roligare med en riktig räser. Dock har jag inte prövat på riktig motard bana ännu.

När det kommer till gatkörning tycker jag motard är svårslaget. Manöverbarhet, framkomlighet, lätt vikt och en rejäl dos busfaktor går lätt före en sporthoj alla dar i veckan.
+ för billiga reservdelar, lättmekat och att man faktiskt kan köra helförsäkrat som storstadsbo utan att gå under.
 
Står själv och funderar på byta gsxr 1000 mot sxv 550 och har svårt som fan att bestämma mig. Gixxern går ju förjävla bra men jag vill busa mer vilket är svårt utan riskera den fina lacken..... Finns ju en mellan väg att ta,bygga om gixxern till streetfighter !! Lite motard känsla men med mycket motor. Aaaargh vad svårt...

Då är vi nästan i samma läge, tycker min R1:a är helt underbar men för att den skall vara kul ligger man alltför ofta i hastigheter lååååångt över vad som är tillåtet. Jag menar...hur skall det gå när 2:an går upp till 180 km/h :rolleyes: . Sedan är det ju kul att slanga med R1:an men om man skulle lägga den :gnissla oj oj oj. Jag skulle vilja ha kul men i lägre hastigheter.

Jag tycker också det är ett ruskigt svårt val och är rädd att jag ångrar mig men man måste prova för att veta. Det dumma i mitt fall är att jag köper en ny Husa 650 för 95 papp med slipon. Dyrt misstag om det känns fel...

/D.
 
Motard är roligare iaf om man bor hyfsat civiliserat.


Dock är det ju inte samma som att köra sporthoj,motader kräver kärlek för att funka bra.

Husan har väl oljebyte var 5 timme,dvs en rejäl lördagstur så är det dags för oljebyte,skulle du dessutom köra en söndagstur så blir det ventiljustering och oljebyte.


Husan är en racemaskin med allt vad som kommer med det,sköter man dom inte så är det stor risk att den säger upp sig på ett eller annat sätt.
 
Motard är roligare iaf om man bor hyfsat civiliserat.


Dock är det ju inte samma som att köra sporthoj,motader kräver kärlek för att funka bra.

Husan har väl oljebyte var 5 timme,dvs en rejäl lördagstur så är det dags för oljebyte,skulle du dessutom köra en söndagstur så blir det ventiljustering och oljebyte.


Husan är en racemaskin med allt vad som kommer med det,sköter man dom inte så är det stor risk att den säger upp sig på ett eller annat sätt.


Pratade med försäljaren om detta och han sa att det var stora överdrifter när det gällde service och Husorna. Från 0-200 mil rekommenderade han 10 h mellan oljebytena (för att rensa ut anpassningsmetallspånen) och en ventiljustering vid 200 mil. Därefter var ventilerna satta och rörde sig knappeligen från sitt läge. Från 200 mil och frammåt var det oljebyte var 200 mil om det inte rörde sig om tävlingskörning. Oljemängden är en liter.

/D.
 
Efter en massa funderande att byta R1:an mot än det ena och än det andra blir det tillslut en ny Husaberg FS 650 e (motard) som drar det längsta strået. R1:an är en helt underbar motorcykel men på tok för förförisk för att det skall bli en långsiktig framgångssaga. Är väl en av de få som inte åkt i marken för en eller annan orsak och med tanke på familjen får det bli ett slut på högfarts åkat. Har på senare tid kommit fram till att det är himla kul att slanga så en motard lär väl vara lämpligt, speciellt en Husa på 112 kg och 70+hk på bakhjulet. Det enda som oroar mig är om jag kommer att kunna sadla om, älskar sporthojskänslan. Har någon gjort motsvarande övergång och hur har det isåfall känts efteråt?

/D.


Jag gjorde det. Hadde en blade 98 och bytte till Husaberg 650 det är extremt kul me motard men jag tröttna lite för dom som jag åkte mest med körde sporthoj o det blir så segt att åka så förbaskat långt som dom vill göra hela tiden =P så jag bytte husan mot en blade 929 -01. Hadde grymt kul på husan man kan ju typ köra överallt o skall man bara ha en Leksak så är husan ultimat visst rätt täta servicear men det lär man sig själv lätt o jag tyckte att det var värt varenda minut/krona. Men praktiskt sett så är väll inte husan ngn höjdare kanske ingen långfärds hoj direkt men det är la inte många motarder som är.

// Joakim
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top